دیدبان
جعفر قنادباشی

اهداف پشت پرده جدیدترین سناریوی ایالات متحده در سوریه

اهداف پشت پرده جدیدترین سناریوی ایالات متحده در سوریه

به گزارش دیدبان،علی رغم عدم وجود هیچگونه شواهد و قرائن مبنی بر استفاده نیروهای سوری از تسلیحات شیمیایی در نقاط مختلف سوریه، ایالات متحده آمریکا باز هم ادعاهای خود علیه دمشق را مطرح می کند. درهمین ارتباط، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا به ارتش سوریه هشدار داد که استفاده از تسلیحات شیمیایی اقدامی «بسیار نابخردانه» برای آنها خواهد بود! تهدیدات مکرر واشنگتن علیه دمشق در حالی مطرح می شود که وی در ادامه گفته است که در حال حاضر هیچگونه شواهدی دال بر وقوع حملات شیمیائی (در غوطه شرقی دمشق) ندارد و دانسته های وی بر اساس گزارش های برخی رسانه ها در این باره مطرح شده است! درهمین حال، «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهوری فرانسه نیز با تکرار ادعاهای پیشین محور غربی ـ عربی درباره استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی، دمشق را به حمله نظامی تهدید کرد.

رئیس‌ جمهوری فرانسه پیش از آغاز نشست شورای امنیت درباره سوریه ادعا کرد که فرانسه آماده حملات هدفمند علیه هر مکانی در سوریه است که از آنها برای حملات شیمیایی به مردم استفاده شده باشد! به موازات همین اتهامات گزارش های متعددی منتشر شده است مبنی بر اینکه دولتمردان ایالات متحده آمریکا در حال مدیریت توطئه جدیدی در مناطق جنوبی سوریه هستند تا از این رهگذر، دستاوردهای نیروهای مقاومت در غوطه شرقی را تحت‌الشعاع قرار دهند. این درحالی است که نیروهای ارتش سوریه همچنان با قدرت به عملیات نظامی خود علیه تکفیریها ادامه می‌دهند. ماکرون ادامه داد: «روزی که همگام با شرکای آمریکائی مان شواهد غیرقابل‌ انکاری درباره عبور از خطوط قرمز پیدا کنیم، یعنی بدانیم که از سلاح‌های شیمیائی به قصد کشتار استفاده شده است، همان کاری را انجام می‌ دهیم که آمریکائی ها چند ماه پیش انجام دادند؛ ما خودمان را در موقعیتی قرار می‌ دهیم که بتوانیم حملات هدفمند انجام دهیم».

تدارک توطئه در جنوب سوریه

دوران «پساداعش» در سوریه به یک دوران غیرقابل تحمل برای آمریکایی ها، اسرائیلی ها و همچنین متحدان غربی آنها تبدیل شده است. علت اصلی این مسأله هم آن است که قلع و قمع گروه تروریستی ـ تکفیری داعش به مثابه قدرتمندتر شدن نیروهای مسلح سوری است. پس از نابودی داعش، در کنار قدرت هایی نظیر جمهوری اسلامی ایران، عراق و حزب الله در لبنان، در دوره پساداعش نیز قدرت دیگری به نام نیروهای مسلح سوری در عرصه منطقه ای مطرح شد. پس از نابودی تروریست های داعش آمریکایی ها توطئه های زیادی را برای به زانو درآوردن مقاومت در سوریه بکار بستند اما موفق نشدند. یکی از توطئه های آنها این بود که اعلام کردند ارتشی 30 هزار نفری از کُردها تشکیل می دهند. این برنامه البته با مخالفت های صریح ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو نتوانست به نتیجه برسد. پس از آن، آمریکایی ها اعلام کردند که در سوریه مداخله مستقیم می کنند و از گزینه نظامی علیه دمشق استفاده می کنند، اما از پسِ این کار نیز برنیامدند و توانایی انجام آن را نداشتند. اکنون به دنبال عدم عملیاتی شدن توطئه های پیشین ایالات متحده در سوریه در دوره پساداعش، مقامات این کشور به دنبال طراحی عملیاتی نظامی در محور جنوبی سوریه هستند؛ عملیاتی که توسط مزدوران آنها یعنی تکفیریها انجام می پذیرد و به «نبرد جنوب» معروف شده است.

اهداف پشت پرده آمریکایی‌ها

علت اصلی اینکه ایالات متحده آمریکا برای کشاندن نبرد کنونی به محور جنوبی سوریه تلاش می کند، در معرض خطر قرار دادن دمشق است. تسلط تروریست های تکفیریِ تحت الحمایه آمریکا بر مناطق جنوبی سوریه می تواند امنیت دمشق را با مخاطره مواجه سازد و به همین دلیل است که واشنگتن در صدد انتقال نبرد در سوریه به محور جنوبی آن است. مسأله بعدی این است که آمریکاییها به دنبال بازگرداندن شرایط به وضعیت قبل هستند؛ یعنی شرایطی که جنگ مجددا فرسایشی شود و از توان نیروهای مسلح سوری بکاهد و تضعیف آنها را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر، احیای گروه های تروریستی و امیدبخشیدن به روحیه متلاشی شدن آنها در مناطق جنوبی یکی دیگر از اهداف کاخ سفید به شمار می رود. پس از انتشار اخبار و گزارش های متعدد درخصوص زخمی شدن و در برخی موارد کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده ارشد داعش، روحیه تکفیریها به شدت تضعیف شده و آنها راهی جز ترک نقاط محل استقرار خود و رفتن به ادلب، در مقابل خود نیافتند.

ساماندهی تکفیریها برای وارد کردن آنها به نبرد مناطق جنوبی می تواند نقش مهمی در تقویت روحیه‌شان داشته باشد. آمریکایی ها برای پیاده سازی این سناریو حساب ویژه ای را روی اردن باز کرده اند و به امان به عنوان یک بازیگر تازه نفس در این سناریو می نگرند. با توجه به اینکه ترکیه به دنبال تحقق اهداف و منافع یکجانبه خود سوریه بوده و عربستان نیز دیگر از آن توان سابق برای تداوم حمایت از تکفیریها برخوردار نیست، دولت اردن به عنوان یک بازیگر تازه نفس می تواند کمک شایانی را به آمریکایی ها جهت عملیاتی ساختن پروژه‌شان در جنوب سوریه، ارائه دهد. در این گیرودار، ایالات متحده آمریکا نگاه ویژه ای به رفع نگرانی های اسرائیل در سوریه دارد. اکنون که تروریست های داعش در سوریه نابود شده و به تبع آن نیروهای دولتی سوریه بیش از پیش قدرتمند شده اند، اسرائیل امنیت خود را به شدت در خطر می بیند. ارتشی که مدتها جنگ کلاسیک را تجربه نکرده بود، طی حدود هفت سال گذشته انواع و اقسام جنگ های زمینی، هوایی و ... را تجربه کرده و برای استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و تسلیحات نظامی نیز مورد آموزش قرار گرفته است. علاوه براین، این ارتش (ارتش سوریه) از حمایت بی دریغ متحدان خود همچون جمهوری اسلامی ایران بهره می بَرد و این همان مسائلی است که مقامات صهیونیست را به شدت نگران ساخته است. آمریکایی ها اکنون تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا در چارچوب استراتژی همیشگی خود برای تأمین امنیت اسرائیل در منطقه، نگرانی های این رژیم را در سوریه مرتفع سازند.

دستاویزی برای ایجاد ”احساس خطر”

طی هفته ها و روزهای اخیر شاهد آن هستیم که آمریکایی ها و متحدانشان تهدیدات علیه سوریه را به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی شدت بخشیده اند. بهانه متهم ساختن دمشق به استفاده از تسلیحات هسته ای مسأله ای نیست که امروز پیش آمده باشد. پیشتر نیز در زمان ریاست جمهوری اوباما، آمریکا دمشق را به بهره برداری از این تسلیحات متهم ساخت. اکنون نیز مقامات آمریکایی همان راه را طی می کنند. آنها با طرح این اتهامات و سپس تهدید دمشق به عملیات نظامی به دنبال آن هستند تا فضایی را به وجود آورند که «بشار اسد» در آن احساس خطر کند. آمریکایی ها ضمن سرلوحه قرار دادن تجربه جنگ عراق و علت راه اندازی آن، قصد دارند این پیام را به اسد مخابره کنند که «ما هرگاه بخواهیم، می توانیم تو را متهم ساخته و سپس عملیات نظامی مستقیم صورت دهیم». آنها به دنبال ایجاد «احساس خطر» در نزد دولت سوریه هستند و شرایط موجود نشان می دهد که نه واشنگتن و نه پاریس از آمادگی ورود به جنگ مستقیم با دمشق برخوردار نیستند. این مسأله را نیز باید در نظر گرفت که کاخ سفید تحت تأثیر کامل «صهیونیسم جهانی» است. تهدیدات علیه سوریه با هدف تأمین امنیت صهیونیسم جهانی است؛ کما اینکه اخیرا مشاهده کردید که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به دلیل مخالفت با دیدگاه صهیونیستها درخصوص توافق هسته ای ایران، از کار برکنار شد و پس از وی، شخصی در این مسئولیت گمارده شد که دیدگاه هایش درقبال برجام کاملا با دیدگاه صهیونیستها مطابقت دارد.

انتظارات مضحک از روسیه

فشارهایی که آمریکا و دولت های غربی به روسیه وارد می کنند تا این کشور را به تأثیرگذاری بر دمشق به منظور امتیازگیری از آن وادار کنند، کاملا مضحک به نظر می رسد. امروز قدرتهایی از روسیه می خواهند تا از نفوذ خود بر دمشق استفاده کند که خودشان بیشترین فشارهای اقتصادی را بر مسکو اعمال کرده و شدیدترین تحریم ها را علیه آن وضع کرده اند. روسیه اکنون رقیب سرسخت آنها محسوب می شود که در قطب بندی های بین المللی در مقابل آنها ایستاده است. بنابراین انتظارات غرب از مسکو برای استفاده از نفوذش بر دمشق جهت عقب نشینی از مواضعش، مضحک و در عین حال عاجزانه است. روسیه به خوبی می داند که تسلیم شدن در برابر چنین خواسته هایی هم منافع مستقیمش در سوریه را با مخاطره مواجه می سازد و هم به وجهه بین المللی آن خدشه وارد می کند؛ درست به همین دلیل است که طی هفت سال گذشته تسلیم این فشارها نشده است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»