دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

دولت رانتی نتیجه حکومت رانتی

دولت رانتی نتیجه حکومت رانتی
به گزارش دیدبان؛ رانت منفی و به دنبال آن تخصیص ناعادلانه منابع و ثروت در اکثر شهرها و روستاهای کشورمان به‌وضوح دیده می‌شود حتی توزیع ناعادلانه منابع موجب شده است تا برخی از اقشار ملت سهم بیشتری از سرمایه‌های ملی را نصیب خود کنند و در مقابل اکثر مردم نتوانند به‌صورت برابر و عادلانه از ثروت ملی بهره‌مند شوند.بنابراین می‌توان گفت طی چهار دهه گذشته شاهد شکل‌گیری شکاف اجتماعی و افزایش فاصله طبقاتی در کشور بودیم.
 
 چنانچه بخواهیم به دلایل رانت در کشورمان اشاره‌ کنیم بی‌شک موضوع فروش نفت و به دنبال آن خرج منابع درآمدی فروش نفت در مصارف غیر اولویت‌دار توسط دولت را نمی‌توان فراموش کرد زیرا یکی از عامل تاریخی در جامع نفت‌خیز و البته جهان‌سومی موضوع نفت و معادن و به‌طور کلی فروش سرمایه‌های تجدید ناپذیر است به عبارت دیگر زمانی که کشورمان از محل درآمد فروش نفت و گاز اداره می‌شود دولت‌ها رغبتی برای کاهش وابستگی درآمده‌ای کشور به فروش نفت و حرکت به سمت  حمایت از تولید و تولیدکننده و به دنبال آن رونق اقتصادی و اخذ مالیات هدفمند نخواهند رفت.
 
بنابراین زمانی که دولت‌ها برخلاف سیاست اقتصاد مقاومتی و سیاست کاهش وابستگی به نفت حرکت کنند کماکان بقای اداره کشور به فروش نفت و گاز خواهد بود اما باید توجه داشت که فساد و رانت منحصر به اقتصاد نفتی و دولت نیست زیرا در خارج از دولت نیز شاهد رانت و فساد هستیم که به رانت‌ها اطلاعاتی مربوط می‌شود.
 
مسئولین کشورمان جز کشورهای است که میانگین سن آن‌ها بسیار بالاست اما علیرغم تجربه، سابقه مدیریتی و آگاهی از قوانین و روابط رانت آور، همچنان به سیاست‌ها و تصمیمات گذشته ادامه می‌دهند و حاضر به تغییر در روش اداره کشور نیستند. به‌عنوان مثال چنانچه کشور از محل مالیات‌ها اداره شود دولت به جهت اخذ مالیات مضاعف، همواره از تولید و تولیدکننده حمایت خواهد کرد و این  موضوع خود به تنهای می‌تواند موجب تقویت و رشد اقتصادی شود و به دنبال آن کاهش وابستگی به نفت و آثار مخرب بر اقتصاد کشورمان را به همراه دارد. از سویی دیگر با آزادسازی اطلاعات در قالب  قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌توان رانت اطلاعات را از بین برد و به دنبال آن اقوام و افراد نزدیک به مدیران و مسئولین کشور نخواهند توانست از رانت اطلاعات سوءاستفاده کنند و از این طریق ثروت‌های هنگفتی را از آن خود کنند.
 
شفاف‌سازی در چهارچوب سامانه‌های مجازی به کمک نرم‌افزارهای هوشمند می‌تواند نظارت بر عملکردها و فعالیت‌های اقتصادی را به‌شدت تقویت کند. زیرا در شرایط غیر شفاف، زبده‌ترین نیروهای امنیتی و نظارتی نیز نخواهند توانست به وظایف ذاتی خود عمل کنند.
 
متأسفانه در اکنون بسیاری از قوانین در کشور در جهت مبارزه با فساد وجود دارد اما به آن قوانین توجه و اجرا نمی‌شود از سویی دیگر قوانینی در کشور وجود دارد که خود موجب تبعیض و زمینه‌ساز افزایش رانت منفی در کشور است. بنابراین اجرای قوانین اشتباهی از یک‌سو و از سویی دیگر عدم اجرای قوانین مبارزه با فساد و رانت عملاً امید به توقف و کاهش رانت، فساد و تبعیض در کشور را ضعیف می‌کند. به نظر می‌رسد در این شرایط ناگزیر باید به سمت تغییر سازوکار اجرای قوانین و تضمین اجرای قوانین حرکت کرد تا شاید در مدل جدید حکومت‌داری بتوان به ارزش‌ها و شعارها انقلاب که مهم‌ترین آن عدالت بود دست‌یافت.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن