صفحه اصلی > سیاست کد خبر: 40526
ف
دیدبان بررسی کرد؛

دولت رانتی نتیجه حکومت رانتی

نمی‌توان رانت و فساد را به یک دولت نسبت داد زیرا زمینه فساد و رانت در دولت‌ها به وجود آمده است و از سویی دیگر در دستگاه‌ها و نهادهای غیردولتی نیز شاهد رانت و فساد هستم بنابراین راهکار مبارزه با رانت و فساد فرا قوه‌ای خواهد بود.

به گزارش دیدبان؛ رانت منفی و به دنبال آن تخصیص ناعادلانه منابع و ثروت در اکثر شهرها و روستاهای کشورمان به‌وضوح دیده می‌شود حتی توزیع ناعادلانه منابع موجب شده است تا برخی از اقشار ملت سهم بیشتری از سرمایه‌های ملی را نصیب خود کنند و در مقابل اکثر مردم نتوانند به‌صورت برابر و عادلانه از ثروت ملی بهره‌مند شوند.بنابراین می‌توان گفت طی چهار دهه گذشته شاهد شکل‌گیری شکاف اجتماعی و افزایش فاصله طبقاتی در کشور بودیم.
 
 چنانچه بخواهیم به دلایل رانت در کشورمان اشاره‌ کنیم بی‌شک موضوع فروش نفت و به دنبال آن خرج منابع درآمدی فروش نفت در مصارف غیر اولویت‌دار توسط دولت را نمی‌توان فراموش کرد زیرا یکی از عامل تاریخی در جامع نفت‌خیز و البته جهان‌سومی موضوع نفت و معادن و به‌طور کلی فروش سرمایه‌های تجدید ناپذیر است به عبارت دیگر زمانی که کشورمان از محل درآمد فروش نفت و گاز اداره می‌شود دولت‌ها رغبتی برای کاهش وابستگی درآمده‌ای کشور به فروش نفت و حرکت به سمت  حمایت از تولید و تولیدکننده و به دنبال آن رونق اقتصادی و اخذ مالیات هدفمند نخواهند رفت.
 
بنابراین زمانی که دولت‌ها برخلاف سیاست اقتصاد مقاومتی و سیاست کاهش وابستگی به نفت حرکت کنند کماکان بقای اداره کشور به فروش نفت و گاز خواهد بود اما باید توجه داشت که فساد و رانت منحصر به اقتصاد نفتی و دولت نیست زیرا در خارج از دولت نیز شاهد رانت و فساد هستیم که به رانت‌ها اطلاعاتی مربوط می‌شود.
 
مسئولین کشورمان جز کشورهای است که میانگین سن آن‌ها بسیار بالاست اما علیرغم تجربه، سابقه مدیریتی و آگاهی از قوانین و روابط رانت آور، همچنان به سیاست‌ها و تصمیمات گذشته ادامه می‌دهند و حاضر به تغییر در روش اداره کشور نیستند. به‌عنوان مثال چنانچه کشور از محل مالیات‌ها اداره شود دولت به جهت اخذ مالیات مضاعف، همواره از تولید و تولیدکننده حمایت خواهد کرد و این  موضوع خود به تنهای می‌تواند موجب تقویت و رشد اقتصادی شود و به دنبال آن کاهش وابستگی به نفت و آثار مخرب بر اقتصاد کشورمان را به همراه دارد. از سویی دیگر با آزادسازی اطلاعات در قالب  قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌توان رانت اطلاعات را از بین برد و به دنبال آن اقوام و افراد نزدیک به مدیران و مسئولین کشور نخواهند توانست از رانت اطلاعات سوءاستفاده کنند و از این طریق ثروت‌های هنگفتی را از آن خود کنند.
 
شفاف‌سازی در چهارچوب سامانه‌های مجازی به کمک نرم‌افزارهای هوشمند می‌تواند نظارت بر عملکردها و فعالیت‌های اقتصادی را به‌شدت تقویت کند. زیرا در شرایط غیر شفاف، زبده‌ترین نیروهای امنیتی و نظارتی نیز نخواهند توانست به وظایف ذاتی خود عمل کنند.
 
متأسفانه در اکنون بسیاری از قوانین در کشور در جهت مبارزه با فساد وجود دارد اما به آن قوانین توجه و اجرا نمی‌شود از سویی دیگر قوانینی در کشور وجود دارد که خود موجب تبعیض و زمینه‌ساز افزایش رانت منفی در کشور است. بنابراین اجرای قوانین اشتباهی از یک‌سو و از سویی دیگر عدم اجرای قوانین مبارزه با فساد و رانت عملاً امید به توقف و کاهش رانت، فساد و تبعیض در کشور را ضعیف می‌کند. به نظر می‌رسد در این شرایط ناگزیر باید به سمت تغییر سازوکار اجرای قوانین و تضمین اجرای قوانین حرکت کرد تا شاید در مدل جدید حکومت‌داری بتوان به ارزش‌ها و شعارها انقلاب که مهم‌ترین آن عدالت بود دست‌یافت.
 
انتهای پیام//
 
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نبرد برای فراکسیون بزرگ واکاوی ائتلاف های احتمالی برای تشکیل دولت آینده عراق
نبرد برای فراکسیون بزرگ
آخرین اخبار
  • :: بازخوانی وعده‌های دولت یک سال پس از انتخابات
  • :: سناریوهای غیبت چهار هفته‌ای بن سلمان
  • :: تحلیل نهایی از انتخابات عراق
  • :: پیام فراکسیون‌ها برای لاریجانی چیست؟
  • :: پرونده‌ای که آژانس قصد افشای آن را ندارد
  • :: حرکت برجامی دولت روحانی خلاف منافع ملی
  • :: اروپا منازعه بین هویت و منفعت
  • :: خدعه اروپا با ایران
  • :: مواضع متناقض وزیر جوان درباره مسدودسازی تلگرام
  • :: استراتژی رژیم صهیونیستی برای ایجاد شکاف میان ایران و روسیه
  • :: اسلوب حذف و نارسایی های ترجمه قرآن
  • :: خوی استکباری آمریکا و مقاومت در برابر جامعه بین الملل
  • :: اضران و غایبان اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی
  • :: صف‌آرایی‌ها در پارلمان عراق؛ رقابت برای نخست‌وزیری و ورود به کابینه
  • :: هجوم امواج سیاسی به سواحل کن
  • :: ۴ راهبرد اساسی جمهوری اسلامی ایران در طراحی «سبد انرژی»
  • :: نبرد برای فراکسیون بزرگ
  • :: حمایت هایی که از فرزند آوری نمی شود
  • :: تحریم‌های آمریکا و طناب پوسیده اروپا برای روحانی
  • :: اشکال دور وارد نیست
  • :: چگونه از تجربه ی تلخ برجام اقتدار تولید می شود؟
  • :: سه رویکرد در باب خودکفایی
  • :: انحرافی بزرگ در ادبیات دفاع مقدس!
  • :: بالیوود و دیپلماسی سینمایی رژیم صهیونیستی
  • :: پیامدهای مشارکت اسرائیل در خطوط انتقال انرژی تاپ و تاناپ بر چشم‌انداز مشارکت ایران در کریدورهای انرژی
  • :: ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم های ظالمانه علیه حزب الله
  • :: پشت پرده درخواست آمریکا برای حضور اعراب در مذاکرات با ایران!
  • :: از ضعف سیاسی اعراب تا توهم ترامپ
  • :: پرسش های بی تعارف و بی پاسخ یک جمعیت پژوه
  • :: بررسی نتایج و دورنمای انتخابات پارلمانی عراق
  • :: عوامل اصلی طرح اتهام جنون به پیامبر (ص)
  • :: در اندوه روز خونبار ملت فلسطین
  • :: تضمین هایی که اروپا باید به ایران بدهد
  • :: رهبر معظم انقلاب درگذشت حجة‌الاسلام طباطبائی را تسلیت گفتند
  • :: آثار راهبردی «انتفاضه بازگشت» و غافلگیری اسرائیل
  • :: رهبری اجازه کدام برجام را صادر کردند؟
  • :: برزخی برای قراردادهای پسابرجامی
  • :: سناریوهای محتمل‌ برای تشکیل دولت آینده عراق
  • :: ادامه برجام و چالش های پیش روی نظام
  • :: برآیند دولت روحانی، جنگ یا مذاکره مجدد با آمریکا
  • :: خبر محرمانه درباره احتمال مرگ بن‌سلمان در تیراندازی‌های کاخ پادشاهی
  • :: آیا سند تحول آموزش و پرورش راه‌گشاست؟