دیدبان

ارتقا از «دوسیب» به دانسیسم!

ارتقا از «دوسیب» به دانسیسم!

به گزارش دیدبان، محمدصادق فقفوری در یادداشت روزنامه جوان نوشت:

سه‌شنبه شب ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد، رقص و آوازه‌خوانی دختران در حضور مردان و مسئولان شهرداری، به بهانه ولادت حضرت زهرا (س) در برج میلاد تهران. شرح جزئی‌تر رقاصی، عشوه‌گری و طنازی دخترکان آن مراسم نه قابل نگارش و چاپ در روزنامه است و نه اساساً نیازی به آن است، اما ویدئوی منتشره به واقع یک ویدئوی «مبتذل» یعنی خارج از حدود احکام و معارف دین مبین اسلام بود.

محمدعلی نجفی، پیش‌تر فضاهایی را از کشیدن قلیان دوسیب مردان همراه با زنان ترسیم و از آن دفاع هم کرده بود اما شهردار تهران به همراه عده دیگری از مدیران شهری در صف اول مراسم برج میلاد هم حضور داشتند. با شروع رقص و آواز دختران، برخی از زنان حاضر در جلسه سالن را ترک می‌کنند، اما نجفی همچنان در صف اول نشسته است. روز گذشته به قدری این کلیپ در فضای مجازی باز نشر شد و به حدی فضای آن مغایرت با اخلاق مسلمانی را نشان می‌داد که شهردار تهران ناگزیر شد به معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ابلاغیه صادر کند و تذکر دهد ارزش‌ها و شئونات اسلامی را در مراسم‌ها رعایت کنند !

بدتر از ابلاغیه نجفی، شاهکار سایت شهرداری تهران در ماست مالی قضیه بود؛ این سایت نوشته است: «نجفی در مراسم حرکات نمادین دختران هیچ توجهی به روی سن نداشته و مشغول مطالعه نامه‌ها بوده است!»

ظاهراً و بنا بر تجربه هفت ماهه از مجموعه مدیریت شهری، این قبیل اقدامات حاشیه‌ای و پلشت، روال کار و دستور عمل شده است، آن هم به‌خاطر پرت کردن حواس‌ها از ناکارآمدی و بی‌عملی، اما در واقع بازخوردهای مردمی در همین مدت هفت ماه نشان می‌دهد از قضا بر همگان عیان شده که تیم جدید مدیریت شهر تهران چیزی برای عرضه در پایتخت و اقناع مردم ندارد و من بعد هم احتمالاً بر همین منوال نخواهد داشت.

اما درباره این به اصطلاح جشن، حتی اگر پذیرفته شود که هنجارشکنی در برج میلاد به نام حضرت زهرا (س)، بانوی عفاف، عصمت و حیا، برخاسته از اعتقاد شخصی مجموعه مدیریت شهری و ناشی از منش اباحه‌گرایانه ساختاری مدیریت فعلی شهری و نیز از روی تعمد و به منظور قبح‌زدایی و خط‌شکنی در ترویج یک فرهنگ منحط نباشد، اولین و ضروری‌ترین کار در چنین مواقعی ترک جلسه است.

پذیرفتنی نیست که شهردار تهران در صف اول نظاره‌کنندگان رقص و آوازه‌خوانی دختران نشسته باشد و با حضورش به این عمل ساختارشکنانه مشروعیت ضمنی ببخشد و احیاناً به این امید باشد که دامن این هنجارشکنی وی را نخواهد گرفت، که اگر دامنگیر شد آن وقت ابلاغیه صادر کند و ندای وا اسلاما سردهد و توبیخ ظاهری کند.

رویه شهردار تهران و موضع‌گیری انفعالی و پسینی وی مؤید قبول و رضایت از برگزاری این مراسم مبتذل بوده است، وگرنه همانند سایر حضاری که حاضر نشدند قباحت روی سن نمایش را نظاره‌گر باشند و با حضورشان به محفل ناصواب گرما ببخشند و مطابق کلیپ منتشره جلسه را ترک کردند، آقای نجفی هم باید اقلاً در نکوهش ابتذال جلسه، سالن را ترک می‌کرد. توبیخ عملی و برکناری بدون بازگشت مجموعه مدیریت بانوان در معاونت امور اجتماعی یا هرکس دیگری که ترتیب‌دهنده این مراسم کذایی بوده است، کوچک‌ترین اقدامی است که می‌تواند نشان دهد آقای نجفی واقعاً راضی به برگزاری این ابتذال نبوده و اصطلاحاً دانه‌ای پاشیده شده و شهردار دامنگیر شده و در مقابل عمل انجام شده و بدون هماهنگی قرار گرفته است.

حاشیه پشت حاشیه جایگزین کار جهادی در مدیریت جدید شهری شده است. اگر از مجموعه شورای شهر و شهرداری تهران این سؤال پرسیده شود که در هفت ماه گذشته که بر سر کار آمده‌اید کدام پروژه عمرانی، پروژه نه، کدام کار عمرانی، حتی کار هم نه، کدام خدمت مؤثرِ عملی و قابل بیان در حوزه شهری در پایتخت انجام داده شده است، احتمالاً و واقعاً سکوت پاسخ ایشان خواهد بود. البته که تعطیلی متروی دایر، خاک خوردن پروژه‌های در دست اجرای شهری و نامگذاری خیابان به نام مصدق و زدن ساختمان به نام حجاریان هم کار است دیگر !

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه