دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

بی‌عدالتی و تبعیض پاشنه آشیل جمهوری اسلامی

بی‌عدالتی و تبعیض پاشنه آشیل جمهوری اسلامی
به گزارش دیدبان؛ کمتر از یک ماه گذشته بود که رهبر انقلاب دهه سوم انقلاب که به نام عدالت و پیشرفت نام‌گذاری شده بود را مورد ارزیابی خود قرار دادند و از خداوند و مردم به دلیل افزایش بی‌عدالتی و تبعیض در کشور عذرخواهی کردند. همچنین رهبر انقلاب خطر پیش روی مردم و مسئولین را موضوع ارتجاع یا برگشت از ارزش‌ها و شعارهای انقلاب عنوان کردند.
 
 نیاز به توضیح مضاعف نیست که قوه مقننه یا همان مجلس شورای اسلامی قانون وضع می‌کند و قوه مجریه یا همان دولت آن قوانین را اجرا می‌کند و دراین‌بین چنانچه مدیر یا مسئولین کشور از اجرای قانون سر باز زند یا در اجرای آن کوتاهی کنند باید به دیوان محاسبات کشور و درنهایت قوه قضائیه پاسخگو باشد. در اینجا سؤالی که پیش می‌آید اینکه چه شده است که بی‌عدالتی و تبعیض در کشور افزایش می‌یابد؟ مشکل از قوانین است و یا به مجری قوانین کوتاهی کرده است؟ و همچنین نقش دستگاه نظارتی و قضائی دراین‌بین کجاست؟
 
در پاسخ باید گفت که افزایش بی‌عدالتی و تبعیض در اکثر سطوح کشور به قوانین تبعیض آور بازمی‌گردد و یا در بهترین حالت اکثر قوانین، اسلامی و بر اساس عدالت وضع شده است ولی مجری و ناظر قوانین به صورت سلیقه‌ای و تبعیض آور و حتی گزینشی عمل می‌کند تا بیش از آنکه به دنبال اجرای قوانین باشند در جهت منافع شخصی یا حزبی حرکت کنند.
 
در گزینه نخست، چنانچه قوانین تبعیض آور و بر محور بی‌عدالتی وضع شده است سؤالی که پیش می‌آید اینکه وظیفه شورای نگهبان دراین‌بین چیست؟ آیا در چهار دهه گذشته سراغ داریم که شورای نگهبان صرفاً مصوبات مجلس را به دلیل تبعیض و بی‌عدالتی رد کرده باشد؟ و اگر معیار نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس شورای اسلامی بر اساس اسلام، عدالت و قانون اساسی است، پس چرا بسیاری از قوانین در کشور مانند حقوق و دستمزد که اصلی‌ترین شاخص عدالت در هر جامعه‌ای است، بسیار تبعیض آور است؟
 
حال چنانچه فرض بر این باشد که همه قوانین کشور اسلامی و عادلانه است و مشکل صرفاً مجریان قوانین هستند، در این شرایط چرا اکثر دولت‌ها در پس از انقلاب به‌ویژه پس از دوران دفاع مقدس نتوانستند مهم‌ترین ارزش و شعار انقلاب که همان رفع تبعیض و بی‌عدالتی است را عملی کنند؟ آیا بعد از پایان جنگ همه دولت‌ها، دغدغه‌ای غیر از خدمت به مردم در ذهن و دستور کار داشتند؟ و برعکس اگر دولت‌ها به دور از منفعت‌طلبی شخصی و حزبی، صادقانه مصوبات اسلامی و عادلانه مجلس که درنهایت مورد تائید شورای نگهبان رسیده است را اجرا کرده‌اند، پس چرا کشور در منجلاب فساد، تبعیض و بی‌عدالتی در حال غرق شدن است؟
 
انتهای پیام//
 
محمد حسن فرهمند
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن