دیدبان
مداد ترکی الحسن

استراتژی موفق ارتش سوریه و گرفتاری «اردوغان»

استراتژی موفق ارتش سوریه و گرفتاری «اردوغان»

به گزارش دیدبان،شدت درگیری های «غوطه شرقی» دمشق مدتی است که بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که عملیات نظامی ارتش سوریه علیه تروریست های تکفیری در این منطقه نیز همچنان با موفقیت پیش می رود. این پیشروی ها در حالی است که تروریستها تونل های زیادی را در غوطه شرقی حفر کرده اند؛ مسأله ای که عملیات ارتش سوریه را با مشکل مواجه ساخته است. درهمین گیرودار، عملیات نیروهای ترکی در شهر کُردنشین عفرین نیز همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است. عدم موفقیت نیروهای ترکیه در جبهه عفرین موجب شده تا «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور در تنگنای بی سابقه ای قرار گیرد. اردوغان حدود 40 روز است که عملیات نظامی در عفرین را کلید زده اما در طول این مدت توفیقی حاصل نکرده است.

طرح روسیه عامل ناکامی نقشه آمریکا و غرب

واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی آن تمام تلاش خود را به کار بستند تا از طریق وارونه جلوه دادن واقعیت ها در غوطه شرقی، چهره دمشق و مسکو را خدشه دار کنند. این در حالی است که طرح مقامات روسی موجب شد تا مقامات آمریکایی و غربی نتوانند به هدف خود علیه سوریه و روسیه جامه عمل بپوشانند. طرح ایجاد «کریدورهای انسانی» در غوطه شرقی به منظور خارج کردن غیرنظامیان از این منطقه همه بهانه ها را از ایالات متحده گرفت و اجازه نداد تا این کشور همچنان به سیاست خود در ضد حقوق بشری جلوه دادن چهره مسکو و دمشق ادامه دهد. در واقع، آمریکا و غرب با شیطنت علیه مسکو به دنبال باج‌خواهی از آن در مسأله غوطه شرقی بودند؛ هدفی که در نهایت محقق نشد. پیشنهاد ایجاد کریدورهای انسانی برای خارج کردن غیرنظامیان از غوطه شرقی و همچنین رسیدگی به حال غیرنظامیان آسیب دیده، عملا آمریکا و غرب را در جنگ رسانه ای و روانی علیه مسکو ناکام گذاشت.

تکفیری‌ها مجبور به ترک غوطه شرقی هستند

تروریست های تکفیری مستقر در غوطه شرقی راهی جز تَن دادن به مصالحه با دولت سوریه و خروج از این منطقه ندارند. آنچه که امروز در عرصه میدانی به چشم می خورد این است که ارتش و نیروهای مقاومت سوری به عملیات خود علیه تروریسم در سوریه با قدرت ادامه می دهند. تجربه چند سال گذشته در نبردهای میدانی نشان داده تا تکفیری ها با تمام وجودشان قدرت نظامی نیروهای مقاومت را درک نکنند، دست از جنگیدن نمی کشند. بنابراین، زمانی که ارتش سوریه با عملیات نظامی خود عرصه را بیش از پیش بر تروریستها تنگ تر کند، آنها مجبور به خروج از غوطه شرقی خواهند بود. شاید این شائبه به وجود آید که ممکن نیست تروریست ها همگی غوطه شرقی را ترک کنند. در اینجا ما این سؤال مهم را مطرح می کنیم؛ اگر تکفیریها غوطه شرقی را ترک نکنند، آیا قادر به حفظ مواضع خود در این منطقه خواهند بود؟ قطعا پاسخ منفی است. برهمین اساس، سناریوی «مصالحه بدون جنگ» کاملا منتفی است و دولت سوریه اساسا نمی توانست روی چنین سناریویی سرمایه گذاری کند. با توجه به تجربه ای که از تکفیریها و سوابقشان وجود دارد، بدون عملیات نظامی نمی توان آنها را وادار به تسلیم کرد.

تقسیم مسئولیت در جنگ علیه دمشق

جنگ علیه دولت قانونی سوریه یک جنگ چندجانبه است و در یک یا دو طرف محدود و محصور نمی شود. طرف های بین المللی در پشت صحنه این جنگ را مدیریت می کنند و برخی طرف‌های منطقه ای نیز در پیشبرد سیاست هایشان به آنها کمک می کنند. این درحالی است که مجری سیاستهای طرف های منطقه ای و بین المللی نیز در عرصه میدانی مسئولیت دارند. می توان از ایالات متحده آمریکا، غرب و اسرائیل به عنوان طرّاحان اصلی هرج و مرج و ناآرامی در سوریه نام بُرد. طرف های منطقه نیز امروز به نیابت از مثلث مزبور به نقش آفرینی در سوریه می پردازند. از جمله این طرف های منطقه ای می توان به ترکیه، قطر، عربستان و اردن اشاره کرد. تروریست ها نیز به عنوان ابزاری در دستان محور غربی ـ عربی برای اجرای سیاستهایشان در عرصه میدانی، هستند. علت اصلی اینکه برخی طرف های بین المللی همچون ایالات متحده آمریکا در برهه ای از زمان روی به نقش آفرینی مستقیم در سوریه آورده و پایگاه های این کشور را بمباران کردند، به شکست عناصر مزدورانشان در جریان درگیری با نیروهای مقاومت باز می گردد.

واشنگتن در عفرین سنگ اندازی می کند

در خصوص وضعیت کنونی در شهر کُردنشین عفرین باید گفت که هرچند که شاهد «تعارض منافع» میان ایالات متحده آمریکا و متجاوزان ترکیه ای هستیم اما این بدام معنا نیست که آمریکایی ها و متحدان آنها برای پایان بخشیدن به وضعیت کنونی در عفرین، تلاش می کنند. بلکه کاملا برعکس؛ آمریکایی در مسیر هرگونه راهکاری که موجب پایان یافتن اوضاع کنونی عفرین شود، سنگ اندازی و کارشکنی می کنند. علت اصلی این مسأله هم آن است که واشنگتن می داند که قادر به تحمیل راهکار مورد نظر خود برای حل و فصل بحران عفرین نیست. بدون شک اگر یگان های نظامی کُرد مستقر در عفرین از همان ابتدا با میانجیگری روسیه موافقت می کردند، ترکیه به خود اجازه تجاوز نظامی آشکار به این شهر را نمی داد. طبیعی است که نیروهای سوریه اقدام ترکیه را تجاوز به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود قلمداد کرده و به مقابله با آن بپردازند. حق دفاع از خاک سوریه برای دولت این کشور محفوظ بوده و هست.

اردوغان و گرفتارشدن در باتلاق عفرین

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه گمان می کرد که می تواند در یک بازه زمانی کوتاه به نبرد عفرین پایان دهد. با این حال، اوضاع آنگونه که وی انتظار داشت، رقم نخورد. اردوغان با گذشت قریب به 40 روز از عملیات متجاوزانه علیه کُردهای عفرین در یک باتلاق عمیق گرفتار شده است و تا به امروز از پسِ یگان های کُرد برنیامده است. وقت برای اردوغان به سرعت در حال سپری شدن است؛ این درحالی است که در عین حال، نیروهای سوری دستاوردهای میدانی زیادی را محقق می سازند. بدون شک طولانی تر شدن عملیات عفرین موجب خواهد شد تا ارتش سوریه پس از فراغت از عملیات آزادسازی غوطه شرقی به سراغ شهر «منبج» رفته و با کنترل آن، اردوغان را بار دیگر ناکام بگذارد.

منبع: بخشی عربی خبرگزاری «اسپوتنیک»

مداد ترکی الحسن: تحلیلگر سوری ـ

 مترجم: اکرم آزادی مهرگانی

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن