دیدبان
پیشنهاد برای نمایشگاه کتاب/

کتابی برای آنهایی که امام را ندیده اند

کتابی برای آنهایی که امام را ندیده اند

دیدبان: امروز و همزمان با ولادت حضرت زهرا و میلاد امام خمینی، خبرنگار فارس یک پیشنهاد خوب ارایه کرد. کتابی که به هر دو مناسبت مربوط است و می‌تواند افتتاح خوبی برای پیشنهادهای کتاب نمایشگاه بیست و ششم باشد.

نویسنده «کتاب انقلاب» سالها اوضاع فرهنگی کشور را رصد کرده و علاوه بر نقد و نظر در این حوزه راه‌کارهای اصلاحی جالبی نیز ارائه کرده است. محمدرضا زائری این بار در تازه ترین اثر خود به سراغ معمار انقلاب اسلامی رفته و اندیشه‌های این روح آسمانی را ورق زده است تا با استفاده از آن اثری از امام خمینی را فراچنگ بیاورد.

 

«تقدیم به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای علمداری صاحب قلم که در دوران مبارزهجسمانی امام‌خمینی صفحات آغازین صحیفه نورش را نگاشت و به هنگام وداع پیکر زمینی‌ او آخرین صفحات نوشتاریش را او در وصیتنامه آن روح آسمانی گشود»

این تقدیمه نویسنده در ابتدای کتاب است به رهبر انقلاب تا همگان بدانند که همچنان پرچمی را که روح‌الله بلند کرده در اختیار کیست و چه کسی بهترین نشانه برای خط امام است.

«سال هایی که نسل ما با تمام وجود لمس کرد و رویدادهای بزرگ و بی‌نظیری که در متن آنها واقع شدند در نوع خود و در تاریخ معاصر جهان بی‌نظیر بوده‌اند. وقوع انقلاب اسلامی در ایران، کشوری با فرهنگی به پشتوانه تمدن عظیم اسلامی و ایرانی و ظهور بزرگ و سرنوشت‌ساز امام خمینی (ره) تجربه‌ای بی‌سابقه و خیره کننده بود. همزمان بودن این جریان تاریخی با ما و این «حجامت معاصرت» موجب شده تا هرگز چنانکه شایسته و بایسته است این حقیقت بی‌مانند و این موهبت آسمانی را نشناسیم و خفایا و زوایای گوناگون آن را در نیابیم.»

محمدرضا زائری در «کتاب انقلاب» به صورت کلاسیک و به شیوه حوزویان صحیفه امام خمینی را بازخوانی کرده است. وی از زمانی که در لبنان بود این کار را شروع کرده و هم‌اکنون فصل اول از بازخوانیهایی صحیفه نور را با عنوان فرعی فصل بیداری به دفترنشر فرهنگ اسلامی داده است.

نکته مهم درباره این اثر این است که برخلاف سایر آثار زائری، «کتاب انقلاب» مثل کارهای قلمی قبل از این زائری فانتزی‌ نیست. متنی روان دارد و در جای جای آن نگاه انتقادی از وضع فعلی فرهنگ و سیاست انقلاب اسلامی وجود دارد.

انقلاب از ابتدای نهضت امام خمینی (ره) را بررسی می‌کند و با بررسی مسیر بیداری ملت ایران بر علیه طاغوت پله پله خواننده را با مبارزه‌ای پانزده‌ ساله همراه می‌کند.

 

می‌توان این حرکت محمدرضا زائری را در تالیف این کتاب شیوه جدیدی در بازخوانی نظرات رهبر کبیر انقلاب اسلامی دانست که فارغ از جناح بندی‌های سیاسی رایج در حال حاضر نه برای مچ‌گیری که برای اصلاح و بیداری نوشته شده است. «کتاب انقلاب» صراحت دارد و در نقد کژی‌ها صورت گرفته مسامحه ندارد، اشکالاتی را که در طول انقلاب رخ داده را نقد کرده و می‌توان آن را یک جریان تازه در حوزه فرهنگی انقلاب اسلامی دانست.

نویسنده در مقدمه کتابش این طور نوشته است: «شاید سال‌‌ها باید بگذارد و صفحات متعددی از کتاب تاریخ زندگی بشری ورق بخورد تا شخصیت استثنایی و بی‌نظیر امام و عظمت نهضت دینی او به درستی شناخته شود. هیچ یک از ما چه در سال‌های انقلاب و چه در سال‌های جنگ ندانسته‌ایم همپای چه حادثه‌ی سترگ و شگفت‌انگیزی قدم برمی‌داریم و دست در دامن چه شخصیت بلند و نستوهی آویخته‌ایم..... سخنان دلنشین و گهربار امام راحل خلاصه و چکیده‌ی معارف اسلامی و الهی به زبان روز است. امام که از سویی ناب‌ترین اصول معارف الهی را در زوایای وجود خویش دریافته و سالیان سال از زلال معارف قرآن کریم، روایات و احادیث شریف پیامبر اکرم (ع) و ائمه معصومین (ع) ، ادعیه‌ی لطیف و شیرین و آثار علمای بزرگ اسلام بهره‌مند شده بود و از سوی دیگر مخاطب خویش را بیش از هر کس می‌شناخت و با زبان مردم روزگار خود بهتر از همه آشنا بود، چکیده و خلاصه‌ی همه‌ی معارف الهی را به زبان ساده و روان برای عامه‌ی مردم بیان می‌کرد و چنان سهل و ممتنع می‌نمود که هم استادان بزرگ مراکز علمی و دانشوران و فرهیختگان در ژرفای گفتارش حیران می‌ماندند و هم پیر و جوان و شهری و روستایی از عذب کلامش سیراب می‌شدند.»

«کتاب انقلاب» را محمدرضا زائری در 420 صفحه نوشته و انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی آن را به قیمت 13هزار تومان منتشر کرده و در نمایشگاه کتاب نیز عرضه می‌کند.


منبع:فارس


مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران