دیدبان
اریک والبرگ

خشونت عنصر تثبیت شده جامعه آمریکا

خشونت عنصر تثبیت شده جامعه آمریکا

به گزارش دیدبان،ماجرای حمله های مرگبار با رگبار های آتشین اسلحه ها به مردم کوچه و بازار و مدارس آمریکا ماجرایی تکراری است که آن را هر چند وقت یکبار از شهر‌های مختلف آمریکا نظیر فلوریدا و اورلاندو می‌شنویم. «نیکولاس کروز» نوجوان اهل فلوریداست که به شدت از راست های افراطی آمریکا خط می گرفته است . وی با اسلحه پیشرفته‌ای که آن را به راحتی تهیه کرده بود 17 نفر از دوستان خود را از پای درآورده و ده‌ها نفر را نیز راهی بیمارستان کرد تا باری دیگر زشتی خشونت و نفرت جامعه آمریکا رخ نشان دهد . این اتفاق که تبدیل به زخمی عمیق در جامعه آمریکا شده، قطعا دارای ابعاد و ملاحظات اجتماعی و سیاسی است که «اریک والبرگ» کارشناس کانادایی و متخصص مسائل آمریکا در یادداشتی برای فارس به تشریح آن پرداخته است، یادداشت نویسنده کتاب‌های متعددی از جمله، «امپریالیسم پست مدرن»، «مقاومت اسلامی در برابر امپریالیسم‌»  و«از پست مدرنیته تا پست سکولاریته» را ادامه خواهیم خواند:

آخرین تراژدی ای که حدودا دو هفته پیش در فلوریدا رخ داد و جان 17 دانش آموز را گرفت در جامعه آمریکا اصلا شوکه آور و اتفاق عجیب و غیرقابل پیش بینی ای نبود. تقریبا همه روز در نقاط مختلف آمریکا اقداماتی ازین دست که منجر به کشته شدن مجموعه ای انسان های بیگناه می شود، رخ می دهد. اکثر افرادی که عامل کشتار و قتل های زنجیره ای در آمریکا هستند یا به دست پلیس کشته می شوند و یا مرتکب خودکشی می گردند قبل از آنکه تعداد بیشتری از مردم را به کام مرگ بکشانند. واقعیت اما این است که تعداد این دست از اقدامات ناهنجار در جامعه آمریکا رو به افزایش است. با اتخاذ یک رویکرد تحلیلگرایانه، ذکر این نکته ضروری است که ایالات متحده از همان ابتدا بر مبنای خشونت بوجود آمده و همواره با اتکاء به عنصر خشونت بوده که توانسته به بقای خود ادامه دهد، بنابراین یک خشونت همیشگی ای در زیر لایه های پنهان جامعه آمریکا وجود دارد که هر از گاهی خود را نشان می دهد.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، کروز قاتل 17 نفر از دانش آموزان فلوریدایی، اسلحه خود را به طور قانونی تهیه کرده بوده است. تصاویری که از کروز هنگام دستگیری گرفته شده است نشان می دهد که وی هنگام ارتکاب جرم لباس افسران تحت آموزش ارتش را به تن داشته است، واقعیتی که خود نشان می دهد چنین اقدامات ناراحت کننده ای که از کروز سرزده نتیجه کدام تفکرات بوده است. طبق اطلاعاتی که مدرسه به رسانه های آمریکایی داده است، وی بارها از خود رفتارهای ناهنجار نشان داده بوده و همین امر مدیران مدرسه را مجبور کرده بود تا وی را از مدرسه اخراج کنند. به گفته مدرسه کروز، وی حتی در هنگام تحصیل بارها دانش آموزان دیگر را تهدید به مرگ کرده است.

اگر بخواهم به صورت ریشه ای به علت تثبیت خشونت در جامعه آمریکا بپردازم باید بگویم که یکی از عوامل مهم تبلیغ گسترده خشونت در برنامه های تلویزیونی و عادی جلوه دادن آن در دیگر رسانه های جمعی کشور است. متاسفانه باید گفت خشونت و روابط جنسی نامشروع به دو عنصر تثبیت شده در جامعه آمریکا تبدیل شده اند. بد نیست حادثه تلخ سال 2016 اورلاندو در چند مایلی فلوریدا را نیز به خاطر بیاوریم که در پی آن تعداد بسیار زیادی جان خود را از دست دادند. نکته جذاب هنگام مقایسه این دو حادثه به راحتی به ما می گوید که عامل آن اتفاق نه یک سفید پوست مسیحی همچون کروز ، بلکه فرزند خانواده ای بوده که در دهه 1980 از افغانستان به آمریکا پناهنده شده و نزدیک به چهار دهه در آمریکا زندگی کرده و با فرهنگ آنجا مانوس شده است. عدم توازن آنچه که در خانواده آموخته بود با محیط کاملا بی قید و غیر معنوی آمریکایی، درسایه استفاده از مواده مخدر و مشروبات الکلی باعث شد تا وی در اقدامی که هیچ کس حتی فکرش را هم نمی کرد به یک کلوب شبانه حمله کند و 49 نفر را از پای در آورد.

ریشه اصلی در هر دوی این حوادث البته قانون آزادی تجارت اسلحه در آمریکا است، ایالات متحده در حوزه تجارت اسلحه از فقدان سخت گیری رنج می برد. اگرچه قوانین محدود کننده ای ابلاغ شده است اما اراده و توانایی عملیاتی کردن آن وجود ندارد. اصلاحیه دوم قانون اساسی آمریکا در سال 1791 قانون «حق حل اسلحه» را در «آمریکای وحشی» قرن 18 وضع کرده که بدین معنی بود که داشتن اسلحه های ساده در آن روزگار منع قانونی ندارد و نه سلاح های فوق پیشرفته قرن 19  و بعد از آن که بسیار کشنده تر و خطرناک تر نیز هست.

مشکلات دیگری همچون فقر، فساد و ناامیدی از دیگر عواملی است که موجب اشاعه خشونت در آمریکا شده است. آمریکا سالانه معادل 1 میلیون و پانصد و شصت هزار بی خانمان دارد که از سامانه «سرپناه اضطراری» در آمریکا استفاده می کنند.و از سویی دیگر 500 هزار بی خانمان دارد که شب تا صبح را در خیابان ها سپری می کنند. نیمی از این افراد کار میکنند اما هزینه لازم برای اجاره یک منزل را ندارند. 60 هزار کهنه سرباز در خیابان های پولدارترین کشور دنیا شب را صبح می کنند. این آمارها بیان می کند که جامعه آمریکا چقدر غیرعادی است.

درباره داد و ستد اسلحه در آمریکاو اینکه چه افرادی در این تجارت ذی نفع هستند باید گفت که نظام سرمایه داری مشابه آن چیزی که در آمریکا شاهد آن هستیم ، بر اساس قضاوت های اخلاقی پیش نمی رود. هنگامی که پول تنها عامل مهم و تصمیم ساز در زندگی اجتماعی آمریکاست ، پول در آوردن از فروش سلاح فرقی با تجارت های دیگر مثلا یک نانوایی نمی کند، هنگامی که یک جامعه مریض است نباید وجود خشونت را یک توهم دانست بلکه در نقطه مقابل باید باور داشت که آن همواره همراه با شرارت است.

در آخر باید گفت که با روی کار آمدن ترامپ خصومت آمریکایی ها با پناهندگان و مهاجران نیز افزایش یافته است، آمریکا حتی با اتباع برخی از کشورها که به صورت قانونی به آمریکا آمده اند رفتار بدی دارد، که نتیجه آن چیزی جز تنفر بیشتر از ایالات متحده در سطح جهان نبوده است. 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن