دیدبان
محمد عبدالهی

پشت پرده سفر مقامات فرانسه به ایران

پشت پرده سفر مقامات فرانسه به ایران

به گزارش دیدبان،همزمان با زمزمه مذاکرات موشکی و منطقه‌ای، از سوی رسانه های غربی؛ مقامات فرانسه به عنوان حامی درجه یک دشمنان ایران و پلیس بد مذاکرات هسته ای در راه تهران هستند.

 در خصوص رفتارهای پارادوکسیکال فرانسه نسبت به ایران باید گفت که فرانسوی ها از طرفی به ایران به عنوان یک بازار مصرف برای کالاهای خود می نگرند، و از طرفی   روی دیگر رفتار فرانسوی ها نسبت به ایران این است که رفتار منطقه ای ایران با برجامی دیگر باید کنترل شود. از نظر فرانسوی ها توازن قدرت در منطقه غرب آسیا نبایستی به نفع ایران و به ضرر متحدان منطقه ای پاریس از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان ساخته شود و این موضوع باید در سیاست های اعمال فشار بر ایران مورد توجه قرار گیرد. مواضع خصمانه مقامات فرانسوی و آمریکایی  در قبال ایران و اظهارات اخیر آنها موید این مطلب است.

چندی پیش ؛ روزنامه فرانسوی لوفیگارو  در خصوص تصمیم مقامات فرانسوی برای سفر به ایران به نقل از «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه این کشور  نوشت: « آنها گفت‌وگوهایی را با ایران بر سر مسائل منطقه‌ای و موشکی ایران آغاز کرده‌اند و پاریس امیدوار است بتواند موضوع نفوذ ایران در خاورمیانه حمایت مالی از حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن را مطرح کند. »

به دنبال این اظهارات خبرگزاری رویترز مدعی شد که کشورهای اروپایی با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام وارد گفت‌وگوهایی با ایران درباره مسائل منطقه‌ای شده‌اند. این روزنامه همچنین مدعی شد که طرف‌های اروپایی با اعمال برخی تغییرات مورد نظر دولت ترامپ در برجام، از جمله محدودیت‌های موشکی موافقت کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم در گزارشی نوشت: « اروپا به همراه آمریکا قرار است محدودیت هایی را در قالب یک فصل جدید و با عنوان یک «عمل از قبل انجام شده Fait Accompli » در برابر ایران بگذارند. به این معنا که تن ندادن به این محدودیت های جدید منجر به از سرگیری تمامی تحریم های نفتی و بانک مرکزی و پایان برجام‌ شود.»

نکته مهم دیگر این است که فرانسه به همراه انگلیس و آمریکا هفته گذشته دشمنی خود را با ملت ایران یک‌بار دیگر با تلاش برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت و با ادعای دخالت در منطقه و یمن آشکار کرد و بعداز شکست با وتوی روسیه ، بلافاصله در بیانیه‌ای مشترک با لندن و واشنگتن برنامه دفاعی ایران را تهدیدآمیز خواند!

بر این اساس ماموریت فرانسه در سفر به ایران شامل موارد زیر میشود :

1.  پیگیری بازرسی های نامحدود و بدون قید و شرط از مراکز حساس جمهوری اسلامی ایران

2.  کنترل رفتارهای منطقه ای ایران

3.  تمدید و گسترش تاریخ انقضای توافق برای از سرگیری تولید سوخت هسته ای فراتر از محدودیت های کنونی تا سال 2030

حال که پیش بینی ها رنگ واقعیت به خود گرفت باید از دولت اعتدال پرسید  آیا مواضع خصمانه فرانسه کفایت نمی‌کند تا سفر وزیرخارجه فرانسه به تهران لغو شود؟  سوال دیگر اینکه اگر وزارت خارجه روی مواضع نظام مبنی بر عدم هرگونه مذاکرات جدید ایستاده است، مقامات غربی با چه امیدواری وزیرخارجه فرانسه را راهی ایران کرده‌اند؟!

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن