دیدبان

کدام مقام دولتی پاسخگوی رسوایی مونیخ است؟

کدام مقام دولتی پاسخگوی رسوایی مونیخ است؟

به گزارش دیدبان، همواره در خصوص نتایج برجام گفته می‌شد که اگر این سند توافق هسته‌ای اجرا شود، سد تحریم‌ها شکسته می‌شود. در این راستا رسانه‌های اصلاح‌طلب مانور ویژه‌ای بر روی خرید هواپیمای جدید می‌دادند و حتی عکس یادگاری با هواپیمای خریداری شده ایرباس ۳۵۰ در فرودگاه مهرآباد منتشر شد تا مواهب برجام پررنگ شود که در آن زمان رسانه‌ها آنرا آبروریزی ملی و مانند اولین عکس یادگاری ایرانیان با اتومبیل توصیفش کردند.
عکس یادگاری با هواپیمای جدید

آیا سد تحریم‌ها فروریخته است؟

حال اما بعد از گذشت بیش از دو سال از اجرای برجام شنیده شده که فرودگاه آلمان در اقدامی توهین‌آمیز از ترس تحریم‌های آمریکا، از سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر خارجه ایران خودداری کرده است.

بر طبق این گزارش، قرار بود که «محمد جواد ظریف» پس از مونیخ راهی مسکو شود و به همین دلیل کنسولگری ایران در مونیخ، از فرودگاه خواسته بود که به هواپیمای وزیر خارجه سوخت‌رسانی شود. فرودگاه مونیخ این درخواست را رد کرد چرا که شرکت‌های مسئول در این زمینه، از فروش سوخت به هواپیمای ایرانی خودداری کردند.
بیشتر بخوانید:

    نیویورکر: دیدار جان کری و ظریف در حاشیه اجلاس مونیخ
    اعتراف مقام دولتی به استمرار تحریم قطعات هواپیما در پسابرجام+ تصاویر

«ولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در مورد این موضوع به رسانه‌ها گفته که با دشواری موفق شده که این مسئله را حل کند و برای سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف از وزارت دفاع و وزارت خارجه کمک گرفته است.

زوددویچه نوشت که سرانجام نیروی هوایی آلمان به ایرباس ظریف سوخت‌رسانی کرده است.

عزت پاسپورت ایرانی پیش کش، عزت رئیس دستگاه دیپلماسی چه شد؟

این درحالی است که یکی ازوعده‌های حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی بود. اما دیده می‌شود که دولت دیپلماتیک در آلمان حتی درباره تهیه سوخت هواپیمای رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با مشکل مواجه هستند.

یکی از رسانه‌های آلمانی با اشاره به این اتفاق نوشت: این نخستین بار نیست که وزیر امورخارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می‌کند. اما حتی در دوره تحریم‌های سخت بین‌المللی علیه ایران هم، هواپیمای حامل وزیرامورخارجه و همراهانش هیچ‌گاه دچار «مشکل سوخت‌رسانی» به دلیل تحریم‌ها نشد.

قول و قرارهای اروپایی‌ها چه شد؟

جالب اینجاست که در رایزنی‌هایی که بعد از حضور ترامپ در کاخ سفید با اروپا درباره برجام انجام شد، عنوان گردید که اروپایی‌ها سخت پشتیبان برجام هستند اما حال با این اتفاقی که در قلب قاره سبز افتاد، مشخص شد که به اروپا نمی‌توان چندان اطمینان کرد و اروپایی‌ها هنوز هم دنباله رو آمریکا هستند و درواقع با یک عطسه آمریکا قاره سبز سرما می‌خورد. این در شرایطی است که رسانه‌های اصلاح‌طلب با تیترهای جعلی و عاطفی از طرف «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام می‌کردند که در برجام «‌هر چه تهران بگوید». این درحال بود که پیش از این در زمان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم حسن روحانی درباره اروپایی‌ها بیان داشته بود که کشورهای این اتحادیه «آقااجازه» هستند و بی اذن آمریکا آب نمی‌خورند.
القای حمایت تام و تمام اتحادیه اروپا از برجام

سانسور ماجرای توهین به ظریف توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب

ماجرای عدم سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف در حالی است که رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب این ماجرای تلخ را سانسور کردند و دستگاه دیپلماسی نیز با سانسور و انفعال با این موضوع برخورد کرد تا در نهایت رسانه‌های آلمانی جزییات این اقدام توهین آمیز را منتشر کردند

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»