دیدبان

دلال فرانسوی در تهران

دلال فرانسوی در تهران

به گزارش دیدبان، هادی محمدی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:

فرانسوی‌ها که نقش مکمل و بازیگر بد را در مذاکرات برجام ایفا می‌کردند، امتیازهای اقتصادی ویژه‌ای دریافت کردند و این بهای همکاری آنان با طرف‌های امریکایی برای فشار به ایران بود تا یک توافق پراشکال و نامتوازن و بی‌بهره را در دامن ایران بگذارند. اکنون فاز بعدی و تکمیلی برجام از نگاه امریکا باید به اجرا درآید و بخش جدیدی از توانمندی‌های ملی – دفاعی و مرتبط با امنیت ملی ایران باید حذف شود. ما به ازای نقش جدید اروپایی‌ها و به ویژه فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها که تقسیم کار کرده‌اند، این است که برای حفظ امتیازهای اقتصادی که به برکت برجام در ایران به دست آورده‌اند، فرانسوی‌ها در مباحث موشکی و انگلیسی‌ها در مباحث منطقه‌ای با همان ادبیات چماق و هویج برجام وارد میدان شوند. لودریان که امروز دلال فرانسوی در تهران است قبل از سفر به تهران اعلام کرد اگر ایران به نگرانی غرب در مسائل موشکی توجه نکند، با تحریم‌های جدید روبه‌رو می‌شود.

همانگونه که غرب برای بحث‌های هسته‌ای از مدل مذاکرات خلع سلاح با اتحاد شوروی استفاده کرد، امروز آنها برای توان موشکی ایران، از رژیم MTCR  قصد استفاده دارند. در حالی که قدرت‌ها و کشورهای غربی یعنی امریکا، انگلیس و فرانسه و آلمان، دهها میلیارد دلار برای بهینه‌سازی و نوسازی سلاح‌های هسته‌ای خود هزینه می‌کنند و در کنار انواع توانمندی‌های موشکی، به عنوان چماق سلطه‌سازی در جهان استفاده می‌کنند، به خود حق می‌دهند که مؤلفه اصلی امنیت ملی ایران را که تقریباً هر روز با تهدیدات آشکار صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها و نوچه‌های عربی آنها روبه‌روست، به مذاکره بگذارند.

حتی اگر تاریخ استعماری غربی‌ها را فراموش کنیم و یا به اندازه برخی اصلاح‌طلبان داخلی، نادان یا خائن باشیم تا امنیت ملی خود را بر سر میز مذاکره بگذاریم و طرح‌های فضایی بدهیم و زیر سایه احتمال حمله دروغین غرب، بر ضرورت مذاکره موشکی اصرار بورزیم، تجربه برجام و آنچه از آن نصیب ایران شده است، کافی است تا نه تنها به دلال فرانسوی در تهران پاسخ روشنی بدهیم، بلکه به جز ضرورت خلع سلاح موشکی و هسته‌ای غرب، از لودریان و دیگر همتایان وی در غرب بخواهیم تا به تعهدات برجامی عمل کنند و اجرای تعهدات برجامی ایران را منوط به پایبندی آنها بکنیم.

سناریوی این دلال و بقیه غربی‌ها این است که یا ایران می‌پذیرد و همانند برجام، به بهانه‌های دیگر و جدید، نظام تحریم‌ها استمرار می‌یابد و یا نمی‌پذیرد و بازهم تحریم‌ها را اجرا خواهند کرد. تجربه، عقل و شناخت از ماهیت باج‌خواهانه غربی‌ها، ضرورت خروج از پوسته بی‌ثمر مذاکره با غرب را تأکید می‌کند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»