دیدبان
محمدرضا سنگری

«حسام»؛ پرورده‌ روزهای بزرگ

«حسام»؛ پرورده‌ روزهای بزرگ

به گزارش دیدبان،محمدرضا سنگری از پژوهشگران و نویسندگان کشورمان در آستانه برگزاری نکوداشت حمید حسام طی یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است به این نویسنده پرداخته است.

از میان نسلی که دیروز آشنای تفنگ و جنگ و حماسه بودند، کسانی هستند که پاسداشت ارزش‌ها و میراث گران‌قدر آن روزگار دغدغه و دل‌مشغولی هماره‌شان بوده و سردار حسام یکی از آن فرهنگ‌اندیشان و دغدغه‌مندان دردمند است.

حسام به فراست دریافته است که بوی دلاویز دیروز باید در مشام امروز بپیچد و پیام نسل ارغوان و ایمان نباید بی‌پژواک بماند. او، که خود شهیدان را زیسته است و هم‌نفس و همراه با آنان از خاکریز تعلقات گذشته و سنگر به سنگر حریم عزت و قداست را پاس داشته است. با همه‌ی زخم‌ها و رنج‌های تن‌فرسایش، که هرازگاه و هماره رهایش نمی‌کند، قلم به دست می‌گیرد و راز نگین سرخ و غواص ها بوی نعنا می‌دهند را می‌نگارد.

حمید حسام پرورده‌ی روزهای بزرگ است، عارف و آشنای قله‌های عشق و پاکبازی و اخلاص و خوب می‌داند با سرانگشت قلم باید این قله‌ها را به سالکان و راهنوردان نشان داد تا راه را گم نکنند و به دره‌ها و مرداب‌ها تن نسپارند.

در مقدمه‌ی راز نگین سرخ می‌نویسد:« مهرگاه که اشعه‌ی جمال خاکریزنشینان عارف بر چشم و دلم نقش می‌بست، وسوسه‌ی عبور از دهلیز تو در توی اندیشه‌های آسمان‌مردان خاکی‌پوش به جانم می‌افتاد و آنگاه قلم صادقانه تراوش می‌کرد و درمی‌یافتم که اسرار حقیقت وجودی فرزندان روح‌الله جز در دفتر سینه‌ی شهیدان ثبت نمی‌گردد، اما این که میان خود و قلمرو رازناک شهیدان قرابتی نمی‌دیدم، باعث نشد که از تفرج در آفاق کلمات آنان باز مانم...

سردار حسام، با ویژگی‌هایی چند از تاثیرگذاران و مدیران شایسته‌ی حوزه‌ی ادبیات دفاع مقدس باید قلمداد شود: نخست آنکه مجموعه‌ای از فضیلت‌های اخلاقی و معنوی در او گرد آمده است؛ سلامت نفس، وسعت نظر، شرح صدر، صبوری، حلم همراه با علم، انعطاف در عین صلابت و رأفت و محبت از وی چهره‌ای محبوب و مطلوب ساخته است.

دوم آنکه بصیر و ژرف‌اندیش و آشنای این عرصه است. سردار حسام هم صاحب اثر است و هم صاحب نظر. نه تنها ادبیات می‌ورزد که ادبیات را به خوبی می‌شناسد. هیچ مقوله‌ای از مقولات ادبیات دفاع مقدس نیست که از نگاه دقیق و عمیق او دور مانده باشد؛ همین است که همگان و همه جا نیازمند فکر و نظر اوست و امید آن که این گوهر گران بها را همگان قدر بدانند و بهره بگیرند.

سوم آن که اخلاص و صفا و تعهد و دردمندی را با درک‌مندی درآمیخته است. سردار حسام دل‌سوخته و عاشق است و پرداختن او به ادبیات دفاع مقدس نه از سر تفنن است و نه حتی تکلیف. او صادقانه و عاشقانه و مخلصانه در این مسیر گام می‌زند و دیگران را به تامل و کار و تلاش در این زمینه دعوت می‌کند.

چهارم آن‌که سخت‌کوش و خستگی‌ناپذیر است. جراحت‌ها و دردهای به جای مانده از روزگاران دشوار دیروز را با خویش دارد، چنان که گاه درد را در چهره‌اش می‌خوانی، اما هرگز نمی‌بینی که خستگی بشناسد یا از خستگی بگوید و موزه‌ی دفاع مقدس همدان گواه است که طی این سال‌ها او چه کرده است و چقدر کوشش و همت وتلاش مردانه را تا تحقق هدف به کار گرفته است.

سردار حسام متفکرانه طراحی می‌کند، عاشقانه اجرا می‌کند و پیگیرانه و خستگی‌ناپذیر هر طرحی را تا به انتها همراه می‌شود و خالصانه و سخاوتمندانه حاصل کار را به دیگران منتسب می‌کند.

خداوند این وجود برکت‌خیز را به سلامت دارد و این ذخیره‌ی سال‌های آتش و حماسه را برای تداوم حماسه‌های دیروز و خلق حماسه‌های فرهنگی و معنوی توان و سلامت و توفیق افزون‌تر عنایت فرماید.

بر اساس این گزارش، اولین شب وصل، به پاسداشت «حمید حسام» نویسنده معاصر می‌پردازد. در این همایش علیرضا کمری، محمدرضا سنگری، مرتضی سرهنگی، جواد محقق، نصرت الله محمودزاده، محسن مومنی، گلعلی بابایی، سعید علامیان، مصطفی رحیمی، علیرضا قزوه، علی محمد مودب، مازیار بیژنی، مرتضی امیری اسفندقه، محمدعلی گودینی و...حضور خواهند داشت.

در این مراسم خانواده شهید علی خوش لفظ ، شهیدعلی چیت سازیان و شهید حسین همدانی از سال‌ها مجاهدت «حمید حسام» تقدیر خواهند کرد.

این گزارش اضافه می‌کند، مراسم نکوداشت حمید حسام روز یکشنبه 96/12/13 بعد از نماز مغرب و عشا در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار خواهد شد. ورود برای علاقه مندان آزاد است.
قرار است در سلسله همایش های «شب وصل»، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» به پاسداشت هنرمندان این جبهه بپردازد.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟