دیدبان

دو معنای متفاوت از «برف» و «بحران» در بنگاه «بی‌بی‌سی»!

دو معنای متفاوت از «برف» و «بحران» در بنگاه «بی‌بی‌سی»!

به گزارش «دیدبان»؛ چند هفته پیش، پس از برف شدیدی که در کشورمان بارید و بسیاری از مردم به ویژه در شهر تهران و پیرامون آن را به مشکلاتی دچار کرد، آخوندی، وزیر و راه و شهرسازی، لایحه دفاعیه‌ای در قالب یک یادداشت بلند بالا نوشت و برای چاپ به روزنامه‌ها سپرد که در آن، از بحرانی شدن برخی شهر‌های مشهور دنیا در پی بارش برف سخن به میان آمده بود.

یادداشتی که چند روز بعد، زمانی که مجلس این وزیر را برای توضیح در خصوص بحران برفی فراخواند، نقش خمیرمایه دفاع از عملکرد آخوندی را ایفا کرد و تأکید موکدی بر آن قسمت‌هایی از یادداشت شد که به بحرانی شدن اوضاع در برخی شهر‌های غربی در پی بارش برف سنگین اشاره داشت. اینکه فلان آزادراه در غرب هم به دلیل بارش برف مسدود شد، چه برسد به آزادراه تهران-قم خودمان!

همه این‌ها در حالی بود که بارش برف موجب شد، شمار زیادی از هموطنانمان در مسیر تهران-فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و تهران-کرج، شب را در راه بخوابند و به مدد نیرو‌های امدادی از مرگ حتمی رهایی یابند. آن هم در شرایطی که سازمان هواشناسی، از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی نسبت به این رویداد هشدار داده و حتی در وزارت خانه کسی هشدار‌ها را جدی نگرفته بود.

وضعیتی که در اخبار بازتاب وسیعی داشت و انتقاد رسانه‌ها و مردم را موجب شد؛ رسانه‌هایی که البته همگی از سر خیرخواهی فعالیت نمی‌کردند و برخی شان می‌کوشیدند از آب گل آلود برای خود ماهی صید کنند. امثال رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور که پوشش اشکالات پیش آمده را به شکل عجیبی در دستور کار خود قرار داده بودند و لحظه به لحظه، آخرین اتفاقات روز‌های برفی را با چاشنی انتقاد و نیش و کنایه منتشر می‌کردند.
 

از جمله این رسانه ها، بی‌بی‌سی بود؛ بخش فارسی رسانه مشهور انگلیسی که اگر آرشیو بهمن ماهش را مرور کنید، پر است از مطلب، فیلم و عکس درباره بحران برفی کشورمان؛ رسانه‌ای که هرچند در انگلیس مستقر است، ظاهرا اطلاعی از اوضاع و احوال پیرامون خود ندارد، مگر آنکه پای مد یا پیشرفتی شگرفت یا جشنواره‌ای خاص یا اتفاقی مثبت در میان باشد. این را می‌شود از رفتار این روز‌های این رسانه دریافت که خبر از بحران برفی انگلیس ندارد.

چند روزی‌ تست که بارش برف انگلیس را در بحرانی بزرگ فرو برده است تا جایی که هشدار قرمز در برخی نقاط این کشور اعلام شده که معنای آن خطر جانی برای شهروندان است؛وضعیتی که به تعطیلی چند فرودگاه، لغو چندصد پرواز، انسداد بسیاری از راه ها، از حرکت ایستادن شمار بسیاری از قطار‌ها و سرگردانی انبوه مسافران منجر شده و علاوه بر آن، تدابیر تکمیلی مانند تعطیلی مدارس، لغو جراحی‌های غیرضروری برای خالی نگه داشتن مراکز درمانی و هشدار به مردم در خصوص احتمال قطع گاز، در دستور کار مقامات این کشور قرار گرفته است.

به این موارد، بروز تصادفات پرشمار و راهبندان‌های طولانی در برخی مسیر‌ها را هم می‌توان افزو؛د اگر وضعیت وخیمی را ترسیم می‌کند که این کشور غربی بدان مبتلاست. وضعیتی که اغراق نیست اگر بگوییم از اوضاع رقم خورده در پی بارش برف در تهران و چند شهر دیگر در ماه گذشته وخیم‌تر است.

اما واکنش بی بی سی به این وضعیت چیست؟

بد نیست سری به وبسایت این بنگاه خبری بزنید و اخبار منتشره در آن را مرور کنید تا دریابید جز یکی دو مطلب مختصر، اثری از بحران فراگیر در این کشور در سایتی که در قلب آن مستقر است و فعالیت می‌کند، یافت نمی‌شود. مطالب مختصری که به کانال این رسانه در تلگرام یا صفحات آن در دیگر شبکه‌های اجتماعی راه نیافته و جایش را اخبار مربوط به کشورمان، از ریز تا درشت گرفته است. موضوعی قابل تأمل که نشان می‌دهد برای مدیران این رسانه «برف» و «بحران» زمانی مهم است که در ایران رخ داده باشد، وگرنه انگلیس که جز شو‌های مختلف و برخی اخبار فان و زرد، چیزی برای عرضه در دنیای خبر به کاربران فارسی زبان ندارد!

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن