دیدبان

تحلیلی بر سخنان اخیر نصرالله: اسرائیل در خطر است

تحلیلی بر سخنان اخیر نصرالله: اسرائیل در خطر است

به گزارش دیدبان،ملت لبنان در آستانه آزمون بزرگ است. انتخابات لبنان حدود دو ماه دیگر برگزار خواهد شد. این انتخابات بر اساس قانون جدید که اصطلاحا " قانون تناسبی " خوانده می شود، برگزار خواهد شد. سید حسن نصر الله در سخنرانی اخیر خود به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه «امام منتظر"عج"» در بعلبک، در مرکز فرهنگی «امام خمینی» به این آزمون بزرگ ملت لبنان و رسالتی که بر دوش آنان نهاده شده است؛ تاکید کرد و تلاش کرد ابعاد پنهان تلاش های های جریان سلطه یعنی صاحبان زر و زور و تزویر علیه ملل منطقه را آشکار کند. با نگاهی به سخنان دبیر کل حزب الله لبنان نکاتی را متذکر می شوم: مقاومت اسلامی لبنان نشان داد، جغرافیای کوچک لبنان، جغرافیای بزرگی است که اینک در معادلات منطقه ای یک بازیگر مهم و موثر و تعیین کننده است.

یعنی لبنان یک بازیگر مهم منطقه است. لبنان سال ها مورد تاخت و تاز امریکا و اسرائیل به صورت مستقیم و غیر مستقیم با کمک برخی کشورهای عربی مانند عربستان و امارات و قطر بوده است. اما مقاومت لبنان از زمان شکل گیری کوشیده تا این سلطه و نفوذ غربی، عبری و عربی را هر روز محدود تر سازد.

تردیدی نیست که مقاومت لبنان تنها در سلاح و نیروی نظامی که البته بسیار مهم و تعیین کننده است، خلاصه نمی شود. بلکه مقاومت باید در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز در لبنان فراگیر شود. انتخابات پیش روی، فرصتی است برای مردم لبنان تا کسانی را برگزینند که سرنوشت کشور را پر شکوه ترسیم کنند. شکوهی که تنها از طریق انتخاب افرادی رقم خواهد خورد که اساسا هیچ وابستگی به غرب و اسرائیل و دول عربی همسو با دشمن نداشته باشند. کسانی که تمامِ هَمّ و غَم آنان لبنان باشد و تلاش کنند لبنان بزرگ شده را در همه ابعاد آن در مقابل سلطه و نفوذ مقاوم سازند. این همان نکته ای است که ابو شهید سید حسن نصر الله بر آن تاکید کرد که "مردم کسانی را انتخاب کنند تا کشور را به امریکا و نفت را به اسرائیل نفروشند و علیه مقاومت توطئه نکنند و اقتصاد لبنان را درمان کنند."

تردیدی نیست جریان سلطه و نفوذ چون گذشته از ابزار پول استفاده خواهد کرد و پول هنگفتی را به لبنان سرازیر خواهد کرد. پولی که وظیفه اش تغییر آرای مردم به سمت وابستگان به محور غربی، عبری و عربی است. اما این سوال مطرح است؛ آیا لبنان کنونی همان لبنان قدیم است؟ آیا مردم فعلی لبنان حاضرند عزت را به ذلت بفروشند؟ لبنانی که زمانی عشرتکده شیوخ خلیج فارس بود و در حضیض و ذلت، اینک به برکت مقاومت عزیز امت است. عزتی که البته آسان بدست نیامده است و ملت لبنان هزینه سنگینی بابت آن پرداخت کرده است؛ خون جوانان لبنان.

اینک زمان چیدن میوه بذری است که ملت لبنان در سال 1982 در زمان اشغال کشور توسط صهیونیست ها کاشته است. بذر مقاومت لبنان در شرایط اشغال کاشته شد و با خون جوانان مقاوم لبنان آبیاری شد و توانست در گام اول با همدلی مردم لبنان، دشمن صهیونیستی را تا کمربندی امنیتی جنوب عقب براند. در گام دوم کمربند امنیتی را هم در سال 2000 از اشغال دشمن آزاد ساخت. در جنگ وعده صادق(33 روزه) در سال 2006 ابهت مصنوعی اسرائیل را درهم شکست و اینک هراس از اسرائیل در لبنان یک لطیفه مضحک است.

مقاومت لبنان در حال حاضر یک بازیگر بزرگ است. یعنی لبنان یک بازیگر بزرگ در منطقه است. بذر مقاومت ثمره ای بزرگ داده است و آن مقاومت است و حفظ این ثمره برای شکوهی که ملت لبنان در انتظار آن است؛ یک ضرورت است. این حق مردم لبنان است که از محصولی که بذر آن را خود کاشته و با خون جوانان خود پرورشش داده اند، برخوردار شوند. میوه ای شیرین و پر شکوه به نام مقاومت. پس طبیعی است که کمترین انتظار از مردم لبنان در انتخابات پیش روی، گزینش افرادی است تا اجازه ندهند کسانی مانند رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا در لبنان مقاوم و در خانه مقاومت، به مردم لبنان توهین کند و علیه میوه دل لبنان یعنی مقاومت لبنان سخن بگوید و خواستار خلع سلاح آن شود!!!

چرایی اینکه رکس تیلرسون و دیگر مسئولین امریکایی و برخی از مسئولین رژیم های عربی علیه مقاومت شدیدا فعال شده اند، چندان پنهان نیست. "اسرائیل در خطر است." رژیم صهیونیستی امروز در ضعیف ترین و آسیب پذیرترین شرایط خود از زمان تحمیلش بر منطقه قرار دارد؛ اسرائیل تعریف و ایجاد شده است تا به نیابت از جریان سلطه، جنگ و ناامنی را در منطقه مدیریت کند. اما اسرائیل سال هاست در اجرای این وظیفه ناتوان شده است. از این روی امریکا راسا وارد میدان شده است. اشغال افغانستان و عراق در همین چارچوب انجام گرفته است. امریکا به عنوان رهبر جریان سلطه به منطقه لشکر کشیده است تا هم راسا از آنچه که منافع امریکا می نامد، دفاع کند!! و هم بنوعی پایگاه سلطه در منطقه را از خطر برهاند. اما اینک خود گرفتار باتلاقی شده که خروج از آن بسیار پر هزینه و سخت است.

اسرائیل از درون نیز رنجور کرم خورده است. فساد اداری در عمق جانش نشسته است. پرونده موسوم به 4000 نتانیاهو یک نمونه در جریان آن است. نمونه ای که در میان مسئولین سابق رژیم صهیونیستی مانند موشه کاتساف، ایهود اولمرت، گابی اشکنازی نیز بارها دیده شده است.

اسرائیل در سطح نظامی نیز با بحران روبرو است. نا کامی های نظامی از سال 2000 و خصوصا شکست های مستمر در چهار جنگ اخیر علیه لبنان غزه و شکست ابهت جنگنده شبح و تانک مرکاوا و اخیرا جنگنده F16  روایتگر بحرانی عمیق در ساختار نظامی اسرائیل است.

ساختار اجتماعی رژیم صهیونیستی نیز بحران زده است. جامعه صهیونیستی به تبعیض شدید، فساد گسترده و فقر فراگیر شدیدا اعتراض دارند. در سال 2012 در اعتراضات سراسری 13 نفر خودسوزی کردند. اعتراضاتی که برای وضعیت معیشتی و تبعیض شروع شد و چندین ماه استمرار داشت و حکایت کننده عمق بحران در جامعه صهیونیستی است.

" اسرائیل در خطر است." این تمام پیام امریکا در طراحی توطئه جدید علیه محور مقاومت در سطح منطقه است. امریکا می خواهد اسرائیل را از خطر نابودی یا همان "محو اسرائیل از صفحه روزگار" نجات دهد. توطئه ای که تنها با نقش آفرینی خائنانی از جوامع عربی  و اسلامی ( مانند نشست ریاض با ترامپ) می تواند به موفقیت آن امید داشته باشد. مباحث مربوط به معامله قرن و پایتختی قدس برای اسرائیل و انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس و توهین بزرگ تیلرسون به ملت لبنان در بیروت مبنی بر خلع سلاح مقاومت لبنان در همین چارچوب انجام گرفته است. بر این اساس بیراه نیست گفتن این سخن که مردم مقاوم لبنان در آستانه یک آزمون بزرگ قرار دارند.  زیراهمانطور که سید مقاومت تاکید دارد؛ " آمریکایی ها پس از شکست همه ابزارهای منطقه ای خود بار دیگر با توطئه هایی جدید به منطقه بازگشته اند و لبنان و خاورمیانه به سوی چالش های بزرگی در حال حرکت است."

خبرگزاری بین المللی قدس

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن