دیدبان
هدیر محمود

رخنه ترس و وحشت «محور مقاومت» در اردوگاه صهیونیسم

رخنه ترس و وحشت «محور مقاومت» در اردوگاه صهیونیسم

به گزارش دیدبان،کنفرانس امنیتی مونیخ چندی پیش به پایان رسید اما بحث و تبادل نظر پیرامون آنچه که در جریان آن اتفاق افتاد، همچنان ادامه دارد. برگزاری کنفرانس مذکور در سایه تغییر وتحولات ریشه‌ای و عمیق در معادلات منطقه ای به ویژه در کشورهای عضو محور مقاومت، صورت پذیرفت. مسئله قابل تأملی که در جریان این کنفرانس به خوبی به چشم می آید، حضور دستپاچه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. ترس و نگرانی از سِیر تحولات منطقه در رفتار و سخنان نتانیاهو در جریان کنفرانس مونیخ نمایان است. پر واضح است که تحولات سوریه، لبنان و فلسطین، نتانیاهو را دچار وحشت کرده است. این را نیز اضافه کنید که نتانیاهو همچنان از جمهوری اسلامی ایران در هراس است. همین ترس و وحشت موجب شد تا نخست وزیر رژیم صهیونیستی سخنان تمسخرآمیز و تهدیدات توخالی را علیه دیگر کشورها مطرح کند.

به سخره گرفتن سران جامعه جهانی

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، بخش عمده ای از سخنان خود را به تهدید دیگران و هشدار دادن به کشورهای دیگر اختصاص داد.او همچنین به صورت تصریحی و یا تلویحی به تهدید دیگر کشورها به حمله نظامی مبادرت ورزید. اینگونه اظهارنظرها و اینگونه رفتارهای تمسخرآمیز از سوی نتانیاهو در جریان کنفرانسی مشاهده شد که بیش از 600 نفر از مقامات عالیرتبه کشورهای مختلف در آن حضور بهم رساندند. سخنان نتانیاهو در شرایطی مطرح شد که انتظار می رفت بخش عمده ای از اظهارنظرهای وی در خصوص شرایط امنیتی منطقه باشد.

وحشت اسرائیل از نفوذ ایران

واقعیت این است که مقامات رژیم صهیونیستی و در رأس آنها «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم از نفوذ روزافزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه به شدت در هراس هستند. ایران همواره اعلام کرده است که اسرائیل باید از نقشه روزگار محو شد. همین پافشاری تهران بر موضع قدیمی خود موجب ایجاد رعب و وحشت در صفوف رژیم اسرائیل شده است. اینکه می بینیم نتانیاهو صراحتا ایران را تهدید می کند و می گوید که در صورت لزوم اسرائیل علیه ایران وارد عمل خواهد شد، نشأت گرفته از همین ترس و وحشت است. به عنوان مثال، بنیامین نتانیاهو 15 دقیقه کامل از سخنان خود در کنفرانس مونیخ را به تهدیدات ایران! اختصاص داد و برای همگان نمایان شد که اسرائیل تا چه اندازه ای از نفوذ روزافزون تهران در منطقه و جهان هراسان است. البته این نمایش‌های مسخره و مضحک نتانیاهو علیه ایران مسئله جدیدی نیست و پیشتر نیز سابقه داشته است. به عنوان نمونه، او در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2012 نیز چنین نمایش مضحکی را برای سران کشورهای جهان به اجرا درآورده بود. این مسئول اسرائیلی در همان سال نیز لب به تهدید علیه ایران گشود و از حمله موشکی قریب الوقوع به این کشور خبر داد اما هیچ اتفاقی رخ نداد.

ترس از محور مقاومت

هیچیک از تحولات منطقه ای به نفع رژیم صهیونیستی پیش نمی رود، بنابراین کاملا طبیعی به نظر می رسد که مقامات این رژیم و در رأس آنها بنیامین نتانیاهو از وضعیت کنونی ناراضی باشند. اسرائیلی ها طی ماه ها، هفته ها و یا حتی روزهای گذشته سیلی های متوالی از بازیگرانِ محور مقاومت خورده اند. یکی از آخرین سیلی هایی که مقاومت به صهیونیستها زد، سرنگونی جنگنده f16 اسرائیل بود که توسط نیروهای سوری ساقط شد. این اولین بار از سال 1982 بود که نیروهای ارتش سوریه یک فروند جنگنده پیشرفته رژیم صهیونیستی را در آسمان خود هدف قرار داده و آن را سرنگون ساختند. سوریه با این اقدام خود این پیام را به صهیونیستها رساند که زمان تهدید و اجرای آن توسط تل آویو به پایان رسیده و اکنون زمان پاسخ عملی به تهدیدات از سوی دمشق فرا رسیده است. این عملیات ارتش سوریه تمامی محاسبات مقامات صهیونیستی در سوریه و حتی در منطقه را دستخوش تغییر قرار داد.

سیلی دومی که صهیونیستها خوردند

از سوی دیگر، اسرائیل هنوز از شوک سرنگونی جنگنده پیشرفته خود در آسمان سوریه خارج نشده بود که سیلی دیگری را از لبنان به طور عام و از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله به طور خاص، دریافت کرد. سید حسن نصرالله در جریان یکی از آخرین سخنرانی های خود به مسئله اختلافات نفتی و گازی رژیم صهیونیستی با دولت لبنان اشاره و تأکید کرد که حزب الله تمام ظرفیت ها و امکانات خود را برای مقابله با رژیم اسرائیل در اختیار دولت لبنان قرار خواهد داد تا از این رهگذر، لبنان در برابر تهدیدات آمریکایی ـ اسرائیلی حفظ شود. سید حسن نصرالله با این تهدید، لرزه به اندام صهیونیستها انداخت و وحشت آنها از مقاومت را دوچندان کرد. دبیرکل حزب الله لبنان در این خصوص خطاب به صهیونیستها تصریح کرد: «اگر می خواهید قدرت ما را بسنجید، بدانید که ما قدرتمند هستیم. اگر ما را بمباران کنید، ما نیز شما را بمباران می کنیم. ما از شجاعت و قدرت کافی برای مقابله با هر گونه تجاوز احتمالی برخوردار هستیم. حزب الله لبنان و مقاومت قادر هستند که تمامی تأسیسات نفتی و گازی اسرائیل را به طور کامل نابود کنند. این تنها یک سخن عادی و یک سخنرانی معمولی نیست».

انحراف افکار عمومی در دستور کار

ناظران مسائل و تحولات سیاسی معتقدند که نمایش های مضحک «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که هرازچندگاهی از او سَر می زند، با هدف اقناع جامعه جهانی و قدرت های بزرگ برای مقابله عملی با محور مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی ایران صورت می پذیرد. ناظران سیاسی همچنین می گویند که رژیم صهیونیستی قصد دارد با تهدید کشورهای دیگر و سر دادن شعارهای جنگ طلبانه، توجه کشورهای جهان را از چالش های بین المللی که اسرائیل با آن مواجه است، منحرف سازد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صورت مذبوحانه با اقدامات نمایشی خود تلاش می کند تا همبستگی سیاسی و دیپلماتیک کشورهای جهان با این رژیم را جلب کند. این در حالی است که همگان می دانند آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو به دلیل دست داشتن در پرونده های فساد مالی بزرگ، درحال فروپاشی است و او هیچ شانسی برای بقا در عرصه سیاست داخلی اسرائیل ندارد.

منبع: پایگاه «البدیل»

هدیر محمود: تحلیلگر جهان عرب ­- مترجم: اکرم آزادی مهرگانی

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن