دیدبان
استفان لندمن

آمریکا به دنبال بالکانیزاسیون سوریه

آمریکا به دنبال بالکانیزاسیون سوریه

به گزارش دیدبان،آمریکایی ها در جدیدترین اقدام خود بنا به گفته منابع محلی خودشان در تدارک و تجهیز یک ارتش 30 هزار نفره از کردهای تجزیه طلب و تروریست های باقی مانده در شمال سوریه هستند. هر چند که پنتاگون هدف از این اقدام را نابودی کامل داعش عنوان کرده، «استفن لندمن» کارشناس کهنه کار آمریکایی این اظهار نظر را «مسخره» توصیف کرده و تاکید کرده که آمریکا خود عامل اصلی بوجود آورنده داعش بوده و اکنون تلاش برای نابودی آن ادعایی تعجب آور است. متنی که اخیرا لندمن آن را برای وبسایت «خانه افشاگرای اطلاعات» به رشته تحریر در آورده و آن را در ادامه می خوانید پرده از نقشه جدید آمریکا در سوریه بر خواهد داشت؛

جنگ داعش علیه دولت سوریه ، نزاعی بود که دولت اوباما آن را به راه انداخته بود و به آن دامن می زد  اکنون اما این جنگ ارثی است که به دولت ترامپ رسیده است و وی آن را به کمک اسرائیل و دیگر دولت های متخاصم ادامه می دهد. هدف آنها جایگزین کردن یک عروسک خیمه شب بازی بجای دولت فعلی سوریه است. سیاستی که دولت آمریکا امروز در قبال سوریه اتخاذ کرده است ، اتفاق جدیدی نیست ، واشنگتن سیاست مشابهی را نسبت به تمام دولت های یکپارچه و مستقل اتخاذ می کند. تهاجم مستقیم استراتژی دلخواه آمریکایی هاست. دخالت روسیه بنا به درخواست سران سوری در جنگ داخلی این کشور به منظور اخراج تروریست ها از خاک این کشور آمریکا را بر این داشته که تاکتیک خود در این کشور را عوض کند ، باید این نکته را دانست که تغییر تاکتیک ابدا به معنای تغییر اهداف نیست.

این تغییر تاکتیک چند وقتی است که به صورت علنی نمود پیدا کرده است ، آمریکا رسما قسمت شمال شرق سوریه را که هم مرز با ترکیه است و جنوب این کشور را که همسایه عراق به شمار می رود به اشغال خود در آورده و اکنون آن را تحت کنترل خود دارد. این به تنهایی به معنای بالکانیزه شدن سوریه و مقدمه ای برای نابودی کامل این کشور و تحت الشعاع قرار دادن یک پارچگی سوریه به عنوان کشوری مستقل است. نیرو های آمریکایی در سوریه حضور غیر قانونی دارند. حضور نیروهای تحت الامر واشنگتن در نقاط مختلف سوریه نقض صریح قوانین بین المللی است . نیرو های آمریکایی مساحت قابل توجهی از اراضی این کشور در جنوب سوریه را به اشغال خود درآوردند و بدون هیچ محدودیتی از سوی دولت و ارتش سوریه در آن مناطق مستقرند.داستانی مشابه در شمال و در مجاورت با مرز ترکیه رخ داده است ، آمریکا منطقه به طول 820 کیلومتر هم مرز با ترکیه را اشغال کرده است. هزاران نیروی مخصوص آمریکایی مراقب اند تا نیروهای سوری سرزمین های خود را تحت کنترل در نیاورند.

همزمان آمریکا مشغول تدارکات دیگری نیز هست. واشنگتن در حال پایه ریزی ارتشی متشکل از نیروهای کردی در شمال سوریه است که شمار آن ها به 30 هزار نفر خواهد رسید . آمریکا نام این ارتش را «نیروهای امنیت مرزی» نهاده است. این نیروها عمدتا از جدایی طلبان کرد و تروریست های باقی مانده در اراضی سوریه و عراق متشکل می شوند. نقطه تعجب آور این پروژه در اینجاست که پنتاگون و سیا علت بوجود آوردن این ارتش را هماهنگی بیشتر برای از بین بردن باقی مانده های داعش عنوان کرده بودند. گروه تروریستی ای که واشنگتن عامل بوجود آمدن آن بوده و همواره از آن حمایت نیز کرده است.

ماه گذشته،«ژوزف ووتل» یکی از ژنرال های ارشد آمریکایی در جمع خبرنگاران گزارش داد که دوره های آموزشی مناسب و فشرده ای برای جنگجویان کرد و عرب در منطقه تدارک دیده شده است که به زودی آغاز خواهد شد. اظهار نظری که از دید من که ووتل به آن اشاره نکرد آن بود که این جنگجویان قرار است تا جایگزین داعش شوند و به نیابت از آمریکا در سوریه بجنگند.

ترکیه نیز این اقدام را محکوم کرده و سخنگوی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه آن را «اقدامی غیرقابل قبول» خوانده است. «ابراهیم کالین» این را هم گفته که آنکارا حق خود مبنی بر دفاع از اراضی خود در برابر گروه های تروریستی را محفوظ می داند؛ وی تاکید کرد: «ترکیه تمام اقدامات لازم را انجام می دهد تا اطمینان یابد که امنیت ملی اش تامین می گردد.» وزارت خارجه ترکیه به طور جداگانه نیز اعلام کرده که ارتش متشکل از نیروهای کرد در مرز با ترکیه امنیت ملی کشورش را به خطر می اندازد.

سوریه تمام نیروهای ضد دولتی مستقر در کشور را «خائن» خوانده و روسیه نیز به شدت اقدامات اخیر آمریکا را محکوم کرده است. مقامات روسی اعلام کردند که اقدامات آمریکا در تضاد کامل با منافع روسیه قدم بر می دارد و ما به همراه متحدانمان اقداماتی را در راستای ثبات بخشی و دور کردن تنش در این کشور انجام خواهیم داد.

آنچه که مسکو در سوریه به دنبال تحقق آن است به طور کامل با خواسته های واشنگتن در تضاد است. روسیه خواهان از بین رفتن تنش در منطقه خاورمیانه است وقصد دارد تا تمامیت ارضی و سیاسی سوریه حفظ شود و این حق به مردم داده شود تا خود با آزادی کامل رهبر و رئیس جمهورشان را انتخاب کنند. در نقطه مقابل آمریکایی ها در رویاهای خود بشار اسد را از قدرت کنار می زنند تا به جای آن یک عروسک خیمه شب بازی تحت امر خود را جایگزین وی کنند. آن ها همچنین به دنبال از بین بردن استقلال و یک پارچگی سوریه هستند و این هدف را با کمک گرفتن از نیروهای کرد تجزیه طلب و تروریست ها راحت تر پیگیری می کنند. در آخر این سوال را باید پرسید که آیا سوریه به مکانی برای تقابل مستقیم آمریکا و روسیه تبدیل خواهد شد؟ آیا مواجهه مستقیم آمریکا و روسیه غیر قابل اجتناب است؟

استفان لندمن: کارشناس مسائل بین المللی

منبع: وبسایت «خانه افشاگرای اطلاعات»

ترجمه: محمد حسن نیک بین    

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»