ف
افسانه وارسته فر، حمیده ژیان باقری

رابطه پیشرفت تحصیلی و سرمایه اجتماعی

این مقاله نشان می دهد که آیا پیشرفت تحصیلی زندگی اجتماعی بهتری را به ارمغان آورده به عبارت دیگر ارتباط مستقیم معناداری بین پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر مستقل و سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر وابسته مشاهده می گردد؟

به گزارش دیدبان،جامعه امروز ما نسبت به دهه های گذشته حتی گذشته های نه چندان دور از رشد قابل ملاحظه ای در پیشرفت تحصیلی برخوردار شده و تحصیلات دانشگاهی امری فراگیر در زندگی جوانان است. این مقاله نشان می دهد که آیا پیشرفت تحصیلی زندگی اجتماعی بهتری را به ارمغان آورده به عبارت دیگر ارتباط مستقیم معناداری بین پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر مستقل و سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر وابسته مشاهده می گردد؟روش تحقیق پیمایشی بوده و جمع آوری داده ها با ابزار پرسشنامه ی محقق ساخته انجام گرفته است. جامعه آماری، نوجوانان شاغل به تحصیل در مقطع راهنمایی تحصیلی برپایه ی آمار رسمی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. نمونه گیری که اهمیت به سزایی در تعمیم پذیری نتایج این پژوهش های میدانی دارد به صورت ترکیبی و مرحله ای با روش هدفمند، سهمیه ای و تصادفی با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده و195  نمونه مورد پرسش کارشناسی قرار گرفته اند. با دسته بندی و توصیف یافته های تحقیق، همبستگی بین شاخص های متغیرها به روش کندال محاسبه گردیده و نتایج به دست آمده با نظریه سرمایه اجتماعی از رویکرد نظری تعامل متقابل نمادین تبیین و تحلیل می گردد.مشاهده می شود هرچند تاثیر سرمایه اجتماعی در گسترش سرمایه انسانی از جمله پیشرفت تحصیلی مورد تایید نتایج پژوهش های انجام شده است، رابطه ی عکس بین این متغیرها معنی دار به نظر نمی رسد و گسترش سرمایه ی اجتماعی نیازمند سازوکار مستقل اجتماعی از پیشرفت تحصیلی می باشد

کلیدواژه ها: سرمایه اجتماعی؛ سرمایه انسانی؛ پیشرفت تحصیلی؛ نوجوانی؛ جنسیت؛ ناهنجاری اجتماعی

نویسندگان:

افسانه وارسته فر: هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

 حمیده ژیان باقری: دانش آموخته فلسفه اجتماعی آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان

فصلنامه پژوهش اجتماعی - دوره 9، شماره 36، پاییز 1396.

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • :: چرا ترامپ در دستیابی به نتیجه عجله می کند؟
  • :: نشستی برای تامین نیازهای فوری نه استراتژیک
  • :: نقطه هدف فشارهای سه‌گانه آمریکا
  • :: پیشنهادی ایرانی برای نجات یهودیان
  • :: ترامپ از اون میراثی نمی برد
  • :: ماجرای "تهدید پیامکی نمایندگان مجلس" چیست؟
  • :: آیا ملحق نشدن به FATF پایان دنیاست؟!
  • :: ماجرای فتنه انگلیسی و تحقیرِ «ساخت آلمان»
  • :: آیا امکان بازگشت «فرزاد جمشیدی» به برنامه‌های مذهبی وجود دارد؟
  • :: نتانیاهو و پیشنهاد کمک آبیِ «آب دزد» به مردم ایران
  • :: ایران در نظام بین الملل: رویارویی با دوگانه‌ی سازش – براندازی
  • :: لزوم تغییر رابطه حقوقی میان صادرکننده و دریافت‌کننده چک
  • :: دستان خالی نتانیاهو از سفر به اروپا
  • :: خلبان جنگی در محیط آشوبناک
  • :: روش‌شناسی اقتصاد مقاومتی در مقایسه با سایر تفکرات اقتصادی
  • :: ایران ضامن امنیت و استقلال کشورهای منطقه
  • :: کاربرد واژه «صلاه» در مفهوم «نماز»
  • :: شیوع بیماری های واگیردار ناشی از قحطی عصر ناصری
  • :: «جنگ؛ تهدید نامعتبر»
  • :: بایکوت خبری رهبری در دنیا
  • :: «دلداده علامه»
  • :: اسرائیل در سراشیبی سقوط
  • :: نتیجه‌ی اعتماد سایر کشورها به آمریکا چه شد؟
  • :: تأثیر جمعیت جوان بر شاخص‌های اقتصاد مقاومتی
  • :: سیاست اروپا در تحمیل یا تحمل برجام
  • :: نسل جوان فلسطین؛ مزیت بخش روز قدس
  • :: پیام پالرمو چیست؟ آیا باید منتظر تصویب FATF باشیم؟
  • :: عملیات روانی جدید صهیونیست‌ها!
  • :: تفوق گفتمانی انقلاب اسلامی بر الگوی توسعه غربی
  • :: خاطراتی کوتاه از استادی بزرگ؛ به یاد مرحوم حجت‌الاسلام احمدی
  • :: درست می‌گویید آقای عراقچی!
  • :: بهره‌وری با نگرش اقتصادی یا فنی و فرهنگی
  • :: یادداشت| تبعات زمان‌ناشناسی طرح یک سؤال
  • :: یادداشت| انقلابی‌گری امام‌خمینی(ره)
  • :: استراتژی تولید با نگاه چابک سازی و بهره وری
  • :: خروج پژو؛ یک تاریخ، دو تکرار و سه درس
  • :: پیوند شعر و حکمت؛ یک یادآوری و چند پرسش
  • :: امیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد؟
  • :: چرا سران عرب روز قدس را نادیده می گیرند؟
  • :: به مقصد بیت المقدّس!
  • :: برجام و آزمون استقلال؛ بررسی گزینه‌های پیش روی اروپا
  • :: روایتی متفاوت از آنچه در دیدار شاعران میگذرد