دیدبان
محمد تقی امرالهی

نتانیاهو در هند دست به دامان بالیوود می‌شود

نتانیاهو در هند دست به دامان بالیوود می‌شود

به گزارش دیدبان،با سفر روز یکشنبه‌ی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به هند که سفر یک نخست‌وزیر این رژیم بعد از 15 سال به این کشور است تداوم توسعه‌ی همکاری‌های هند با اسرائیل بیش از هر زمان دیگری در ابتدای سال جدید میلادی به چشم می‌خورد. این سفر در پاسخ به سفر ژوئیه سال گذشته‌ی مودی به تل آویو که اولین سفر نخست‌وزیر این کشور در طول هفتاد سال استقلال هند به سرزمین‌های اشغالی بوده است، انجام می‌شود.

اما این انتخاب چگونه رقم خورد. هندوستان کشوری که در آغاز حرکت استقلال‌طلبانه‌ی خود با تکیه بر شعارهای ضد نژادپرستانه، و پرچم‌داری کشورهای عدم تعهد، خود را بیش از هر امری نسبت به حق تعیین سرنوشت ملت‌ها متعهد می‌دانست و به دنبال ارائه‌ی الگویی مسالمت‌جویانه برای تحقق این آرمان در سراسر جهان و دولت‌-ملت‌های جنوب در عصر مدرن بود با گذشت چندین دهه مسیر خود را در جهت مخالف گذشته پی گرفته است. نزدیکی هرچه بیشتر این کشور به آمریکا، گسترش روابط با اتحادیه اروپایی و به طور ویژه با بریتانیا، و فرانسه، و رفتارهای منفعت‌اندیشانه در قبال کشورهای جنوب و حوادث پیش‌آمده از جمله مواضع این کشور در پرونده‌ی هسته‌ای ایران و بی‌تفاوتی نسبت به نسل‌کشی روهینگیاها در میانمار دال‌هایی برای این عزیمت تاریخی است.

در طلیعه‌ی آخرین دهه‌ی قرن بیستم، هند متأثر از ناکامی سیاست‌ورزی شرق‌پایه‌ای که با بن‌بست اقتصادی در داخل و سقوط شوروی ادامه‌ای بی‌معنا داشت، مسیر خود را در جهت تعامل آشکار با غرب بازتعریف کرد. بر این مبنا دوستی با اسرائیل را برای دوستی با اروپا و آمریکا اجتناب‌ناپذیر، تسهیل‌کننده و پرسود قلمداد نمود. این روند با وجود تداومِ فعالیت نیروهای مخالف محلی از جمله چپ‌گراها و حزب کنگره ادامه پیدا کرد. در چند سال اخیر با روی کار آمدن دولت راست‌گرای بی‌جی‌پی در هند و همزمانی آن با خیزش راست‌گرایی افراطی در اسرائیل و ایالات متحده آمریکا فضای متراکمی برای فرصت‌اندوزی این قدرت اقتصادی در حال رشد در پرتو روابط فزاینده با این دولت‌ها فراهم شده است. از این رو امروز هند در تعاملی عیان با رژیم کودک‌کش صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری در تکاپو و شیفته‌ی شناسایی فرصت‌های اقتصادی بر زمین مانده در سرزمین‌های اشغالی است. رژیم صهیونیستی نیز که در طول حیات خود همواره در تنگنای راهبردی فقدان همسایگان دوست و قابل اتکا بوده است با مدنظر داشتن امتداد دکترین پیرامونی بن‌گورین چراغ سبز دهلی‌نو را فرصتی بی‌بدیل می‌پندارد. استقبال هند از سفرهای بی‌سابقه یا کم‌سابقه‌ی مقامات این کشور به اسرائیل و اعضای کابینه‌ی رژیم اسرائیل به این کشور در قالب این نیازهای ژئوپلتیک تفسیر می‌شود.

در خصوص این سفر وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که قرار است موافقت‌نامه‌هایی در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری، انرژی، کشاورزی و آب، سایبر، فضا و سینما امضاء گردد. گسترش مبادلات تجاری که بدون احتساب خرید و فروش‌های نظامی اکنون 5 میلیارد دلار است و سرمایه‌گذاری 68.6 میلیون دلاری اسرائیل در هند از اهداف اقتصادی این سفر است که وظیفه‌ی 130 تاجر همراه از 102 شرکت صهیونیستی است. علاوه بر این تمایل به دستیابی به یک معاهده‌ی تجارت آزاد و خط هوایی مستقیم از علائق طرفین خواهد بود.

سفر روز یکشنبه‌ی نتانیاهو که به مناسبت 25 مین سال آغاز روابط دیپلماتیک هند با این رژیم صورت می‌پذیرد این بار برای دست گذاشتن بر صنعت پولساز و شهره‌ی هندی‌ها یعنی سینما برنامه‌های ویژه‌ای دارد که در عمق خود نشان‌دهده‌ی یک عقده‌ی فروخورده‌ی تاریخی در میان صهیونیست‌ها است. در دوران کنونی با وجود همه‌ی همراهی‌های آشکار و پشت پرده‌ی کشورهای غربی و خائنان عربی، اسرائیل در یک تحریم فرهنگی اجتماعی بین‌المللی قرار دارد. از سال 2005 میلادی عده‌ای از جوانان فلسطینی از انسان‌های با وجدان در سراسر جهان خواسته بودند تا با تحریم اسرائیل به صف مقاومت در برابر زورگویی‌های این رژیم بپیوندند. این پویش با فراگیری باورنکردنی صدای خود را به دورترین نقاط جهان رساند و حتی شخصیت‌های برجسته‌ای چون استفن هاوکینگ را در برگرفت. ضعف پاسخگویی اسرائیل برای دفاع از مشروعیت ناداشته‌های خود سبب شد تا کنست در سال 2011 برای مقابله با این ابتکار عمل فلسطینی 20 انجمن پیوسته به این پویش را متقابلاً تحریم کند و با ابزار تحریم با تحریم به جنگ افکار عمومی جهان برود.

چشم به سینمای پر زرق و برق هند

با وجود این تلاش مذبوحانه، سال گذشته هیچ یک از 26 نامزد اسکار پیشنهاد بازدید رایگان از اسرائیل را نپذیرفتند. این خود با توجه به جایگاه اسکار در جهان و اتکای آن به هالیوود که سینمای متحد استراتژیک اسرائیل و مهم‌ترین مدافع و توجیه‌گر اقدامات آن در سراسر دنیا یعنی ایالات متحده آمریکا است جای تأمل دارد. بازیگران مشهوری چون لئوناردو دی کاپریو و سیلوستر استالونه از جمله‌ی ردکنندگان این هدیه بودند. حال چشم نتانیاهو به سینمای پر زرق و برق و پر از اغراق هندی‌ها دوخته شده است که شاید بتواند رژیم صهیونیستی را از سایه‌ی سخت تحریم‌های مردمی جهانی و فشارهای آن بر فیلم‌سازان و بازیگران سینمای هالیوود خارج نماید. نتانیاهو احتمالاً با پیشنهادهای سخاوتمندانه‌ای همچون تسهیلات مالی اعجاب‌انگیز و حمایت‌های سرسام‌آور از پروژه‌های مشترک خود را برای دیدار و فریفتن بازیگران و فیلم‌سازان بالیوودی آماده کرده باشد. از این گذشته او قطعاً برای شناسایی سرزمین‌های اشغالی به مردم جهان تلاش خواهد کرد. در دهه‌ی اخیر دغدغه‌مندی دولت نتانیاهو برای افزایش میل جامعه‌ی جهانی به انتخاب سرزمین‌های تحت تسلط دولت صهیونیستی برای سفر و به تبع آن رشد درآمدهای گردشگری معطوف شده است. پیش از این سفر حضور آمیتاب باچان در کنسولگری رژیم صهیونیستی در بمبئی باعث سرمستی یاکوف فینکلشتاین سرکنسول این رژیم شد و می‌توان آن را ترسیم برنامه‌ای جامع برای نفوذ در میان ستارگان بالیوود دانست.

براساس این برنامه نتیانیاهو به آگرا هم خواهد رفت و از تاج محل که شکوه معماری دوران اسلامی هند و برگرفته از معماری ایرانی-اسلامی است بازدید می‌کند. همچنین احمدآباد محل تولد و خاستگاه مودی که مسلمانان هند خاطره‌ی تلخی از آن به یاد دارند محل دیگری است که نتیانیاهو با همراهی مودی به آنجا خواهد رفت. در مقابل مسلمانان هند با برگزاری تجمعاتی خواستار لغو این سفر شده‌اند. علاوه بر تجمعات اعتراضی پس از دیدار مقامات مذهبی و فعالان اجتماعی هند با کمیته مرکزی دفاع از فلسطین بیانیه‌ای در محکومیت این سفر صادر شد. اگرچه پیش از این در خصوص موضوع مناقشه‌برانگیز تغییر مکان سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، هند هم‌نظر با جامعه‌ی جهانی مخالف این عمل بود. با این وجود رأی اخیر هند به قطعنامه ضد آمریکایی که تنها 9 مخالف داشت را نمی‌توان مقیاس درستی برای ارزیابی موضع این کشور نسبت به فلسطین دانست. هرچند حتی این رأی نیز کافی بود تا صهیونیست‌ها از کانال‌های غیررسمی اعلام نارضایتی خود را به رهبران هند برسانند.

سابراماتی آشرام یا گاندی آشرام که مجموعه‌ای تاریخی و محل اقامت گاندی در احمدآباد بوده است اولین مقصدی است که این بار نتانیاهو به آن دعوت شده است. پیش از این تنها یک متحد مهم و یک رقیب کلیدی شرقی هند یعنی نخست وزیر ژاپن شینزو آبه و رئیس جمهور چین شی جین پینگ میهمانان اختصاصی مودی در اینجا بوده‌اند.

در زمینه‌ی نظامی در سال گذشته‌ی میلادی بزرگترین قرارداد دفاعی اسرائیل با هند منعقد شد که ارزش آن حدود 2 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. اگرچه وزارت دفاع هند چندی پیش قرارداد 500 میلیون دلاری خرید موشک ضد تانک اسپایک از اسرائیل را به دلیل حمایت از تولید داخلی و فرصت‌سازی ملی برای توسعه‌ی صنعت موشک لغو نمود، با این وجود قراردادهای دیگر موشکی همچون 131 موشک سطح به هوای باراک همچنان پابرجاست. اسرائیل با فروش سالیانه یک میلیارد دلار انواع سلاح به هند در زمره‌ی چند کشور نخست تأمین‌کننده تجهیزات نظامی هند است.

در زمینه‌ی پزشکی و بهداشتی نیز قرار است میان بیمارستان اسرائیلی ساره زدک با وزارت بهداشت و خانواده هند موافقت‌نامه‌ای امضا شود. این همکاری پزشکی احتمالاً متأثر از محبوبیت هوموپاتی(همسان‌درمانی) و آیورودا در سرزمین‌های اشغالی است و به منظور انتقال تجربیات پرسابقه‌ی پزشکی سنتی و مدرن هند در زمینه‌های مذکور به اسرائیل مورد توجه است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»