دیدبان
صدیقه احمدی

«شهرهای مقدس»؛ دروازه نفوذ جدید ایالات متحده آمریکا در عراق؟

«شهرهای مقدس»؛ دروازه نفوذ جدید ایالات متحده آمریکا در عراق؟

به گزارش دیدبان،«داگلاس سالیمون» سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق طی روز دوشنبه در سفری غیرمنتظره ضمن سفر به استان کربلاء با «عقیل الطریحی» استاندار آن دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در جریان این دیدار در خصوص روابط دوجانبه و راهکارهای حمایت ایالات متحده آمریکا از استان کربلاء بحث و تبادل نظر کردند. سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق در جریان سفر خود به کربلا همچنین با رئیس و اعضای شورای استانداری آن نیز دیدار و گفتگو کرد. این در حالی است که سالیمون همچنین به اتاق بازرگانی واقع در استان کربلاء نیز سرکشی کرد و با مقامات آن درخصوص سازوکارهای همکاری های اقتصادی ـ تجاری دوجانبه گفتگو کرد. سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق در جریان حضورش در استان کربلا با اعلام اینکه شرکت های آمریکایی آماده سرمایه گذاری در استان کربلا هستند، گفت: «برخی قوانین سرمایه گذاری در کربلاء باید اصلاح شود تا سرمایه گذاران و شرکت های خارجی بتوانند به راحتی در این استان مشارکت اقتصادی داشته باشند».

ناظران و فعالان سیاسی اعلام کردند که سفر «داگلاس سالیمون» به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق به استان کربلا در طول تاریخ تقریبا بی سابقه بوده و به نوعی، اولین بار است که چنین اتفاقی می افتد. برهمین اساس، پر واضح است که نمی توان به این سفر به عنوان یک سفر معمولی توسط یک مقام آمریکایی نگریست. بدون شک سفر سفیر آمریکا به استان کربلا دارای ابعاد مهمی است که توسط رسانه های منطقه ای مغفول واقع شده است. پیش از این گزارشی از سوی اندیشکده های غربی پیرامون اقدامات سفیر سابق آمریکا در عراق در حوزه فرهنگی، آموزشی و ورزشی منتشر شد که نمایشی از شبکه نفوذ آمریکا در عراق به شمار می رود. بنابراین، به نظر می رسد که فاز جدیدی از برنامه نفوذ آمریکا در عراق به ویژه در مناطق شیعی، کلید خورده است.

چشم طمع اقتصادی به کربلاء

از اظهارات سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق در جریان سفر به استان کربلاء کاملا پیداست که واشنگتن، از لحاظ اقتصادی، چشم طمع به این استان دوخته است. استان کربلاء به دلیل استقبال سالیانه از میلیون ها زائر حسینی (ع) از عراق و اقصی نقاط جهان، در مقایسه با دیگر استان های این کشور از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار است. بنابراین، طبیعی است که ایالات متحده آمریکا در چنین شرایطی، چشم طمع به وضعیت اقتصادی این استان دوخته باشد و خود را برای آغاز فصلی جدید از مشارکت در پروژه های اقتصادی در کربلاء، آماده کند. این موضوع زمانی بیشتر روشن می شود که سفیر ایالات متحده صراحتا خواستار اصلاح برخی قوانین تجاری ـ بازرگانی در کربلاء به منظور مشارکت هرچه بیشتر شرکت های آمریکایی در طرح های اقتصادی این استان، می‌شود. به این نکته نیز باید توجه داشت که شخصی که درحال حاضر در رأس هرم قدرت در ایالات متحده آمریکا نشسته است، فردی تاجرمسلک است تا یک دیپلمات. لذا از این منظر نیز می‌توان تغییر نوع رویکرد دولت کنونی ایالات متحده آمریکا در قبال شهرهای مذهبی بزرگ عراق ازجمله کربلاء در مقایسه با دولت های پیشین این کشور را تفسیر کرد. براساس آنچه که گفته شد، ایالات متحده آمریکا آشکارا نفوذ اقتصادی در استان کربلاء را کلید زده است و قصد دارد ضمن تسهیل شرایط حضور شرکت های آمریکایی در این استان، پای آنها را یکی پس از دیگری در کربلاء باز کند.

رقابت با سعودی برای مشارکت در بازسازی

از سوی دیگر، اکنون که دوران بازسازی عراق پس از نابودی تروریست های تکفیری داعش در این کشور به تدریج در حال آغاز شدن است و عربستان سعودی با تمام قدرت برای مشارکت در پروژه‌های بازسازی، خود را مطرح کرده است، مقامات آمریکایی به هیچ وجه تمایل ندارند که در این زمینه سعودیها گوی سبقت را از آنها بربایند. لذا واشنگتن، رقابت با عربستان سعودی برای مشارکت در پروژه های بازسازی عراق را از مناطقی که دارای اغلبیت شیعی هستند آغاز کرده است؛ جایی که سعودیها از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند. البته به این نکته نیز باید اشاره شود که خودِ آمریکایی‌ها نیز به دلیل اقدامات خصمانه خود در عراق طی ده های گذشته محبوبیت در نزد افکار عمومی این کشور به ویژه در نزد شیعیان، ندارند. بدون تردید، در آینده ای نزدیک، شاهد تشدید رقابت میان دولت های منطقه ای و بین المللی برای مشارکت در پروژه های بازسازی عراق نه تنها در کربلاء که در دیگر استان های این کشور خواهیم بود.

فعالیت های فرهنگی؛ ابزار نفوذ در شهرهای مقدس

یکی از حربه های ایالات متحده آمریکا برای نفوذ در شهرهای مقدس عراق، اقدامات آنها در قالب فعالیت های فرهنگی و ورزشی است؛ آمریکایی ها تلاش دارند تا از این فعالیت ها به عنوان ابزار نفوذی در شهرهای مقدس عراق بهره برداری کنند. البته بسط فعالیت های فرهنگی و ورزشی در شهرهای مقدس به خودی خود نه تنها هیچ مشکلی ندارد، بلکه یکی از ملزومات ترویج فرهنگ اسلام ناب نیز محسوب می شود. با این حال، هدف اصلی ایالات متحده آمریکا در شهرهای مقدسی همچون کربلا در عراق، بسط آن دسته از فعالیت های فرهنگی ـ ورزشی است که بتوانند در طول یک بازه زمانی ـ کوتاه یا بلند ـ بر فرهنگ اسلامی حاکم بر شهرهای مقدس تأثیر گذاشته و آن را دستخوش تغییراتی کند. بدون شک، فضای اسلامی کنونی حاکم بر کربلا مورد رضایت آمریکایی ها نیست و آنها از هیچ تلاشی برای تغییر این فضا دریغ نخواهند کرد؛ کما اینکه اگر شرایط برای مقامات آمریکایی مساعد بود، آنها نه تنها فضای اسلامی بلکه بافت جمعیتی کربلاء را نیز تغییر می‌دادند؛ درست مانند کاری که امروز با همکاری و هماهنگی رژیم مرتجعی به نام آل خلیفه در بحرین انجام می دهند.

نفوذ در مراکز قدرت شیعیان در آستانه انتخابات

علاوه برآنچه که گفته شد، به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا نفوذ در مراکز قدرت شیعیان را از استان کربلاء آغاز کرده است؛ به ویژه اینکه انتخابات پارلمانی این کشور طی چند ماه آینده برگزار خواهد شد. درحال حاضر، ائتلافات خوبی میان شیعیان برای مشارکت در انتخابات حساس و سرنوشت ساز پارلمانی ایجاد شده است. ازجمله این ائتلافات مهم می توان به ائتلاف میان نوری المالکی نخست وزیر سابق و حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق اشاره کرد که با یکدیگر ائتلاف «نصر» را تشکیل داده اند. لذا ایالات متحده آمریکا بر آن است تا از طریق نفوذ در مراکز قدرت شیعیان، در گرایش افکار عمومی شیعی در قبال ائتلافات احزاب و گروه های شیعی، تغییراتی را ایجاد کند؛ درست همان اقدامی که عربستان سعودی به موازات آمریکایی ها در عراق آن را انجام می‌دهند.

در همین ارتباط، «نهله الهبابی» نماینده پارلمان عراق می گوید که عربستان سعودی با تبلیغات گسترده علیه شخصیت های شیعی و شرافتمند در عراق با استفاده از امکانات و ظرفیت های مختلف در نزد خود، تلاش برای تأثیرگذاشتن بر افکار عمومی را در آستانه انتخابات پارلمانی آینده آغاز کرده است. آمریکایی ها نیز در همین مسیر همگام با سعودیها پیش می روند و قصد دارند پایگاه اجتماعی احزاب شیعی در نزد شیعیان را با نفوذ در مراکز قدرت آنها، تضعیف کنند تا زمینه برای شکست سنگین ائتلافات شیعی در انتخابات پارلمانی که سرنوشت کشور را برای 4 سال رقم می‌زند، فراهم شود.

ایجاد سرپوش بر جنایت های جنگی

افزون بر مطالبی که گفته شد، یکی دیگر از اهداف اصلی و اساسی ایالات متحده آمریکا از نفوذ در شهرهای مقدس عراق، ایجاد سرپوش بر جنایت های جنگی است که آمریکایی ها طی سالیان متمادی علیه شیعیان در این کشور مرتکب شدند. مقامات ایالات متحده گمانی می کنند که می توانند جنایت هایی را که در حافظه تاریخی ملت عراق به ثبت رسیده است، پاک کنند. جنایت هایی که طی دهها سال توسط ایالات متحده آمریکا ـ به صورت مستقیم و غیرمستقیم ـ علیه مردم بی‌دفاع عراق صورت گرفته ، پایگاه اجتماعی آمریکایی ها در این کشور را به شدت متزلزل ساخته است. اکنون مقامات آمریکایی جایگاه خود در عراق را به طرز عجیبی سست می بینند و به همین دلیل به هر ابزاری برای تغییر این جایگاه متوسل می شوند. این در حالی است که مردم عراق نیک می دانند داعش بلایی بود که توسط واشنگتن بر سر آنها نازل شد و خانه و کاشانه شان را یک‌شبه به فنا داد. بدون تردید، اتحاد مثال زدنی کنونی میان احزاب، گروه ها و جریان های عراقی از مذاهب و فرقه های مختلف اجازه نخواهد داد که شهرهای مقدس ازجمله کربلا به دروازه ای برای تحقق رؤیاهای آمریکایی در این کشور تبدیل شوند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»