ف
احمد بخارایی ,لیلا کریمی

تحلیل جامعه‌شناختی جرائم سایبری

مقالۀ حاضر، با روش اسنادی گردآوری شده و درآمدی است بر جرائم سایبری که با هدف واکاوی بیشتر این مسئله به تعریف این‌گونه جرائم و ارائه آمارهای موجود می‌پردازد و مروری بر نظریه‌های جامعه‌شناختی ارائه شده در تبیین این‌گونه جرائم خواهد داشت.

به گزارش دیدبان،چکیده مقاله:

در دهه‌های اخیر، جهان شاهد تحولات و پیشرفت‌های عظیمی در فناوری‌های الکترونیکی بوده است. رایانه و اینترنت به ابزارهایی ضروری بدل گشته‌اند که تمامی جوانب فردی و اجتماعی زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با افزایش نفوذ اینترنت در زندگی افراد و جوامع در سراسر جهان، انحرافات و جرائم مرتبط با اینترنت نیز رو به افزایش است. ماهیت‌ و ویژگی‌های خاص جرائم سایبری از جمله داشتن ابعاد جهانی و فراملی، فقدان توافق‌ جهانی پیرامون تعریف قانونی واحد از جرائم سایبری، بالا بودن سرعت ارتکاب این‌ جرائم، فقدان رویه‌های مشخص پیرامون همکاری‌های متقابل و بالا بودن هزینه‌های‌ کشف این جرائم، مراجع قضایی و انتظامی را با چالش‌های جدیدی مواجه کرده‌ است. از این‌رو، کشف ماهیت و روند رشد این‌گونۀ جرائم و بررسی دلایل و پیامدهای آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. مطالعات انجام شده در حوزه‌های مختلف علوم انسانی می‌توانند در این زمینه، راهگشا باشند. مقالۀ حاضر، با روش اسنادی گردآوری شده و درآمدی است بر جرائم سایبری که با هدف واکاوی بیشتر این مسئله به تعریف این‌گونه جرائم و ارائه آمارهای موجود می‌پردازد و مروری بر نظریه‌های جامعه‌شناختی ارائه شده در تبیین این‌گونه جرائم خواهد داشت. نظریه‌های بررسی شده در قالب سه دستۀ کلی ساختار اجتماعی، فرآیند اجتماعی و واکنش اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

کلیدواژگان: جرائم سایبری، نظریه‌ها، ساختار اجتماعی، فرآیند اجتماعی، واکنش اجتماعی

نویسندگان:

احمد بخارایی ,لیلا کریمی

فصلنامه پژوهش های اطلاعاتی و جنایی - شماره 42, دوره یازدهم، تابستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • :: وزارت اطلاعات باید صد در صد انقلابی بماند
  • :: آزادسازی کامل غوطه شرقی یک روز پس از حمله موشکی
  • :: قبل از خداحافظی با تلگرام این کارها را انجام دهید
  • :: اعتراف بزرگ «پمپئو» به دروغ هسته‌ای ۱۲ساله
  • :: ساختار نظارت بانکی در کشورهای جهان چگونه است؟
  • :: مصائب یک الگو
  • :: از صربستان به سوریه: چگونه آمریکا سازمان ملل را جایگزین پلیس جهانی کرد؟
  • :: نشست اتحادیه عرب در ظهران، پایان یک رویا
  • :: آمریکا به دنبال ایجاد نیروی نظامی عربی در سوریه!
  • :: تداوم تجاوزگری‌ها در سوریه در سایه انفعال اتحادیه عرب
  • :: برجام بدون آمریکا
  • :: از قدیم به برادران هزاره افغانستان نگاه ستایشگرانه داشته‌ام
  • :: رژه روز ارتش/ ۲۹ فروردین۹۷+گزارش تصویری
  • :: توقف فعالیت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در تلگرام
  • :: برای قدرت دفاعی هر سلاحی نیاز داشته باشیم تولید می‌کنیم
  • :: ما چقدر در مشکلات اقتصادی کشور مقصریم؟
  • :: شکایت نمایندگان مجلس از رئیس جمهور و وزیر اقتصاد
  • :: مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !
  • :: نگاه رهبر انقلاب در حمایت از تولید ملی چیست؛
  • :: مأموریت غیر ممکن
  • :: پیچ تاریخی، معبری به تمدن باشکوه اسلامی
  • :: مخاطب اصلی عملیات امروز دمشق که بود
  • :: وخامت وضعیت حقوق بشری در بحرین با نقش‌آفرینی آمریکا و انگلیس
  • :: شیمیایی بهانه است؛ اصل دمشق نشانه است!
  • :: از صربستان به سوریه: چگونه آمریکا سازمان ملل را جایگزین پلیس جهانی کرد؟
  • :: به مردم شیوه اعتراض را بیاموزیم
  • :: تولیدکنندگان کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند
  • :: زعمای حوزه سخنان تفرقه انگیز و خلاف وحدت نزنند
  • :: برگزاری هشتمین دورهمی فعالان نرم افزارهای مذهبی +لینک ثبت‌نام
  • :: چرا اسحاق جهانگیری در مدیریت تهران هم موفق نخواهد بود؟
  • :: تصفیه رادیکالیسم
  • :: هفت نکته درباره ترقه بازی نمادین غرب در سوریه
  • :: آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)
  • :: وقتی اراده ای برای حرکت نیست...
  • :: خشم غربی ها از آزادی غوطه شرقی دمشق
  • :: کوه جنگ ترامپ موش زایید!
  • :: مخاطب اصلی عملیات امروز دمشق که بود
  • :: انواع تهمت‌ها به پیام‌رسان داخلی زده شد
  • :: افتتاح نخستین کلینیک سلامت ذهن فضای مجازی
  • :: بنیان گذاران چپ و عضویت در نیروهای مسلح
  • :: کانال فرار به اندازه شبکه نفوذ مهم است!
  • :: مدیریت بسیج از افتخارات سپاه پاسداران است