ف
مسلم عباسی

مقایسه سبک‌های مقابله‌ای و پردازش هیجانی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی مقطع متوسطه

هدف از این پژوهش مقایسه سبک­های مقابله با استرس و پردازش هیجانی دانش‌آموزان تیز هوش و عادی مقطع متوسطه بود.

به گزارش دیدبان،چکیده

هدف از این پژوهش مقایسه سبک­های مقابله با استرس و پردازش هیجانی دانش‌آموزان تیز هوش و عادی مقطع متوسطه بود. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان عادی و تیزهوش شهر کرج در سال تحصیلی 93-94  بود(1200= N). نمونه ­ی این پژوهش شامل 100 دانش‌آموز عادی و 100 دانش‌آموز تیزهوش بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری دردسترس استفاده گردید. برای جمع‌آوری داده ­ها از پرسشنامه پردازش هیجانی پارکر و پرسشنامه شیوه­ های مقابله اندلر و پارکر استفاده شد. برای تحلیل یافته‌ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری(MANOVA) استفاده شد. براساس یافته‌ها، بین دو گروه از دانش‌آموزان (تیزهوش و عادی) از نظر سبک مقابله (0/03 ≥ P) و پردازش هیجانی(0/01 ≥ P) تفاوت معناداری وجود دارد. دانش‎آموزان تیزهوش به علت دارا بودن منابع و توانمندی­ های شناختی و هیجانی توانایی نظم­ دهی و پردازش هیجانی متفاوتی دارند و در نتیجه، با مدیریت متفاوت­ هیجانات، سبک مقابله­ ای متفاوتی را تجربه می‌کنند.

کلیدواژه ها: پردازش هیجانی؛ شیوه مقابله با استرس؛ دانش‌آموزان؛ تیز هوش

نویسنده:

مسلم عباسی: استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون

فصلنامه روان شناسی مدرسه - دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، پاییز 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • :: تبیین نقش آموزش مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی در پیشگیری از آسیب های فردی-روانی فضای سایبری
  • :: نگاه عارفانه شیخ علاءالدوله سمنانی به جامعه
  • :: نشانه شناختی جایگزینی واج و تأثیر آن در ایفای معنا در متون تفسیری
  • :: اصلاح طلبان،طالبان عدول از آرمان فلسطین
  • :: بررسی جامعه‌شناختی نقش رسانه‌های جمعی در جامعه‌پذیری زیست‌محیطی نوجوانان
  • :: منابع مالی حکومت اسلامی
  • :: سه رویکرد در باب خودکفایی
  • :: رهیافت‌های تحقق منافع امنیت ملّی جمهوری اسلامی در محیط رقابت خارجی با حضور جریان تکفیری با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری
  • :: نقش فطرت در معناداری زندگی
  • :: تحلیل جامعه‌شناختی جرائم سایبری
  • :: ابرقدرتی به نام شاه؟
  • :: تهدیدات امنیتی بیوتروریسم و راه‌های مقابله با آن با رویکرد پدافند غیرعامل
  • :: پیامدهای حرکت جوهری در تحول وجودی انسان
  • :: نتانیاهو در هند دست به دامان بالیوود می‌شود
  • :: لایحه بودجه برای هزینه های دولت یا هدایت اقتصاد
  • :: مبانی الگوی اجتماعی سنجش دین‌داری در ایران
  • :: شاه‌کلید شکل‌گیری اقتصاد پاک
  • :: بازکاوی جایگاه منطقه الفراغ در نظام سازی فقهی با تأکید بر آراء شهید صدر
  • :: راهبرد متعالی در مدیریت حل اختلاف
  • :: ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان ایرانی در فضای مجازی
  • :: موسیقی قرآن در فرآیند ترکیب و آرایش معطوف به معنای واژگان
  • :: تأثیر زیارت بر ابعاد مثبت و منفی احساس تنهایی دانشجویان
  • :: معنای لغوی واژه نقد/ امر اهل بیت نقدپذیر نیست
  • :: رسانه هایی که کارگزار هجمه علیه ارزش های جامعه خویش اند
  • :: بازشناسی مفهوم دفاع مشروع در قانون جدید مجازات اسلامی
  • :: رویکردی تربیتی به کارکردهای پرسش از منظر قرآن کریم
  • :: پولشویی؛ یکی از تبعات نواقص بزرگ قانون چک
  • :: اعاده حیثیت سیاسی ترامپ با تعیین ضرب الأجل سه ماهه علیه برجام
  • :: سرعت زیاد قطار جمعیتی ایران به مقصد پیری
  • :: اهداف عربستان از خرید سامانه دفاعی گنبد آهنین
  • :: بازی ترامپ و برجام
  • :: رهبر انقلاب حادثه جان باختن کارکنان کشتی نفت‌کش را تسلیت گفتند
  • :: ترامپ و بازیچه ای به نام «لغو تحریم ها»
  • :: «نشست سوچی» تحت الشعاع بی‌مسئولیتی سازمان ملل و تحرکات مشکوک ترکیه
  • :: اصول حاکم بر اعتباری‌سنجی در مدیریت‌ ریسک‌‌اعتباری بانکداری ‌اسلامی از نگاه قرآن
  • :: پیش بینی افکارخودکشی بر اساس نگرش مذهبی و توکل به خدا
  • :: تطبیق شاخص های اخلاق پروتستانی با آموزه های شیعه