دیدبان
خسرو اویسی ,سهیل سهرابی ,مونا مصلی نژاد

مطالعه تخمین ظرفیت راه در ایران

مطالعه تخمین ظرفیت راه در ایران

به گزارش دیدبان،ظرفیت راه به عنوان یکی از مه مترین مبانی مهندسی ترافیک شناخته شده و پایه مطالعات ترافیکی است. تخمین مقدار ظرفیت راه سا ل ها مورد توجه محققان بوده و تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده است. در نتیجه روش هایی به منظور تخمین ظرفیت ارائه شده است که به دو گروه اصلی رو شهای مستقیم تجربی و غیر مستقیم تجربی تقسیم می شوند. رو ش های مستقیم تجربی بر پایه مشاهدات انجام شده هستند حال آنکه رو ش های غیر مستقیم تجربی، ظرفیت راه را بر اساس مد لهای تهیه شده از مطالعات پیشین برآورد می کنند. امکان تخمین ظرفیت دقیق راه با توجه به رفتار متفاوت رانندگان در شرایط مختلف محیطی به صورت مقادیر ثابت و قطعی وجود ندارد. به همین دلیل ظرفیت راه به صورت یک مقدار احتمالی تعریف م یشود. در این مطالعه عاوه بر دسته بندی و شناسایی رو شهای تخمین ظرفیت راه اقدام به بررسی و مقایسه رو شها بر اساس معیارهای نوع اطلاعات مورد نیاز و جریان تردد مربوط، لزوم انجام مد لسازی های ریاضی پیچیده و همچنین اعتبار نتایج هر روش، شده است. در نهایت تع یین و انتخاب بهترین روش در کشور، با توجه به ویژگ یهای مطالعات مورد نظر و اطلاعات موجود طبق قضاوت مهندسی امکان پذیر خواهد بود.

کلیدواژگان: روش های تخمین ظرفیت راه،ظرفیت، مهندسی ترافیک، مقادیر احتمالی ظرفیت،دستورالعمل ظرفیت بزرگرا هها.

نویسندگان:

خسرو اویسی ,سهیل سهرابی ,مونا مصلی نژاد

فصلنامه راهور - شماره 30, دوره اول، تابستان 1394.

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه