دیدبان
زینب مولوی، رضا طهماسبی، حسن دانایی فرد، علی حمیدی زاده

بوروکراسی‌هراسی: نگاه دوگانۀ شهروندان به خدمات عمومی

بوروکراسی‌هراسی: نگاه دوگانۀ شهروندان به خدمات عمومی

به گزارش دیدبان،چکیده

در زمینۀ تصویر منفی مدیریت دولتی و خدمات عمومی میان شهروندان مطالعات متعددی انجام گرفته است که اغلب آن ها ناکارآمدی دولت را در نظر گرفته‌اند و نگاه دوگانۀ شهروندان به خدمات عمومی در آن ها به‌ندرت بررسی شده است. هدف این مقالۀ توصیفی ـ همبستگی، مفهوم‌پردازی و شناسایی بوروکراسی‌‌هراسی است. به این منظور ابتدا با تحلیل اطلاعات حاصل از ارزشیابی عملکرد دستگاه‌های دولتی، بوروکراسی‎‌هراسی شناسایی و وجود آن تأیید شد. سپس، با پیمایش شهروندان برخی متغیرهای فردی مؤثر بر پدیدۀ بوروکراسی‌هراسی شناسایی شدند. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ شهروندان 18 تا 70 ساله‎ای بودند که در یک سال گذشته دست‎کم یک ‌بار برای دریافت خدمات به یکی از سازمان‌های عمومی مراجعه کرده‌اند. ابزار تحقیق، پرسشنامه و اسناد و مدارک بود و داده‌‌ها با رگرسیون لجستیک تجزیه‌ و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بی‌اعتمادی به دولت و کارکنان بخش عمومی فقط با عملکرد خدمات عمومی مرتبط نیست و 29 درصد پاسخگویان بورو‌کراسی‌هراس هستند. متغیرهای سن، جنسیت، سطح تحصیلات و دفعات مراجعه برای دریافت خدمات نیز با بوروکراسی‎‌هراسی رابطه دارند، اما متغیرهای سطح درآمد و نوع شغل با بوروکراسی‌‌هراسی رابطۀ معناداری ندارند.

کلیدواژه ها: اعتماد عمومی؛ بوروکراسی‌؛ بوروکراسی‌هراسی؛ خدمات عمومی؛ رضایت از خدمات دولت

نویسندگان:

زینب مولوی: دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

 رضا طهماسبی: استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

حسن دانایی فرد: استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

 علی حمیدی زاده: استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

فصلنامه مدیریت دولتی - دوره 9، شماره 2، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

 

مرتبط‌ها

ابعاد فتنه احتمالی 98

دیگه چه خبر از آپارات؟

مناظره سیاسی؛ میدان شفافیت یا عرصه سیاه نمایی؟

مرگ تدریجی یک رویا

رهبری چه نیست؟

از لنگه کفش احساسی تا محفل بهایی فائزه