دیدبان
رامین حسین آبادیان

معرفی رییس جدید کنگره ملی یمن همزمان با تحرکات جدید آمریکا در «باب المندب»

معرفی رییس جدید کنگره ملی یمن همزمان با تحرکات جدید آمریکا در «باب المندب»

به گزارش دیدبان،پس از شکست سلسله توطئه های عربستان سعودی برای ایجاد فتنه داخلی در یمن، امروز ماشین کشتار ائتلاف متجاوز سعودی علیه مردم بی دفاع و بی گناه این کشور بیش از پیش فعال شده است. جنگنده های متجاوز رژیم سعودی چندی پیش، بیش از 100 غیرنظامی یمنی را در استان تعز به خاک و خون کشیدند. آنها همچنین در یورش وحشیانه به مناطقی از استان الحدیده بیش از 30 غیرنظامی را به کام مرگ کشاندند. این درحالی است که شهر صنعاء، پایتخت یمن هم از سلسله جنایت های هولناک سعودی ها علیه یمنی ها در امان نبوده و قریب به 25 نفر در این شهر در حملات جنگنده های سعودی به شهادت رسیده و دهها تَن دیگر زخمی شدند. درهمین ارتباط وزارت بهداشت یمن اعلام کرده است که از زمان شروع جنگ ضد یمن در 26 مارس 2015 تا دسامبر 2017 بیش از 33 هزار و 701 نفر شهید و زخمی شده اند.

از سوی دیگر، «عبدالحکیم الکحلانی» سخنگوی وزارت بهداشت یمن در سخنانی تأکید کرده است که شمار زیادی از قربانیان حملات سعودیها به یمن، زنان و کودکان هستند. وی در این خصوص تصریح کرد: «زنان و کودکان، بیش از یک سومِ قربانیان تجاوز نظامی سعودی به یمن را تشکیل می دهند که کمک به آنها از طریق سازمان های بشردوستانه به یمن می رسد . این فقط نیازهای 20 درصد از مردم را نیز تأمین نمی کند». این جنایت ها در حالی اتفاق می افتد که جامعه جهانی همچنان به سکوت مرگبار خود در قبال فجایع حقوق بشری در یمن ادامه می دهد و قصد ندارد موضعی در حمایت از انسانیت و شرافت اتخاذ کنند. جنایت های قرون وسطایی سعودی ها و متحدان آنها علیه ملت فقیر یمن اکنون به حدی رسیده است که حتی فریاد سازمان ملل را نیز درآورده و مقامات این سازمان، رسما عربستان سعودی را مسئول وضعیت انسانی ناگوار کنونی در یمن معرفی می کنند.

یمن از گرسنگی درحال مرگ است

هرچقدر که از بحران یمن و تجاوزگری ‌های سعودی‌ ها و متحدانشان علیه مردم این کشور بیشتر می‌ گذرد، بر حجم وخامت اوضاع انسانی ناگوارِ حاکم بر صفوف شهروندان یمنی نیز افزوده می ‌شود. گزارش ‌هایی که اخیرا توسط نهادهای بین ‌المللی درخصوص وضعیت انسانی یمن منتشر شده است، عرق شرم را بر پیشانی مدعیان دروغین حقوق بشر می‌ نشاند. کمیته بین‌ المللی صلیب سرخ با انتشار یک توئیت اعلام کرده است: «یمن از گرسنگی درحال مرگ است». از سوی دیگر، آخرین‌ گزارش ‌ها حاکی از آن هستند که شمار مبتلایان به وبا در یمن از مرز یک میلیون نفر هم گذر کرده است. این درحالی است که تاکنون هزاران تَن براثر ابتلا به این بیماری، مظلومانه و در سایه سکوت جامعه جهانی جان خود را از دست داده‌ اند. در همین ‌حال، «میرتچل ریلانو» نماینده مقیم سازمان «یونیسف» در یمن اعلام کرده است که سال 2017 سال وحشتناکی برای کودکان یمنی بوده است و شمار زیادی از آن ‌ها در این سال در حملات هوایی قربانی شده ‌اند. با تمامی‌ این‌ ها امروز یمن به نمادی از استقامت و پایمردی دربرابر متجاوزانِ تا دندان مسلحی تبدیل شده‌ است که در ارتکاب جنایت‌ های بزدلانه علیه مظلومان و مستضعفان، گوی سبقت را از بسیاری از جنایتکاران مشهور تاریخ ربوده ‎‌اند.

انتقام جویی از شکستی غیرقابل پیش‌بینی

اینکه امروز رژیم سعودی با همکاری و هماهنگی متحدان منطقه ای و بین المللی خود به ویژه ایالات متحده آمریکا بر حجم جنایتهایش علیه یمنی ها افزوده است، به شکست سنگینی بازمی گردد که ریاض در جنگ یمن متحمل شده است. زمانی که عربستان سعودی به عنوان ثروتمندترین کشور عربی به یمن به عنوان فقیرترین کشور در جهان عرب یورش بُرد، پیش‌بینی اتاق فکر سعودی این بود که طی یک مدت زمان کوتاه، یمن سقوط خواهد کرد؛ اتفاقی که پس از قریب به سه سال همچنان سعودی ها در آرزوی تحقق آن به سر می‌برند. عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن در روز 21 فوریه سال 2015 و به دنبال اعتراضات مردمی به عملکرد وی از این کشور فرار کرد. درحالی که یمنی ها پس از قریب به 4 دهه حاکمیت مستبدانه علی عبدالله صالح و عبد ربه منصور هادی، خود را برای آغاز فصلی جدید از حیات سیاسی در یمن آماده می کردند، عربستان سعودی تلاش خود برای بازگرداندن عقربه های ساعت در این کشور را کلید زد.

هدف اصلی عربستان سعودی از آغاز تجاوز نظامی در یمن بازگرداندن مردم به عقب و ایستادگی در برابر اراده آنها برای تعیین سرنوشت‌شان بود. سعودیها برای تحقق این خواسته خود هرآنچه را که در چنته داشتند برای بازگرداندن منصور هادی به قدرت، بکار گرفتند اما در این مسیر توفیقی حاصل نکردند. هدف دیگر عربستان سعودی از جنگ یمن، نابودی نیروهای أنصارالله و ممانعت از تقویت قدرت روزافزون آنها بود که تا به امروز نه تنها این هدف محقق نشده بلکه برعکس، نیروهای انصارالله با قدرتی چندبرابر در مقایسه با گذشته در برابر متجاوزان صف آرایی می کنند. افزون براین، تسلط بر مناطق استراتژیک یمن به ویژه تنگه «باب المندب» و شهر «صنعاء» نیز در چارچوب اهداف سیاستهای جنگ طلبانه ریاض در یمن قرار داشت که در این عرصه نیز بینی مقامات سعودی به خاک مالیده شد و آنها جز مناطقی در شهر عدن، موفقیت استراتژیکی به دست نیاوردند. در کنار تمامی این موارد، شکست توطئه فتنه انگیزی داخلی میان احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی یمن نیز که اخیرا اتفاق افتاد، ناکامی سریالی متجاوزان سعودی را تکمیل کرد. برهمین اساس، کاملا طبیعی است که عربستان سعودی پس از بر باد رفتن تمامی آمال و آرزوهایش در یمن امروز برای انتقام جویی از مردم این کشور که از حامیان اصلی و اساسی نیروهای أنصارالله هستند، ماشین کشتار خود را بیش از گذشته فعال کند.

نسخه کپی برابر اصل صالح بر مسند ریاست «کنگره ملی»

تشدید حملات عربستان سعودی به یمن پس از آن صورت گرفت که طرح جدید مقامات ریاض برای مقابله با ارتش و کمیته های مردمی یمن با شکستی زودهنگام مواجه شد. سعودیها پس از مرگ علی عبدالله صالح، قصد داشتند «احمد» فرزند وی را به عنوان جانشین پدرش بر مسند رهبری سیاسی و نظامی کنگره ملی یمن بنشانند تا وی عهده دار مسئولیت صالح در رویارویی با نیروهای یمنی و احزاب حامی آنها بشود. با این حال، پاسخ احمد به مطالبه سعودیها  و متحدان اماراتی آنها منفی بود و بدین ترتیب، مقامات ریاض دریافتند که استراتژی جدیدشان برای شعله ور ساختن آتش فتنه داخلی در یمن خیلی زود در نطفه خفه شد. در همین ارتباط، پایگاه یمنی «مأرب‌پرس» می‌نویسد: «احمد، فرزند صالح شوک بزرگی را به عربستان سعودی، امارات و ائتلاف متجاوز علیه یمن وارد کرد. وی به خواسته ریاض و ابوظبی پاسخ منفی داد و دست رد بر سینه آن‌ها زد». این پایگاه یمنی در ادامه گزارش خود آورده است: «سعودی‌ها به فرزند صالح وعده داده بودند که امکانات فراوان و مبالغ هنگفتی را جهت عهده‌داری رهبری کنگره ملی در یمن به وی اعطاء خواهند کرد. با این حال، احمد تمامی پیشنهادات را رد کرد».پس از آنکه سعودی ها از احمد فرزند علی عبدالله صالح ناامید شدند همواره در تلاش بودند گزینه ای را جایگزین صالح بر ریاست کنگره  ملی یمن بگمارند که بتواند سیاست های آنها را در یمن با مرگ علی عبدالله صالح دنبال کند که به نظر می رسد با آمدن «صادق امین ابو راس»، تا حدودی فضا برای آنها در آینده باز گردد. اما «صادق امین  ابو راس» کیست؟ او یک شخصیت سیاسی و نظامی در یمن محسوب می شود که در سال 1952 در استان الجوف متولد شد. وی در سال 1976 از دانشکده افسری فارغ التحصیل شد و از آن زمان تاکنون مناصب نظامی زیادی را برعهده داشته است که ازجمله این مناصب می توان به عضویت در نیروی دریایی یمن، فرماندهی بخشی از ستاد مشترک ارتش و فعالیت در دفتر وزارت کشور اشاره کرد. وی همچنین در طول این مدت عهده دار پست های سیاسی نیز بوده که ازجمله این پستها، عضویت در شورای عالی سیاسی یمن و استانداری تعز بوده است. سوابق «ابو راس» نشان می دهد که وی روابط بسیار نزدیکی با علی عبدالله صالح داشته و همواره از همراهان وی بوده است. ابو راس همچنین در طول بیش سه دهه ریاست جمهوری دیکتاتور مآبانه علی عبدالله صالح در یمن، توسط وی در پست های مختلف وزارتی گمارده شد.

در سال 2015 رسانه های یمنی اسنادی را منتشر کردند که در آنها نام های مزدوران سعودی در داخل کشور درج شده بود. رسانه های یمنی در آن اسناد از دریافت دستمزدهای بسیار بالا توسط این مزدوران از مقامات رژیم سعودی، پرده برداشتند. نگاهی به اسناد منتشر شده توسط رسانه های یمنی نشان می دهد که از «صادق امین ابو راس» نیز در آنها نام بُرده شده است. طبق آنچه که در این اسناد آمده، ابو راس طی تنها سه ماه دستمزدهای بالایی از مقامات ریاض دریافت کرده است. باتوجه به آنچه که گفته شد، به نظر می رسد که عربستان سعودی در تعیین ابو راس به عنوان رئیس جدید کنگره ملی یمن نقش داشته است، چراکه بر اساس تمامی شواهد و قرائن، وی یکی از نزدیک ترین شخصیت ها به علی عبدالله صالح است. اکنون باید دید که آیا ابو راس حاضر است مأموریتی را که قرار بود به احمد، فرزند علی عبدالله صالح سپرده شود و وی آن را نپذیرفت، به انجام برساند یا نه.

تحرکات آمریکایی ها برای تسلط بر «باب المندب»

به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا تحرکات جدیدی را برای تسلط بر تنگه استراتژیک «باب المندب» یمن آغاز کرده است. از نظر اقتصادی بر اساس آمار موجود حدود پنج تا شش درصد تولید نفت جهان و به عبارت دیگر حدود چهار میلیون تُن نفت هر روز از تنگه باب المندب به سمت کانال سوئز و از آنجا به سایر نقاط جهان عبور می کند. بر اساس ارزیابی های اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال 2013، مقدار نفتی که روزانه از این تنگه عبور کرده، حدود سه میلیون و 800 هزار بشکه بوده که این رقم معادل شش درصد تجارت نفت جهانی به شمار می آید. از سوی دیگر، سالانه حدود 21 هزار کشتی حامل انواع کالاها نیز از باب المندب عبور می کند. با توجه به اهمیت باب المندب در تجارت جهانی و حمل و نقل نفت، کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا نیز تلاش کردند این تنگه را در اختیار خود داشته باشند و رفت و آمد آن را نیز تحت کنترل در آورند. در راستای تحقق این اهداف، واشنگتن به ساخت پایگاههایی نظامی در نزدیکی باب المندب مبادرت ورزیده که نمونه آن پایگاه نظامی جیبوتی است؛ پایگاهی که در بخش غربی باب المندب واقع شده است.

سخن پایانی

در هر صورت، تشدید حملات رژیم سعودی به مردم بی دفاع و بی گناه یمن گواه روشنی بر تغییر موازنه قدرت در جنگ علیه این کشور محسوب می شود. سعودی ها با تشدید این جنایت ها نشان دادند که از تغییر موازنه قدرت و افزایش نیروی ارتش و کمیته های مردمی به ویژه در عرصه موشکی به شدت عصبانی هستند. حمله موشکی به کاخ پادشاهی «الیمامه» و همچنین هدف قرار دادن مواضع مزدوران سعودی در مناطق مرزی به وسیله موشک های بالستیک «قاهر ـ 2» و «زلزال ـ 2» خود مؤید این مدعاست. برهمین اساس، می توان گفت که گسترش جنایت های ائتلاف سعودی ـ آمریکایی در یمن ولو اینکه مدت زیاد دیگری نیز به طول بینجامد، نتیجه محسوسی برای متجاوزان به دنبال نخواهد داشت.

انتهای متن/

 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن