دیدبان
محمدرضا کلهر

مرگِ روند سیاسی مسئله فلسطین

مرگِ روند سیاسی مسئله فلسطین

به گزارش دیدبان،  مسئله فلسطین در دوران دونالد ترامپ شاهد بیشترین تغییرات بوده است. ترامپ اواسط آذر ماه در اظهاراتی قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد. این مسئله بزرگترین تغییر در پرونده فلسطین در دو دهه اخیر بود. چرا که با وجود تصویب این مسئله در کنگره آمریکا در دهه 90 میلادی هیچ کدام از روسای جمهور آمریکا ریسکِ اجرای این مصوبه را نپذیرفتند. این اقدام ترامپ باعث تشدید انتقاضه سوم و زخمی شدن بیش از 4 هزار فلسطینی شد. جامعه جهانی نیز به صورت یکصدا علیه این اقدام ترامپ موضع گیری کردند و حتی در مجمع عمومی سازمان ملل طرح مقابله با تصمیم ترامپ در مورد قدس با اکثریت بسیار بالایی تصویب شد. اما در شرایطی که ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد درست چند هفته بعد پارلمان رژیم صهیونیستی لایحه ای را تصویب کرد که مسئله فلسطین را بیش از بیش پیچیده خواهد کرد.

یکشنبه گذشته کمیته مرکزی حزب لیکود به‌ریاست "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که براساس آن باید همه شهرک‌های اسرائیلی ساخته شده در کرانه باختری و حتی قدس تحت حاکمیت اسرائیل قرار بگیرند. کنست (پارلمان)رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در شور دوم و سوم قانون «قدس یکپارچه» را به تصویب رساند .به موجب این قانون انتقال بخش هایی از قدس اشغالی به طرف فلسطینی در چارچوب هرگونه توافق سازش در آینده ممنوع است مگر اینکه حداقل 80 نفر از اعضای کنست با آن موافقت کنند. 64  نفر از اعضای کنست رژیم صهیونیستی به این قانون رای موافق داده و 51 نفر با آن مخالفت کردند و یک عضو هم رای ممتنع داد. این قانون با هرگونه مذاکره کابینه رژیم صهیونیستی درباره حتی بخشی از قدس مخالف است، مگر درصورت تصویب آن توسط اکثریت آرای پارلمان که با رای مثبت 80 عضو از 120 عضو (دو سوم اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی) امکانپذیر می باشد. بر اساس لایحه قبلی، 61 رای برای موافقت با هر گونه پیشنهادی در زمینه واگذاری بخشی از این شهر به "یک طرف دیگر" نیاز بود، اما بر اساس این اصلاحیه، اکنون 80 رای لازم است.

واکنش ها                                 

اقدام پارلمان رژیم صهیونیستی از نظر ملت فلسطین و جهان اسلام بی اعتبار است چرا که اساس رژیم صهیونیستی موجودیتی نامشروع است و بنابراین تصمیمات پارلمان این رژیم نیز هیچ مشروعیتی ندارد. اما با این وجود این مصوبه اخیر حتی ادعاهای رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد تداوم روند سیاسی و مذاکره را نابود خواهد کرد. به همین دلیل گروه های مختلف فلسطینی واکنش های بسیار تندی به این مسئله داشته اند. «فوزی برهوم» سخنگوی حماس در واکنش به این موضوع اعلام کرد موافقت کنست با انضمام قدس به اسرائیل ادامه سیاست تعرض به حق  فلسطین، سوءاستفاده از مواضع آمریکا و تصمیم خطرناک دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره قد) است. جنبش فتح نیز ضمن محکوم کردن اقدام مذکور، اعلام کرد این مصوبه پایان بقایای روند صلح بود. «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد، اقدام دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و تصویب قانون قدس یکپارچه از سوی کنست به منزله اعلام جنگی علیه مردم فلسطین است. ابوردینه گفت: نه تصمیم ترامپ درباره قدس و نه تصمیمات اتخاذ شده در کنست هیچکدام مشروعیت ندارند. دولت فلسطین تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد چنین طرح‌های خطرناکی اجرا شوند و بر آینده منطقه و کل جهان تاثیر بگذارند.

«خالد البطش» یکی از رهبران جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه مصوبه اخیر حزب لیکود براساس اقدام آمریکا در خصوص قدس انجام شده است، گفت: اکنون ملت فلسطین در برابر یک جنگ گسترده و فراگیر قرار گرفته است. مسلمانان باید در برابر مصوبه حزب لیکود بایستند و شایسته است مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبران ملی از رفت‌وآمد شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری رود اردن جلوگیری کنند. ما باید از تمام ظرفیت‌های خود برای مقابله با رژیم صهیونیستی استفاده کنیم و چاره دیگری جز این نداریم  زیرا تل‌آویو  می‌خواهد با گسترش حاکمیتش بر کرانه باختری رود اردن، حق فلسطینیان را در سرزمینشان از بین ببرد.

«محمد المومنی»، سخنگوی دولت اردن تصویب قانون موسوم به "قدس یکپارچه" در کنست اسرائیل را محکوم کرد. وی افزود، قدس شرقی بخشی از اراضی فلسطین اشغالی سال 1967 است و شهر قدس یکی از پرونده‌های مهمی است که سرنوشت آن باید از طریق رایزنی‌ میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی و بر اساس قوانین بین‌المللی دراین خصوص مشخص شود. المومنی همچنین تصریح کرد: طبق قوانین بین‌المللی، تمامی گام‌های یک‌جانبه‌ای، که اسرائیل به منظور تحمیل واقعیت‌های جدید و تغییر وضعیت قدس صورت می‌دهد، باطل و غیرقانونی است.

تحلیل مصوبه اخیر پارلمان رژیم صهیونیستی

مصوبه اخیر پارلمان رژیم صهیونیستی در حالی است که گروه های طرفدار سازش در فلسطین سال ها به مذاکره با اسرائیل امید داشتند. این در حالی بود که هم ایران و هم دیگر گروه های مقاومت فلسطین تنها      راه حل مسئله فلسطین را مقاومت اعلام کرده اند. این مصوبه به درستی نشان داد که اسرائیل از طریق مذاکره در سال های گذشته تنها به دنبال خرید زمان با هدف مهیا کردن شرایط برای اشغال کامل قدس است. در واقع طبق این مصوبه قدس پایتخت اسرائیل معرفی شده و هرگونه تصمیم گیری در مورد آن منوط به رای گیری در کنست آن هم با اکثریت دو سوم خواهد بود. این مسئله به معنای مرگ مذاکرات سیاسی است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سال ها به آن امید بسته بود.

ریشه مصوبه کنست

مصوبه اخیر پارلمان رژیم صهیونیتی در واقع در ادامه طرح خائنانه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است. روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در این مورد اعلام کرد، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد داده است تا شهرک «ابودیس» در اطراف قدس را به عنوان پایتخت فلسطین انتخاب کنند. این پیشنهاد «محمد بن سلمان» در راستای طرح «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا موسوم به « قدس بزرگ» که سال 2014 میلادی مطرح شد، به ابومازن پیشنهاد شده است. کری در این طرح به فلسطینی ها پیشنهاد داده بود که شهرک «ابودیس» به عنوان پایتخت فلسطینی ها انتخاب شود. وی مدعی بود که این طرح باهدف پایان دادن به درگیری اسرائیلی ها و فلسطینی ها و ایجاد صلح میان آن ها مطرح شده است. کری با اطلاق نام «قدس بزرگ» بر روی این طرح درصدد بود که اینگونه وانمود شود که برپایی پایتخت فلسطین در هر کجای قدس امکان پذیر است.

آمریکایی ها با این طرح می خواستند که قدس شرقی و غربی را نادیده بگیرند و زمینه را به منظور پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی مهیا کنند. آمریکایی ها طرحی را که سال 2014 ناکام مانده است، با زبان «محمد سلمان» عربستانی به محمود عباس القا کردند و او را به گونه ای برای پذیرش آن تحت فشار قرار دادند. در واقع مصوبه پارلمان اسرائیل در مورد قدس یکپارچه ترجمان همان طرح محمد بن سلمان در مورد قدس است.

پایان سخن

اقدام ترامپ در مورد قدس باعث اتحاد جهان اسلام و حتی جامعه جهانی در مورد فلسطین شد. مصوبه اخیر پارلمان اسرائیل در واقع به نوعی مشروعیت بخشیدن به این تصمیم ترامپ در سرزمین های اشغالی است. این مسئله بدون شک باعث اتحاد بیشتر گروه های فلسطینی خواهد بود و مقاومت را به عنوان تنها راه برخورد با رژیم صهیونیستی پیش روی مردم فلسطین خواهد گذاشت.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»