به گزارش دیدبان،چکیده
این تحقیق به بررسی چگونگی پاسخگویی به سؤالات کودکان دبستانی دربارة خداوند پرداخته است. سؤال اصلی تحقیق این است که چگونه میتوان به سؤالات کودکان دبستانی دربارة خداوند پاسخ داد، بهگونهای که برای آنان قابل فهم باشد و در عین حال موجب بدفهمی آنان نشود. بدین منظور از دو روش تحقیق توصیفیتحلیلی و تحلیلیاستنباطی استفاده شده است. در این تحقیق دو مبنا به دست آمد: یکی اینکه تصور کودکان از خداوند تحت تأثیر فرهنگ است، و دیگر انتزاعی بودن مفهوم خداوند و شکلگیری آن با تجریدِ ویژگیهای مفاهیم روزمره. همچنین روشن شد که اصول اساسی در پاسخگویی عبارتاند از: محیط اجتماعی فعال و پویا، ادراک و توجه، حمایت داربستی و ایجاد مفاهیم پایه. همچنین روشهای پاسخگویی عبارتاند از: روش تمثیل و برهانهای عقلی ساده، روش پرسش و پاسخ پلهپله، روش قصهگویی و روش بحث و گفتگوی جمعی. با توجه به تمامی ارکان پاسخگویی، یک فرایند پاسخگویی چهار مرحلهای پیشنهاد شده است.
کلیدواژه ها: خداوند؛ سؤالات کودکان؛ فرایند پاسخگویی؛ مقطع دبستان
نویسندگان:
محمد داوودی: استادیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
زهرا شعبانی: استادیار گروه تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
راهله شفیعی: کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت
نشریه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام - دوره 4، شماره 6، بهار و تابستان 1395.