به گزارش دیدبان،هدف از این پژوهش، بررسی دیدگاه امام علی (ع) دربارة معنای زندگی و مقایسة آن با نظرگاه ویکتور فرانکل در این زمینه است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل متن قیاسی- استقرایی است. جامعة پژوهش شامل تعدادی از نامهها، خطبهها و کلمات قصار امام علی (ع) در نهجالبلاغه، و آثار ویکتور فرانکل است. روش نمونهگیری نیز هدفمند است. برای تحلیل دادهها از روش توصیف، مقایسه، مقولهبندی و مفهومسازی استفاده شده است. یافتهها بیانگر این است که مؤلفههای معنای زندگی از دیدگاه امام علی (ع) عبارتاند از: خداباوری، اعتقاد به دنیا و آخرت، مرگ، هدف زندگی، ارزشهای اخلاقی، رنج و کار. از دیدگاه فرانکل نیز عشق، رنج و کار جزء مهمترین منابع معناداری زندگی هستند. در نهجالبلاغه بااینکه رنج، کار و عشق (عشق به معبود) مؤلفههای معنابخش زندگی هستند، هدف داشتن در زندگی، اعتقاد به دنیا و آخرت، مرگ، خداباوری و ارزشهای اخلاقی نیز جزء مهمترین منابع معناداری زندگی بهشمار میروند و اینها تفاوت اصلی دیدگاه امام علی (ع) با نظریة فرانکل است.
کلیدواژه ها: معنای زندگی؛ امام علی (ع)؛ فرانکل
نویسندگان:
خدیجه ابوالمعالی: دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
فاطمه سادات آل یاسین: کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
نشریه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام - دوره 4، شماره 6، بهار و تابستان 1395.