دیدبان
خدیجه ابوالمعالی، فاطمه سادات آل یاسین

بررسی معنای زندگانی از دیدگاه امام علی(ع) و مقایسه آن با دیدگاه ویکتور فرانکل

بررسی معنای زندگانی از دیدگاه امام علی(ع) و مقایسه آن با دیدگاه ویکتور فرانکل

به گزارش دیدبان،هدف از این پژوهش، بررسی دیدگاه امام علی (ع) دربارة معنای زندگی و مقایسة آن با نظرگاه ویکتور فرانکل در این زمینه است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل متن قیاسی- استقرایی است. جامعة پژوهش شامل تعدادی از نامه‌ها، خطبه‌ها و کلمات قصار امام علی (ع) در نهج‌البلاغه، و آثار ویکتور فرانکل است. روش نمونه‌گیری نیز هدفمند است. برای تحلیل داده‌ها از روش توصیف، مقایسه، مقوله‌بندی و مفهوم‌سازی استفاده شده است. یافته‌ها بیانگر این است که مؤلفه‌های معنای زندگی از دیدگاه امام علی (ع) عبارت‌اند از: خداباوری، اعتقاد به دنیا و آخرت، مرگ، هدف زندگی، ارزش‌های اخلاقی، رنج و کار. از دیدگاه  فرانکل نیز عشق، رنج و کار جزء مهم‌ترین منابع معناداری زندگی هستند. در نهج‌البلاغه بااین‌که رنج، کار و عشق (عشق به معبود) مؤلفه‌های معنابخش زندگی هستند، هدف داشتن در زندگی، اعتقاد به دنیا و آخرت، مرگ، خداباوری و ارزش‌های اخلاقی نیز جزء مهم‌ترین منابع معناداری زندگی به‌شمار می‌روند و این‌ها تفاوت اصلی دیدگاه امام علی‌ (ع) با نظریة فرانکل است. 

کلیدواژه ها: معنای زندگی؛ امام علی (ع)؛ فرانکل

نویسندگان:

خدیجه ابوالمعالی: دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

فاطمه سادات آل یاسین: کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

نشریه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام - دوره 4، شماره 6، بهار و تابستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

 

مرتبط‌ها

طرح تکریم حجاب؛ آغازی از نو

تأملی پیرامون ایده جوان‌گرایی

اشاعه فحشا در آپارات؟

علّت عُمر کوتاه وُزرای ارشاد چیست؟

مرجع تقلیدی که ۱۰۰ ساله شد

آزادی 22 هزار زندانی