دیدبان
محسن غریبی

اهداف آمریکا در پروژه جابه‌جایی و نجات تروریست­ها

اهداف آمریکا در پروژه جابه‌جایی و نجات تروریست­ها

به گزارش دیدبان،پس از اعلام محور مقاومت مبنی بر پایان تسلط گروه تروریستی داعش در سرزمین­های عراق و سوریه، برخی قدرت­های منطقه ای و فرامنطقه ای با محوریت عربستان و ایالات متحده آمریکا در یک اقدام هماهنگ علاوه بر سهیم کردن خود در از بین بردن داعش به عنوان محور اصلی این اقدام، برای بهره برداری ثانویه خود از این گروه های تروریستی؛ احتمال قدرت­گیری و بازیابی مجدد این گروه تروریستی را در رسانه ­های خود مطرح و پیگیری نمودند.

اگر چه تفکر و نیروهای پراکنده داعش همچنان موجود و همچنین در کشورهایی نظیر افغانستان، نیجریه، لیبی و سایر کشورهای مستعد نفوذ این جریانات همچنان وجود دارد؛ اما تلاش­های رسانه ای و نظامی ایالات متحده و هم­پیمانان آن برای زنده نگه داشتن امکان سلطه مجدد چنین گروه­هایی، بسیار قابل تامل است.

این اقدامات رسانه ای و نظامی را می­توان در چند جهت مورد بررسی قرار داد.

اولین مسئله؛ حمایت مستمر این کشور از قدرت یافتن مجدد گروه­های رادیکال با عناوین و اسامی جدید، جهت تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات و اقدامات دیپلماتیک دولت سوریه و هم پیمانان آن است. علاوه بر این، شکل دادن مذاکرات موازی و تحت تاثیر قرار دادن نمایندگان ویژه سازمان ملل در امور سوریه و شخص استفان دی­میستورا از جمله­ی این اهداف و تلاش­ها می­باشد.

این اهداف در داخل سوریه نیز ادامه داشته و در گفتار جیمز متیس؛ وزیر دفاع آمریکا نیز نمایان شده است. به گفته او:  "آن چه ما انجام می­دهیم، تحولی در تاکتیکی است که ما به آن شیوه هجومی می گوییم. برای این که ثبات به اراضی سوریه بازگردد. برای همین به زودی شاهد حضور بیشتر دیپلمات­های امریکایی در سوریه خواهید بود».

دومین مسئله، تاکید بر پایدار بودن گروه­هایی تروریستی برای مداخله مجدد، افزایش نیروهای نظامی و استقرار بیشتر تجهیزات نظامی در کشورهای عراق و سوریه و همچنین کشورهای پیرامونی آن است.

اثبات این مسئله در افزایش استقرار نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا نهفته است. چنان که طبق گزارش سه ماهه پنتاگون در نوامبر 2017، تعداد نیروهای نظامی و نیروهای غیرنظامی وزارت دفاع آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا، نسبت به شش ماه اول سال 2017 ، معادل 33 درصد افزایش داشته از 40 هزار 517 نفر به 54 هزار 180 نفر رسیده است.    

طبق گزارش FML که همان سیستم مدیریت کننده سطوح نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه است و در زمان اوباما جهت کنترل نیروهای نظامی این کشور ایجاد شده است؛ تعداد نیروهای نظامی آمریکا در عراق 5262 نفر و در سوریه 503 نفر اعلام شده است.

البته لازم به ذکر است که  طبق برخی منابع، تعداد نیروهای نظامی آمریکایی در عراق بیش از 8 هزار نفر و در سوریه بیش از 1700 نفر می­باشد. این آمارها همواره کمتر از میزان واقعی اعلام می­شود. چنان که طبق اعلام رسمی پنتاگون در ماه آگوست 2017، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان 11 هزار نفر اعلام شد، در صورتی که این تعداد هزاران نفر بیشتر از اعلامیه قبلی این کشور بود.

سومین مسئله؛ حفظ برخی گروه­های تروریستی به عنوان حائل در مقابل محور مقاومت و در جهت حفظ امنیت رژیم صهیونیستی می­باشد. ایالات متحده برای رسیدن به این هدف، در پی این است که از طریق گفتمان سازی رسانه­ای؛ روسیه را در مسیر دیپلماتیک، و از مسیر تسلیحاتی؛ ایران را در بّعد نظامی، تحت فشار قرار دهد.

در بُعد رسانه ای تلاش می­شود حفظ امنیت رژیم صهیونیستی به روسیه گوشزد شود و این کشور را در مقابله با ایران تحریک نماید. نمونه­هایی از این گفتمان سازی و فشار رسانه­ای را می­توان در گزارش­های وب­سایت فارین افرز-وابسته به شورای روابط خارجی آمریکا- و گزارش­های منتشر شده در همین شورا  مشاهده کرد.

فارین افرز در گزارشی با عنوان "برنامه پوتین برای سوریه" می­نویسد: "روسیه اهمیت منافع و اهداف ایران را درک می‌کند. ولی از سوی دیگر به اهداف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیز واقف و لزوم ایجاد بالانس میان این دو را نیز در نظر دارد. مسکو بر نگرانی امنیتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که ناشی از حضور نظامی گروه­های شیعه در مرز خود است، تاکید دارد و به منافع اقتصادی، تجاری و تکنولوژیکی روسیه ‌تبارهای ساکن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) چشم امید بسته است. البته روسیه نمی‌تواند نقش ایران را به عنوان یک قدرت منطقه­ ای و به عنوان یک همسایه که فرصت­های همکاری زیادی را پیشنهاد داده است؛ نادیده بگیرد. بنابراین روسیه در پی توازن در روابط خود میان ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌باشد".

 اما در بعد تسلیحاتی و در تقابل با ایران، ایالات متحده با حمایت از رژیم صهیونیستی در پی امتداد ناامنی در سوریه، برکناری بشار اسد و تقسیم قدرت در سوریه به نفع ­نظامیان مورد حمایت خود است.

پروژه جابه جایی و نجات تروریست­ها

 با توجه به پراکنده شدن، عدم تسلط وسیع سرزمینی و تضعیف نیروهای پشتیبانی، امکان جابه­جایی و فرار از میدان جنگ برای گروه­های تروریستی دشوار شده است. از این رو ایالات متحده جهت ایجاد تحرک و افزایش کنش­گری این گروه­ها، به نجات و جابه­جایی فرماندهان گروه­های تروریستی اقدام کرده است.

به گزارش موسسه کانادایی گلوبال ریسرچ، " این اولین باری نیست که دستگاه­های اطلاعاتی آمریکا به نجات برخی فرماندهان می­پردازند. در ماه مِی 2017، هلیکوپترهای آمریکایی ده­ها نفر از فرماندهان داعش و تعدادی از مزدوران آنها را از منطقه آل­کسری منتقل کردند. در 26 آگوست هم دو نفر از فرماندهان اروپایی داعش با همراهانشان، توسط هلیکوپترهای آمریکایی منطقه را ترک کردند. چنین اقدامی در ماه ژوئن نیز در رقه صورت گرفت ".

اقدام ائتلاف تحت رهبری آمریکا در رقه که منجر به خروج تروریست­های داعش از محاصره شد، گزارش شبکه بی­بی­سی با عنوان "راز کثیف رقه" منتشر شد. گزارشی که نشان دهنده توفق آمریکا و انگلستان مبنی بر فراری دادن نیروهای داعش بود.

آخرین نمونه از این تحرکات را نیز ایالات متحده در استان "الحسکه" در شمال شرقی سوریه مرتکب شده است. این منطقه کُرد­نشین در مرز ترکیه و عراق واقع شده و شهرهای قامشلی، دیرک، راس العین و عمودا از مهم­ترین شهرهای این استان هستند. امریکا این منطقه را تحت نفوذ خود می­داند و به گفته وزارت دفاع روسیه، آمریکا در حال تجهیز و آموزش نیروهای نظامی داعش در این منطقه است.  

به گفته منابع خبری، ائتلاف بین‌المللی ضد داعش شماری از اعضای داعش را در اردوگاه السد در ریف جنوبی، با بالگردهای آمریکایی به  مکان نامعلومی منتقل کرده ­اند. این بالگردها در اطراف سد «الباسل» در جنوب الحسکه فرود آمدند و این تروریست‌ها را از این نقطه منتقل کردند.

اقدامات آمریکا در این منطقه هم در حمایت از گروه­های کُرد این منطقه و هم در جهت نجات فرماندهان گروه­های تروریستی داعش بوده است. اقداماتی که موجب اعتراض مقامات ترکیه نیز شده است. به گونه ای که رجب ­طیب اردوغان طی سخنرانی خود در کنگره ملی حزب عدالت و توسعه، به تسلیح حزب اتحاد دموکراتیک سوریه توسط آمریکا اشاره و این اقدامات را محکوم کرد.  

گروههای کُرد تحت حمایت آمریکا در شمال سوریه از جمله نیروهای دموکراتیک سوریه، یگانهای مدافع خلق و چند گروه دیگر همچنان دست به تحرکات تنش‌زا علیه دولت این کشور می‌زنند و ائتلاف موسوم به ضد داعش نیز از آنان حمایت می‌کند.

منابع:

1. http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1974072/

2. https://www.foreignaffairs.com/articles/middle-east/2017-12-14/israel-draws-redline-syria?cid=int-lea&pgtype=hpg

3. https://www.globalresearch.ca/u-s-rescues-isis-field-commanders-in-syria-the-terrorists-r-us/5607626

4. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13961010000316

5. https://www.globalresearch.ca/the-raqqa-exodus-the-us-coalitions-secret-deal-to-allow-isis-daesh-terrorists-to-escape/5620328

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»