دیدبان
33 سال پیش در چنین روزی

از سر گیری درگیری ها در بیروت

از سر گیری درگیری ها در بیروت

رخدادهای 12 دی 63

چکیده:

  • به گزارش دیدبان،وزیر سپاه: برای پاسخ به بمباران های اخیر رژیم عراق منتظر دستور شورای عالی دفاع هستیم.

 

  • وزیر نفت: ایران هیچ گونه تغییری در قیمت انواع نفت خام خود نمی دهد.

 

  • آیت الله منتظری:  باید از هر فرصتی برای معرفی چهره واقعی انقلاب و اهداف الهی و مردمی آن استفاده کنیم.

 

  • کلیه احزاب سیاسی لبنان امروز خلع سلاح می شوند.

 

رفیق دوست: هدف ما در جنگ سقوط صدام است

وزیر سپاه که به منظور بررسی مسائل سپاه شمال شرق کشور به مشهد سفر کرده است در گفت و گو  با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: نیروهای ما در طول جنگ تا این اندازه آماده نبوده اند. ما اهدافی را در جنگ تعقیب می کنیم که تنها نظامی نیست بلکه اهداف سیاسی نیز داریم که در راس آن سقوط صدام است.

آقای رفیق دوست ادعای رژیم عراق را که بمباران اخیر مناطق مسکونی ایران به تلافی بمباران مناطق مسکونی عراق صورت گرفته کذب محض خواند و گفت: از زمانی که ما تعهد کردیم هنوز هیچ یک از شهرهای عراق را هدف قرار ندادیم اما قطعا این کار صدام را هم بدون جواب نخواهیم گذاشت و ما برای پاسخ به عمل صدام منتظر دستور شورای عالی دفاع هستیم.(1)

 

غرضی: ایران قیمت پایه نفت خام اوپک را قبول دارد

مهندس غرضی وزیر نفت کشورمان دیروز در یک گفت و گوی مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی تصمیمات اخیر هفتاد و دومین اجلاس اوپک و نتایج حاصل از آن را تشریح کرد.

وی در مورد بهای نفت خام ایران گفت: قیمت انواع نفت خام ایران طوری تعیین می شود که با توجه به شرایط جنگی و موقعیت جزیره خارک و خلیج فارس بهای آن با بهای نفت دیگر کشورهای عضو اوپک در مبادی کشورهای مصرف کننده قابل رقابت باشد ضمنا ایران قیمت پایه نفت خام اوپک را به طور کامل قبول دارد و هیچ گونه تغییری نیز در بهای انواع نفت خام خود نخواهد داد.

وی افزود: با توجه به حمله سازمان یافته دنیای استکبار به اوپک بعضی از تولید کنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک صحبت از انحلال این سازمان را می کردند ولی تصمیمات قاطع اعضا در این کنفرانس نشان داد که اوپک با قدرت و تعهد بیشتری وظایف خود را انجام خواهد داد و خود را بیش از پیش در بازار نفت مطرح خواهد کرد.(2)

 

دیدار دکتر ولایتی با آیت الله منتظری

دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان به همراه قائم مقام خود با آیت الله منتظری در قم دیدار و گفت و گو کرد. وزیر خارجه در این دیدار گزارشی از سفر اخیر خود به کنفرانس وزرای کشورهای اسلامی در صنعا ارائه داد. آیت الله منتظری در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش وزارت خارجه در معرفی چهره واقعی انقلاب اسلامی در فرصت های مناسب اظهار داشت: این سیاست معقول و درستی است که از هر فرصتی برای ارتباط با مردم دنیا جهت معرفی چهره واقعی انقلاب و اهداف الهی و مردمی آن استفاده کنیم. روی همین اصل باید این سیاست در کشورهای اسلامی و ملت های مسلمان و مظلوم همچنان تعقیب شود.

بر اساس این گزارش آیت الله منتظری در خاتمه ضمن اشاره به انتظار مشروع و به جای نهضت های اسلامی از جمهوری اسلامی ایران و افتتاح حساب شماره 7100 بانک ملی ایران از طرف ایشان به منظور تقویت و حمایت نهضت های اسلامی مطالبی را مشروحا بیان کردند.(3)

 

از سرگیری درگیری ها در بیروت

در اولین روز از سال نوی میلادی بر اساس گزارش های رسیده از لبنان بر اثر درگیری بین نیروهای متخاصم 12 نفر مجروح شدند از سوی دیگر همزمان شورای فرماندهی ارتش لبنان به همراه نمایندگان گروه های متخاصم در یک نشست طولانی طرح اعزام نیرو به جاده ساحلی میان بیروت و شمال صیدا را مورد بررسی و تائید نهایی قرار داد. بر اساس تصمیمات این نشست نیروهای ارتش از امروز صبح استقرار خود را در منطقه خروب در شهرک دامور در 15 کیلومتری جنوب بیروت واقع در جاده ساحلی آغاز و سپس سلاح های سنگین احزاب لبنان در منطقه جمع آوری می شود. روزنامه النهار چاپ بیروت نیز نوشت دمشق تمامی امکانات خود را به کار خواهد گرفت تا طرح جاده ساحلی به طور کامل اجرا شود اگر چه در اجرای آن تردید دارد. از سوی دیگر رژیم اسرائیل در مورد مذاکرات بین خود و دولت لبنان اعلام کرد در صورتی که دولت لبنان که موضعش توسط دولت سوریه دیکته می شود تمایلی به اجرای برخی شروط اسرائیل جهت افزایش تدابیر امنیتی در جنوب لبنان نداشته باشد اسرائیل دیگر دلیلی برای ادامه مذاکرات نمی بیند.(4)

منابع؛

1. جمهوری اسلامی، 12 دی 63، ص 2
2. اطلاعات، 12 دی 63، ص 4
3. کیهان، 12 دی 63، ص 3
4. اطلاعات، 12 دی 63، ص 20

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»