دیدبان
حسین عطوی

شکست استراتژی «معامله قرن» دونالد ترامپ در اراضی اشغالی

شکست استراتژی «معامله قرن» دونالد ترامپ در اراضی اشغالی

به گزارش دیدبان،انتفاضه اخیر فلسطینیان موجب ایجاد موجی از ترس و وحشت در صفوف آمریکایی ها و صهیونیست ها شده است. این انتفاضه تلاش «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای سفر به کرانه باختری و دیدار با مسیحیانِ فلسطینی را ناکام گذاشت. در واقع، این انتفاضه مردم فلسطین است که عملیاتی شدن تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس را با تأخیر مواجه ساخته است. از سوی دیگر، اجماع بین المللی در مخالفت با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در خصوص فلسطین اشغالی، موجب شکسته شدن هیمنه این کشور شده است. رئیس جمهوری آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده است که سیاست «تهدید و با‌ج‌گیری» به عنوان یک سیاست وقیحانه دیگر جواب نمی‌دهد. رأی بیش از 120 کشور جهان در مخالفت با ایالات متحده آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان داد که مرحله تازه ای از مقابله با هیمنه آمریکایی‌ها آغاز شده است.

شکست هیمنه آمریکا و موفقیت انتفاضه فلسطینیان

امروز جهان برای ایستادگی در برابر هیمنه آمریکا قیام کرده است. در جریان رأی گیری «قطعنامه قدس» در مجمع عمومی سازمان ملل شاهد آن بودیم که 35 کشور به این قطعنامه رأی ممتنع دادند. رأی ممتنع این کشورها به قطعنامه قدس نشأت گرفته از ترس آنها از قطع حمایت های مالی واشنگتن بود و به معنای پشتیبانی این کشورها از تصمیم ترامپ نبوده است. حتی می توان این خودداری از موافقت صریح با تصمیم ترامپ را نوعی مخالفت با وی تلقی کرد. بنابراین، کاملا واضح است که استراتژی جدید ایالات متحده آمریکا درقبال فلسطین با شکست بی سابقه ای مواجه شده است. در نقطه مقابل، مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین و انتفاضه بزرگ در این کشور موفقیت قابل توجهی را به دست آورده است. اکنون با تداوم انتفاضه فلسطینیان در اعتراض به تصمیم ترامپ علیه قدس اشغالی و همچنین تداوم اعتراضات مردمی در سراسر جهان، جشن و پایکوبی صهیونیستها به حزن و اندوه بدل شده است.

ترکش های شکست بین المللی در راه است

هدف اصلی آمریکایی ها و صهیونیستها از به راه انداختن بازی جدید علیه قدس اشغالی، نابودی کامل مسأله فلسطین، کشیدن خط بطلان بر «حق تعیین سرنوشت» و «حق بازگشت آوارگان» به سرزمین مادری خود بود. این هدف ناکام ماند و خودِ رسانه های صهیونیست نیز بهتر از هرکس دیگری به این مسئله واقف هستند. رسانه های اسرائیلی صراحتا اعلام کردند که آمریکا و صهیونیسم یک «سیلی بین المللی» دریافت کرده اند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» می نویسد: «جهان علیه ماست». روزنامه «جروزالم پست» نیز در مطلبی نوشته است: «تصمیم ترامپ درباره اورشلیم (قدس اشغالی) محصول تلخی داشت و به زیان اسرائیل تمام شد». اما در این میان، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» تحلیل دقیق‌تری از شکست سنگین آمریکا و صهیونیسم در عرصه جهانی ارائه می دهد و می نویسد: «اسرائیل از این پس باید شاهد ترکش های شکست اخیر در عرصه جهانی باشد. اسرائیل اگر بخواهد در آینده جامعه جهانی را علیه ایران یا هر دشمن دیگری بسیج کند، بدون شک ترکش های شکست اخیرش ناگزیر به آن برخورد خواهد کرد».

«معامله قرن» پشت درهای بسته

مقامات رژیم صهیونیستی هیچگاه گمان نمی کردند که تصمیم ترامپ علیه قدس اشغالی نتایج وخیمی را برای آنها به دنبال داشته باشد؛ به ویژه اینکه اکنون و پس از تداوم موج اعتراضی به این تصمیم، مرحله جدیدی از مقابله با صهیونیسم آغاز شده است. موج اعتراضات و آغاز انتفاضه گسترده فلسطینیان موجب شد تا ورق به طور کامل برگردد و آنچه که ترامپ از آن به عنوان «معامله قرن» یاد می کرد، در مدت زمان کوتاهی به شکست بینجامد. شکست استراتژی «معامله قرن» ترامپ نتایج و پیامدهای ذیل را به دنبال داشته است؛

اول؛ آمریکا پیش از عقب نشینی از تصمیمش علیه قدس اشغالی، قدرت قدرت پیاده سازی و عملیاتی ساختن هیچیک از پروژه های خود در عرصه بین المللی را نخواهد داشت. البته باید این نکته نیز در نظر گرفته شود که عقب نشینی از تصمیم آمریکا علیه قدس اشغالی، پیامدهایی به مراتب وخیم تر برای صهیونیستها به دنبال خواهد داشت. عقب نشینی از تصمیم شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به منزله سقوط کامل استراتژی «استیلای صهیونیسم» بر قدس اشغالی است و ماهیت پروژه اشغالگری را تحت الشعاع قرار خواهد داد و آن را زیر سؤال خواهد بُرد. این عقب نشینی همچنین به تقویت قدرت مقاومت منجر خواهد شد و این باور را در نزد مردم فلسطین تقویت خواهد کرد که استیفای حقوق سلب‌شده آنها از صهیونیستها تنها از رهگذر مقاومت می گذرد. بنابراین، عقب نشینی یا عدم عقب نشینی از تصمیم ترامپ، دو راهی خطرناکی است که آمریکایی ها بر سَر آن ایستاده‌اند.

کاهش قدرت آمریکا در حمایت از سیاست های صهیونیسم

دوم؛ به دنبال حوادث اخیر در فلسطین اشغالی کاملا واضح و آشکار گشت که قدرت ایالات متحده آمریکا در حمایت از سیاست های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی در مجامعه بین المللی همچون سازمان ملل متحد به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است. همچنین این واقعیت، نمایانگر شد که استراتژی آمریکا در وادار کردن کشورهای مختلف به تبعیت از سیاستهایش با استفاده از اهرم های فشار سیاسی، اقتصادی و نظامی، رو به افول نهاده است. بدین ترتیب می توان گفت که نوعی موازنه قدرت در عرصه روابط بین الملل در حال شکل گیری است. لذا امروز رژیم صهیونیستی برای اولین بار از سال 1948 خلأ پوشش بین المللی از خود توسط آمریکا را احساس می کند. 

انتفاضه ای که جان تازه گرفت

سوم؛ یکی دیگر از پیامدهایی که اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه قدس اشغالی انجام داد این بود که انتفاضه فلسطینیان جان تازه ای گرفت و مجددا به جان صهیونیستها افتاد. اگر ترامپ در استراتژی «معامله قرنِ» خود موفق می‌شُد و می توانست که سیاستش را به ثمر بنشاند، اکنون دولت نژادپرست صهیونیست در اراضی اشغالی رسما تشکیل شده بود. اما این اتفاق رخ نداد. از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا جایگاهش در مسئله فلسطین را از دست داد و تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر به این کشور به عنوان ناظر مورد اعتماد در مذاکرات سازش نمی نگرد. اقدام ترامپ علیه قدس اشغالی، علاوه بر شعله ور کردن آتش انتفاضه مردمی، موجب شد تا جهانیان در حمایت از این شهر مقدس صفوف واحدی را تشکیل دهند. درهر صورت، اقدامات ایالات متحده آمریکا به رهبری ترامپ علیه قدس اشغالی میوه ای جز تقویت انتفاضه و مقاومت نداشت. در تاریخ نام هیچ ملتی وجود ندارد که توانسته باشد بدون مقاومت مردمی و مقاومت مسلحانه به حقوق سلب شده خود دست پیدا کرده باشد. فلسطین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

حسین عطوی: تحلیلگر جهان عرب

منبع: پایگاه «الوطن» قطر

مترجم: اکرم آزادی مهرگانی

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن