دیدبان
دکترحسین عبداللهی‌فر

اعلام برائت ملت از فتنه ­گری

اعلام برائت ملت از فتنه ­گری

به گزارش دیدبان،حماسه 9 دی 88 بعد از 8 سال با همان مؤلفه‌ها و همان احساس ، تکرار شد. آنچه مردم را برای این حضور با شکوه به میدان آورد عواملی نظیر؛ هویت‌یابی دینی، غیرت ملی، استکبارستیزی، ولایت‌مداری است که در سال 57 به شکل‌گیری انقلاب اسلامی و پیروزی آن انجامید. همین متغیرها در سال 88 زمینه خلق حماسه‌ای بزرگ با همان ویژگی‌ها و همان کارکردها فراهم ساخت که حداقل سه درس بزرگ برای ملت مسلمان ایران داشت:

یکی اینکه تداوم انقلاب اسلامی در سایه حضور مردم دین‌خواه و تکلیف‌گرا امکان می یابد و ملت ایران با درک این مهم، به حضور حماسی خود در دفاع از انقلاب به هنگام نیاز و ضرورت پا به میدان می گذارند.

دوم آنکه عناصر موجده انقلاب اسلامی همان عناصر ماندگارساز انقلاب هستند که تمامی آنها را می‌توان در حماسه‌هایی چون 9 دی  مشاهده کرد. عناصری چون؛ خدامحوری، ولایت مداری، دفاع از حق، غیرت دینی، حمیت ملی، انسجام اجتماعی و بصیرت سیاسی که حفظ و تقویت آنها وظیفه شرعی و ملی همگان است.

سوم آنکه، هر اندازه تهدیدات و فتنه‌های دشمن بزرگ و پیچیده باشند، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی و حضور مردمی بزرگتر و قابل اتکا تر است. چنانچه حماسه 9 دی 88 چشم فتنه را کور کرد و به 8 ماه فتنه‌گری و موج‌سواری بیگانگان خاتمه بخشید.

تجلی عبرت آموزی ملت بصیر ایران از درس‌های بزرگ حماسه 9 دی 88 را می توان در حضور حماسی آنها در  نهم دی ماه 96  مشاهده کرد که با اعلام برائت و انزجار از تحرکات فتنه‌جویان اخیر خود را نشان داد:

1ـ اگر در سال 88، ملت ایران 8 ماه صبوری کرد تا معترضان انتخاباتی راه خود از فتنه‌گران و معاندان نظام جدا کنند اما تجربه نشان داد کسانی که از ولایت و قانون عبور می­کنند از مقدسات دینی و مذهبی، از آرمان‌های انقلابی و اسلامی، از خط امام و شهداء، از منافع ملی و امنیت کشور هم عبور خواهند کرد. لذا ملت با مشت گره کرده تنفر خود را از هتاکان و حرمت‌شکنان اعلام داشته و از آنها خواستند تا بیش از این، در مسیر تکمیل مطالبات دشمنان انقلاب اسلامی و نومید کردن مردم جلو نروند.

2ـ اگر در جریان فتنه گذشته، هشت ماه به طول انجامید تا چهره واقعی فتنه‌گران برای مردم و فریب‌خوردگان روشن شود امروز اما شناخت فتنه برای ملت ایران با توجه به شاخصه‌های فتنه 88 کار دشواری نیست. تجربه مردم نشان می‌دهد که هنگام شکل گیری و وقوع فتنه، برخی از عوامل سهم و نقش خود را نمی‌پذیرند اما لجاجت، هیاهو، بیانیه‌پراکنی، بی‌توجهی به بهره‌گیری دشمنان، سوء‌استفاده از اعتماد مردم، توهم و خودبزرگ‌بینی، عبور از قانون، فصل‌الخطاب ندانستن فرامین رهبری، درآمیختن حق و باطل، تضعیف نهادهای قانونی، بی‌اعتنایی به مصالح کشور، زیاده‌خواهی و عدم پذیرش انتقاد و نصایح دیگران سبب می شود تا فتنه ای بزرگ کیان نظام و امنیت کشور را در مخاطره قرار دهد.  

3ـ حماسه 9 دی 88 این تجربه را در اختیار مردم ایران قرار داده که راه مقابله با فتنه‌های آینده حضور مردمی در جداکردن راه خود از فتنه‌جویان و فهم دقیق از نقشه دشمنان انقلاب و نظام است. حضوری که اگر به موقع و به اندازه باشد می‌تواند مانع تحمیل هزینه‌های ناشی از رفتار فتنه‌گرایانه باشد. به ویژه اینکه شرایط داخلی و اوضاع منطقه‌ای نیز ایجاب می­کند تا از وقوع فتنه‌ای دیگر جلوگیری به عمل آورند.

4ـ تجربه دیگر ملت از وقایع تلخ سال 88 این است که اجازه ندهند تا عوامل داخلی فتنه زمینه بهره‌برداری بیگانگان و تحقق خواب‌های آشفته استکبار جهانی رابدهند. کشورهایی که در اتاق فکر خود به آسیب‌شناسی اقدامات خود در فتنه 88  پرداخته و اقدام به طراحی فتنه‌ای جدیدی نموده‌اند که به موجب آن قرار است توده‌های جامعه را به بهانه پیگیری مطالبات معیشتی و اعتراض به وضعیت اقتصادی به خیابان‌ها بکشانند. طراحان فتنه جدید جهت هماهنگ‌سازی هر بیشتر خود با شرایط جدید «شعار مبارزه با فساد» را در دستور کار خود قرار داده تا نقایص جنبش سبز را از این طریق جبران کنند..

5‌ ـ مردم فهیم ایران سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان و اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در هفتم  دی ماه هشدار معظم‌له به هتاکان و زمینه سازان فتنه جدید در کشور تلقی کرده و آن را با خطبه‌های تاریخی معظم‌له در 29 خرداد 88  مقایسه کردند که در آن از معترضان خواستند تا مطالبات خود را از راه‌های قانونی دنبال کرده و از حضور در کف خیابان اجتناب کنند. لکن معترضان،  رویه هنجارشکنانه خود را تا جایی ادامه دادند که نه تنها به خواسته های خود دست نیافتند بلکه موجبات حرمت شکنی به مقدسات دینی و ملی و آسیب زدن به اموال خصوصی و عمومی را نیز فراهم ساختند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن