دیدبان
علی محقق

خروج از یونسکو، بن‌بست راهبرد مشروعیت سازی جعلی رژیم صهیونیستی

خروج از یونسکو، بن‌بست راهبرد مشروعیت سازی جعلی رژیم صهیونیستی
 به گزارش دیدبان،در روزهای اخیر تیتر یک برخی رسانه‌ها به خروج رژیم صهیونیستی از یونسکو اشاره داشت. این تصمیم سیاسی تل‌آویو پیش از این و تحت تأثیر تصمیم آمریکا گرفته شده بود که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.
 
رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر با توجه به محکوم شدن در مجامع بین‌المللی و حقوق بشری به دلیل جنایت‌های جنگی و انسانی متوالی، مشروعیت خود را بالاخص در جوامع اروپایی بیش از پیش از دست داده است. در نشست سال 2015 هرتزلیا یکی از موضوعاتی که به آن پرداخته شد، نگرانی تل‌آویو از ناحیه گسترش تحریم‌ها و فضای افکار عمومی ضد این رژیم در غرب بود. پرفسور «اتفان کرانسر» رئیس سابق طرح‌ریزی سیاسی در وزارت خارجه آمریکا در این نشست هشدار داد: «اسرائیل در حال از دست دادن قدرت استدلال خود و حمایت دیگران در بسیاری از زمینه‌هاست و لذا باید چاره‌ای اندیشید.» در بخشی دیگر از این کنفرانس «گلعاد» مدیر امور سیاسی- نظامی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی معتقد است: «تنها خطر یا تهدیدی که از ناحیه فلسطین متوجه ماست، افزایش تنش‌های بین‌المللی ما است که فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از آن مشروعیت اسرائیل را زیر سؤال ببرند.[1]»
 
تل‌آویو برای رهایی از چالش فشارهای بین‌المللی و ضعیف‌تر شدن مشروعیتش، سعی کرده به جای بی‌اعتنایی یا تحریم مجامع بین‌المللی، در آنان نقش آفرینی نماید. در سال‌های اخیر از سوی تل‌آویو حضور فعال‌تر در مجامع بین‌المللی چه سیاسی و حقوقی به صورت بسیار جدی در حال پیگیری است.
 
ریاست رژیم صهیونیستی در کمیته ششم سازمان ملل
 
در این راستا و راهبرد به طور نمونه می‌توان به ریاست رژیم در کمیته ششم سازمان ملل اشاره کرد. 25 خرداد 95 دانی دانون نماینده رژیم صهیونیستی به‌عنوان رئیس کمیته حقوقی سازمان ملل که به کمیته ششم مشهور است، برگزیده شد. اتفاقی که با واکنش بسیاری از کشورها و دیگر جنبش‌های اسلامی همراه بود. تصمیم کشورهای اروپای غربی نشان‌دهنده اقدامی برنامه‌ریزی شده و هدفمند به‌منظور رساندن رژیم اشغالگر قدس بر کرسی یکی از کمیته‌های اصلی سازمان ملل است. با آنکه رژیم صهیونیستی بدون رقیب از سوی گروه کشورهای اروپای غربی به‌عنوان نامزد معرفی شده بود، اما با اصرار برخی کشورهای اسلامی، رای گیری برای انتخاب ریاست کمیته ششم انجام شد. رژیم صهیونیستی با 109 رای از 193 رای توانست برای نخستین بار ریاست یک کمیته اصلی در سازمان ملل را در اختیار بگیرد. در جلسه رای گیری سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، سوریه و جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با نامزدی رژیم صهیونیستی سخنرانی کردند. با آنکه رای گیری به‌صورت مخفی انجام شد اما روزنامه القدس العربی چاپ لندن فاش نمود دست‌کم 4 کشور عربی به ریاست رژیم صهیونیستی رای مثبت داده‌اند.[2]
 
تلاش برای عضویت در شورای امنیت
 
یکی دیگر از تلاش‌های جدی تل‌آویو به دست گرفتن کرسی غیر دائم شورای امنیت است. رژیم صهیونیستی از سال 2000 در گروه غرب اروپا و کشورهای دیگر قرار گرفته دارد. با توجه به معرفی رژیم صهیونیستی برای ریاست کمیته ششم مجمع عمومی از سوی گروه کشورهای غرب اروپا در انتخابات مجمع عمومی، به نظر می‌رسد تکرار این موضوع دور از انتظار نباشد هرچند انتخابات در شورای امنیت حساسیت بالاتری دارد. طبق طرح دوری گلد آنچه برای رژیم صهیونیستی به‌منظور رسیدن به کرسی شورای امنیت اهمیت دارد، جلب آرای بیش از دوسوم اعضای مجمع عمومی است که رأی کشورهای آفریقایی، هدف وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است. طرح دوری گلد معتقد است عضویت این رژیم در شورای امنیت ضمن تأثیرگذاری در قطعنامه‌ها، این امکان را به رژیم صهیونیستی می‌دهد تا موضوعات مورد اهمیت خود را به بحث بگذارد.[3]
 
خروج از یونسکو؛ فرار از رسوایی و بن‌بستی جدید
 
اما علی‌رغم اقدامات این رژیم در مجامع بین‌المللی و سازمان ملل که بخشی از آن در بالا آمد، یونسکو بن‌بستی برای رژیم بود. بنیامین نتانیاهو 20 مهر 1396، به وزارت خارجه این رژیم دستور داد مقدمات خروج اسرائیل از سازمان یونسکو را فراهم کند. این تصمیم بعد از آن اعلام شده که وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که تصمیم خود برای خروج از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) را به اطلاع این سازمان رسانده است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: «وزارت خارجه آمریکا، مدیرکل یونسکو را از تصمیم واشنگتن برای خروج از این سازمان مطلع می‌کند و به دنبال تعیین یک هیئت ناظر دائمی برای این یونسکو است...این تصمیم به راحتی گرفته نشده است و نمایانگر نگرانی آمریکا از افزایش بازداشت‌ها در یونسکو، نیاز به اصلاحات اساسی در این سازمان و ادامه تبعیض ضداسرائیلی در یونسکو است.[4]»
 
دلیل این خروج تصمیم یونسکو در مورد الخلیل بود. کمیته میراث جهانی یونسکو طی قطعنامه‌ای باستانی الخلیل را دارای ارزش جهانی فوق‌العاده خواند و آن را در فهرست میراث جهانی گنجاند و ضمناً این شهر را که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین قرار دارد در فهرست «میراث باستانی در معرض خطر» هم قرارداد.
 
همان‌گونه که گفته شد تل‌آویو برای رهایی از بحران مشروعیت و فشارهای حقوقی مجامع بین‌الملل در دهه اخیر تلاش‌های زیادی برای نقش‌آفرینی و عضویت در کمیته‌های ویژه داشته است اما اقدام اخیر رژیم صهیونیستی و خروج از یونسکو به‌نوعی بن‌بستی در راهبرد عمومی تل‌آویو در مجامع بین‌المللی و سازمان ملل بوده است.
 
این بن‌بست و رفتارهای دوگانه رژیم صهیونیستی در قبال مجامع بین‌المللی مانند عدم تبعیت از قطعنامه‌های سازمان و شورای امنیت و خروج از یونسکو فرصت رسانه‌ای و حقوقی خوبی در اختیار جبهه ضد صهیونیستی در جهان قرار می‌دهد. بهره‌گیری از این تناقض و بن‌بست سیاسی رژیم صهیونیستی نیاز به درک مسئله و فرصت‌طلبی رسانه‌ای در فضای ضد اسرائیلی کنونی است.
 
تحریم‌های اقتصادی مشهور به بی دی اس، تحریم‌های هنری و فرهنگی با پشتوانه حقوقی قطعنامه‌ها و اقدامات ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی از سوی اروپایی‌ها توانسته ضربات تأثیرگذار و قابل‌توجهی به رژیم اشغالگر قدس وارد سازد. خروج از یونسکو توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی، این فرصت را ایجاد می‌نماید که ضمن زیر سؤال بردن حضور تل‌آویو در دیگر مجامع بین‌المللی بالاخص کمیته ششم سازمان ملل، تحریم‌هایی از نوع جنس تحریم‌های بی دی اس در اروپا را گسترش داد. استفاده از این فرصت ملزم داشتن یک دیپلماسی بسیار فعال، کنش گرایانه و منسجم با دیگر کشورهاست.
 
تل‌آویو و کاخ سفید ترجیح دادند برای فرار از رسوایی حقوق بشری در یونسکو این سازمان را به بهانه عدم رعایت عدالت و انصاف به نشانه اعتراض ترک کنند؛ اما در مقابل این تصمیم می‌تواند به شکست راهبرد مشروعیت سازی جعلی از طریق حضور مجامع بین‌المللی برای اسرائیل منجر شود. فرصتی که به‌سادگی نباید نادیده گرفته شود.
 
پی نوشت:
 
[1] https://goo.gl/ZhDSYY
 
[2] http://www.mehrnews.com/news/3685487
 
[3] http://www.isna.ir/news/95040111514
 
[4] http://www.farsnews.com/13960720000993

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»