ف
سیدمجتبی طباطبائی

نان‌خوری دولت از «وام مسکن مهر»

طبق مصوبه بانک مرکزی، تمام اقساط برگشتی از وام مسکن مهر باید در اختیار مسکن مهر قرار گیرد و بعد از آن صرف سایر طرح‌های دولت شود؛ در حال حاضر، با وجود بازگشت حدود 16 هزار میلیارد تومان از اقساط مربوطه، تأمین مالی مسکن مهر کماکان با مشکل مواجه هست.

به گزارش دیدبان،ارزش زمین، بخش قابل‌توجهی از هزینه تمام‌شده ساخت مسکن را به خود اختصاص می‌دهد. این سهم در کل کشور در دهه اخیر برابر 45 درصد و در استان تهران به حدود 60 درصد نیز می‌رسد. بنابراین می‌توان با حذف و یا کاهش ارزش زمین از هزینه مسکن، تا حدود زیادی هزینه نهایی ساخت مسکن را کاهش داد. همین ایده، مبنای طرح‌ریزی مسکن مهر و اجاره بلندمدت زمین جهت احداث مسکن قرار گرفت. بانک مسکن نیز به‌عنوان تأمین‌کننده بار مالی این پروژه شناخته شد. مسعود ایزدی، مدیر امور ارتباطات و بازاریابی بانک مسکن، اعلام کرد: «بانک مسکن طی دوره 10ساله 86 تاکنون حدود 49 هزار و 130 میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت پروژه‌های مسکن مهر در سراسر کشور پرداخت کرده است».

همچنین طبق اعلام محمدهاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن، سقف اعتباری مسکن مهر از 45 هزار میلیارد تومان به 55 هزار میلیارد تومان و سقف فردی تسهیلات مسکن مهر نیز از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان و سپس به 40 میلیون تومان افزایش یافت که بار مالی سنگینی را برای بانک مسکن پدید آورد و با توجه به اینکه بانک مرکزی خط اعتباری جدیدی برای بانک مسکن تخصیص نداده است، وصولی‌های اقساط وام، مجدداً در مسکن مهر هزینه می‌شود.

در این یادداشت با صرف‌نظر از اختلاف فاحش آمارهای ارائه‌شده توسط مدیر امور ارتباطات و بازاریابی بانک مسکن (49 هزار و 130 میلیارد تومان تسهیلات پروژه مسکن مهر) و مدیرعامل بانک مسکن (که مدعی بودند سقف اعتباری اولیه 45 هزار میلیارد تومان بوده و درنهایت به 55 هزار میلیارد تومان رسیده است)، بار مالی نهاده‌شده بر دوش بانک مسکن به دلیل افزایش سقف تسهیلات فردی تا 40 میلیون بررسی می‌شود.

گزارش مجلس خلاف ادعای مدیرعامل بانک مسکن است

طبق گفته مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس، حدود 13 هزار و 600 میلیارد تومان از وجوه واصل‌شده اقساط مسکن مهر نزد بانک مسکن است و به‌جای واریز به‌حساب بانک مرکزی و بازپرداخت مجدد خط اعتباری، متأسفانه استمهال 10ساله برای آن در نظر گرفته‌شده و در اختیار این بانک قرار گرفته‌ است؛ درحالی‌که بار مالی اشاره‌شده توسط مدیرعامل بانک مسکن تقریباً سه هزار و 900 میلیارد تومان است و این یعنی بانک مسکن 10 هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات را با نرخ رایج بانکی صرف تسهیلات بین‌بانکی کرده است.

همچنین نگاه مخالف مسئولان دولت یازدهم به طرح مسکن مهر (که آشکارا و نهان با آن مخالفت کردند) سبب شد تا پولی که بابت مسکن مهر از بانک مرکزی استقراض شده، جهت تأمین وام خرید مسکن 80 و 160 میلیونی با نرخ بهره بالا در اختیار اقشار جامعه قرار بگیرد. درحالی‌که نرخ سود وام مسکن مهر برابر با نرخ سود قرض‌الحسنه است؛ بانک مسکن در عمل به‌جای این‌که پول مسکن مهر را به‌صورت وام ارزان در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار دهد، آن را صرف پرداخت وام‌های گران به اقشار پردرآمد کرده است.

طبق مکاتبه رسمی وزارت راه و شهرسازی با کمیسیون اصل 90 در تاریخ 12 و 13 شهریور سال گذشته، 83 درصد از وصولی اقساط وام (نسبت به کل وجوه بازگشتی) در دولت یازدهم محقق گردیده است. پس تصور نمی‌شود مشکل خاصی در رابطه با تأمین مالی پروژه مسکن مهر وجود داشته باشد. بنابراین به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت که مشکل مالی مسکن مهر از کجا نشأت می‌گیرد. منابع برگشتی به بانک مسکن، به‌جای واریز شدن به‌حساب بانک مرکزی و ایجاد خط اعتباری جدید جهت ادامه طرح مسکن مهر، توسط دولت و بانک مسکن صرف سایر هزینه‌های دولت شده است که سودآوری بالاتری برای آن‌ها دارد؛ این یعنی دولت تدبیر و امید، برخلاف مصوبه قانونی در رابطه با تأمین مالی پروژه مسکن مهر، بیشتر به فکر کسب درآمد است. به عبارتی، امورات دولت از طریق هزینه‌کردن تسهیلات مربوط به مسکن مهر در پروژه‌های سودآورتر می‌گذرد.

انتهای متن/

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • :: جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر
  • :: ایران و چالش عبور از گردنه ترامپ
  • :: چرا در مذاکرات فراملی کمتر موفق می شویم؟
  • :: ترامپ و ملی گرایی اقتصادی
  • :: زمینه های واگرایی ایران و روسیه در بحران سوریه
  • :: ناکارآمدی‌ها در سبد انتخاباتی است یا حاکمیتی
  • :: این «پازل» همچنان تکمیل می‌شود
  • :: پاس‌کاری‌کافی است؛ گل بزنید
  • :: ادبیات دفاع مقدس نیازمند خانه‌تکانی است
  • :: نیاورانی‌ها از جان اقتصاد چه می‌خواهند؟
  • :: واقعیت میدانی؛ ناکارآمدی گنبد آهنین
  • :: درآمد موسیقی خیابانی ساعتی ۲۰۰ هزار تومان
  • :: چهار پیشنهاد برای مدیریت فضای رسانه‌ای
  • :: ایستادن در دامنه آتشفشان
  • :: تفکیک جنسیتی شایسته سالاری!
  • :: آمریکا - روسیه ؛ در آرزوی تغییرات
  • :: فاجعه‌ای که فراموش‌شدنی نیست
  • :: یک سفر با چند گام بلند
  • :: چگونه امید به بیرون، عامل خاموشی‌های کشور شد!
  • :: علت خلق جهنم چه بود؟
  • :: ۲۰ سال تجربه برای یک دورهمی؟!
  • :: جمع خانواده تفــریــق می‌شود
  • :: دفتر شعرم را از ترس ساواک آتش زدم
  • :: آغاز تحول با غذای حضرت عباس (ع)
  • :: خصوصی‌ها بگذارند در تحریم مشکل دارویی نداریم
  • :: دختری که ۷۰ پیغمبر از نسل او به وجود آمد
  • :: فرهنگ و تمدن اسلامی در افریقیه در دوران اغلبیان
  • :: با قواره کنونی دولت، هر برنامه‌ای ناموفق است
  • :: آتش جنگ کفر و اسلام با پذیرش قطعنامه خاموش نشد
  • :: تاثیر فضای مجازی در هویت و تربیت فرزندان
  • :: پای بازرسان آژانس انرژی اتمی چگونه به ایران باز شد؟
  • :: نمی‌دانم چرا دولت نمی‌تواند برای مشکلات تصمیم‌گیری کند
  • :: برای اولین‌بار دو پیام مهم و یک نماینده ویژه
  • :: ترامپ و باتلاقی دیگر برای امریکا
  • :: سواد رسانه و هنرِ تبلیغ
  • :: قمارخانه‌ای به وسعت همه قرعه‌کشی‌های صدا و سیما!
  • :: گاف تاریخی پروژه سفارشی مسیح علینژاد
  • :: بازخوانی واقعه مسجد گوهر شاد مشهد
  • :: تا اولین دور تحریم‌ها اروپا اقدام عملی انجام نمی‌دهد
  • :: قالیباف با لیست آبادگران موافق نبود
  • :: زوایای پنهان عدالت اجتماعی
  • :: تلاش ترامپ برای فروپاشی اتحادیه اروپا