دیدبان
رامین حسین آبادی

انواکاوی پیامدهای سیلی جامعه جهانی به آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل

انواکاوی پیامدهای سیلی جامعه جهانی به آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل
به گزارش دیدبان،مجمع عمومی سازمان ملل متحد پنجشنبه شب با 128 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 35 رأی ممتنع، پیش‌نویس قطعنامه مربوط به وضعیت قدس را به تصویب رساند. بر اساس این قطعنامه، مجمع عمومی سازمان ملل قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناخت. کشورهای مخالف با این قطعنامه آمریکا، گواتمالا، هندوراس، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، پالائو، توگو و رژیم صهیونیستی بودند. به دنبال تصویب قطعنامه پیشنهادی درخصوص قدس اشغالی، گروه های مقاومت فلسطین ازجمله جنبش های حماس و جهاد اسلامی، از این اقدام جامعه بین الملل قدردانی کردند. در همین ارتباط، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس نسبت به تصویب پیش نویس قطعنامه درخصوص قدس در مجمع عمومی سازمان ملل واکنش نشان داد. وی اظهار داشت: «کشورهایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند، خواست ملت های آزاد در مخالفت با سلطه آمریکا و سیاست های زورگویانه این کشور را منعکس کردند».
 
وی همچنین در ادامه سخنان خود در این خصوص تصریح کرد: «این قطعنامه ثابت کرد که زبان تهدید در مقابل قانون بی فایده است و اصول نیرومندتر از منافع است». رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین از دولت آمریکا خواست تا به اراده جامعه جهانی گردن نهاده و از تصمیم اخیرشان صرفنظر کند. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای تصویب قطعنامه درباره قدس در صحن مجمع عمومی سازمان ملل را ستود. از سوی دیگر، «ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس جمهور ترکیه در واکنش به تصویب «قطعنامه قدس» در مجمع عمومی سازمان ملل، از اقدام این سازمان بین المللی برای اعلام رسمی مخالفت خود با تصمیم آمریکا در قبال قدس استقبال کرد. کالین در یک پیام توئیتری نوشت: «رأی مثبت سازمان ملل به قطعنامه وضعیت قدس یک رأی تاریخی برای فلسطین و شهر قدس اشغالی به شمار می رود». تصمیم قاطعانه مجمع عمومی سازمان ملل همچنین استقبال ملت‌های مسلمان و آزادهِ معترض به شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا را به همراه داشت.
 
انزوای بین المللی آمریکا
 
واقعیت این است که رأی قاطعانه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه «عدم تغییر در وضعیت قدس اشغالی» سیلی محکمی به دولتمردان آمریکایی و به ویژه دونالد ترامپ بود. با این رأی قاطعانه آمریکایی ها در یک انزوای حقیقی بالاخص در زمینه مسأله فلسطین و قدس اشغالی قرار گرفتند. واشنگتن انتظار نداشت که حتی نزدیک ترین متحدان آن نیز حاضر به تبعیت از آن در مسأله مربوط به شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، نباشند. بنابراین، ایالات متحده آمریکا اولین سیلی را از نزدیک‌ترین هم‌پیمانان و همراهانش در ناتو خورد. طبق آمار و ارقام موجود، 22 دولت عضو ناتو که ایالات متحده آمریکا رهبری آن راعهده دار است، جملگی برخلاف رغبت و تمایل واشنگتن عمل کرده و به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص عدم تغییر وضعیت قدس، رأی دادند. درهمین ارتباط، روزنامه انگلیسی «گاردین» در مطلبی با عنوان «مخالفت قاطعانه سازمان ملل با ترامپ» می نویسد: «با تصمیم اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایالات متحده یک بار دیگر در عرصه بین المللی در انزوا قرار گرفت. این‌بار قدس باعث انزوای واشنگتن شد». روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز ضمن در انزوا قرار گرفتن آمریکایی‌ها پس از رأی اخیر سازمان ملل در مطلبی نوشت: «شاید تصمیم اعضای مجمع عمومی سازمان ملل نمادین بوده و اجرای آن الزامی نباشد، اما با این تصمیم مشخص شد که ترامپ چگونه از 50 سال اجماع جهانی درباره قدس، فاصله گرفته است».
 
نشانه‌ای دیگر بر پایان توهم رهبری جهان
 
رأی قاطعانه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عدم تغییر وضعیت قدس اشغالی برخلاف اعلام آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به نشانه ای دیگر بر پایان «توهم رهبری جهان» در نزد آمریکایی ها تبدیل شد. آمریکایی ها هیچگاه حاضر نشدند به این باور برسند که جهان دیگر، تک‌قطبی نبوده و این، واشنگتن نیست که می تواند در آن حرف اول و آخر را بزند. رأی مجمع عمومی سازمان ملل این واقعیت را به مقامات آمریکایی گوشزد کرد که جهان، چندقطبی است و در آن همه قطب‌ها نقش مهم و تعیین کننده ای دارند؛ دیگر آن زمان که یک قطب برای دیگر قطب‌ها تعیین تکلیف می کرد، به سر آمده است. این رأی همچنین این پیام را به دولت کنونی ایالات متحده آمریکا به ریاست دونالد ترامپ مخابره کرد که اتخاذ رویکرد قلدرمآبانه توسط دولت واشنگتن دیگر نمی تواند همچون گذشته ترس و وحشت را بر جامعه بین الملل مستولی سازد؛ به گونه ای که همگان را به تبعیت کورکورانه از اهداف و خواسته های آمریکایی ها وادار سازد.
 
باج‌خواهی از متحدانِ مخالف
 
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پس از رأی مثبت 14 کشور به پیش‌نویس قطعنامه درخصوص قدس اشغالی در شورای امنیت سازمان ملل که پیش از رأی‌گیری در مجمع عمومی این سازمان برگزار شد، تهدید کرد که کمک‌های مالی واشنگتن به کشورهای حامی این قطعنامه را قطع می کند. ترامپ در این خصوص تأکید کرد: «آنها صدها میلیون دلار یا حتی میلیاردها دلار دریافت می کنند اما علیه ما رای می دهند. ما این آرا را زیر نظر داریم. اجازه بدهید علیه ما رای بدهند. ما کمک های مالی را قطع خواهیم کرد. برای ما اهمیتی ندارد». تهدید ترامپ به قطع حمایت های مالی از کشورهای رأی‌دهنده به قطعنامه قدس در وهله اول حکایت از درک درست وی از عمق فاجعه بار بودن پیامدهای اقدامش در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دارد. ترامپ همچنین با استراتژی «رعب افکنی» در میان متحدان خود تلاش کرد تا از رأی آنها به نفع قطعنامه صلح در مجمع عمومی سازمان ملل ممانعت به عمل آورد که 128 رأی موافق به این قطعنامه، تمامی نقشه های وی را نقش بر آب کرد. از سوی دیگر، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با تهدید خود علیه متحدانش، حمایت های مالی خود را دستمایه باج‌خواهی از آنها قرار داد و تلویحا خطاب به آن‌ها تأکید کرد که در ازای این کمک ها موظف به اجرای پروژه های واشنگتن در عرصه سیاست خارجی هستند. درهمین ارتباط، پایگاه «فاکس نیوز» نوشت: «تهدیدات مقامات آمریکایی علیه متحدانشان باعث تداعی شدن حوادث ماقبل از جنگ عراق در سال 2002 در اذهان عمومی شد؛ در آن زمان نیز جورج بوش تهدیدات گسترده‌ای را علیه برخی کشورهای دیگر که در شورای امنیت در مقابل قانونی شدن جنگ آمریکا در عراق ایستاده بودند، مطرح کرد».
 
صهیونیست‌ها تنهاتر از همیشه
 
امروز و پس از رأی نهایی مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر مخالفت با اقدام اخیر دولت ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم و در رأس آنها «بنیامین نتانیاهو» بیش از هر زمان دیگری احساس تنهایی می‌کنند. نتانیاهو که تا چندی پیش از گسترش روابط رژیمِ نامشروعش با کشورهای جهانی و توسعه مناسبات پنهانی با حکام شیخ‌نشین عرب سرمست بود و از شمار زیاد این کشورها در رسانه‌ها سخن می گفت، امروز این پیام را دریافت کرد که همین کشورها حاضر نیستند او را برای غلبه بر مهمترین چالش پیش رویش یعنی مسأله فلسطین و قدس اشغالی، همراهی کنند. مقامات تل آویو که به مناسبت باز شدن صفحه ای نوین در روابط منطقه ای و بین المللی خود جشن و پایکوبی برگزار کرده و می کنند، دریافتند که حمایت‌های بی‌قید‌وشرط واشنگتن از آنها لزوما نمی‌تواند پشتوانه محکمی برایشان جهت جلب حمایت دیگر کشورها باشد. لذا به نظر می رسد که اتفاق اخیر در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد مقدمه ای برای بازنگری رژیم صهیونیستی در روابط خارجی‌اش باشد. شبکه آمریکایی «سی ان ان» در گزارشی اعلام کرد که تعداد بالای رأی دهندگان به قطعنامه قدس علیه تصمیم ترامپ علیرغم تهدید کشورها به خودداری از این کار ابتدا توسط نیکی هیلی نماینده این کشور در سازمان ملل و سپس توسط شخص رئیس جمهوری آمریکا تنها نشان از انزوای رژیم تل آویو و واشنگتن در عرصه بین المللی دارد.
 
سخن پایانی
 
دیری نپایید که ابعاد مختلف اشتباه محاسباتی ایالات متحده آمریکا در شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، برهمگان آشکار شد. امروز نگاهی هرچند گذرا به سِیر تحولات رخ داده در این زمینه که در نهایت به رأی مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ ختم شد، نشان می دهد که شناسایی قدس به عنوان رژیم صهیونیستی هیچ نتیجه‌ای جز بازگرداننده شدن مسأله فلسطین و قدس اشغالی به کانون توجهات در عرصه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نداشته است. از سوی دیگر، آمریکا و متحد آن یعنی رژیم صهیونیستی با انزوایی درخصوص مسأله قدس اشغالی مواجه شدند که نمونه آن طی حداقل چند سال اخیر به ندرت مشاهده شده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن