دیدبان
غیبت غیرموجه شهردار در بحران تهران؛

آیا شهردار تهران در اوج آلودگی و زلزله به کیش رفته بود؟

آیا شهردار تهران در اوج آلودگی و زلزله به کیش رفته بود؟
به گزارش دیدبان، چندی است که شهر تهران با بحران‌هایی رو به رو شده و این سؤال برای بسیاری مطرح شده است که در اوج بحران‌ها، شهردار تهران چه نقش و جایگاهی دارد؟ چرا شهردار پایتخت در شرایط بحرانی، میان مردم تهران ظاهر نمی‌شود؟ تهرانی‌ها که پیش از این به حضور میدانی شهردار پایتخت عادت داشتند، حالا در سخت‌ترین بحران‌ها هم شهردار مورد نظرشان در دسترس نیست!
 
تهران از هفته گذشته دچار مشکلات و بحران‌های قابل توجهی بود؛ از آلودگی هوا و زلزله گرفته تا قفل شدن شهر به دلیل بحران زلزله؛ اما در میان؛ هیچ خبری از شهردار پایتخت نبود و هیچ تصویری از ایشان در جلسات مدیریت بحران پایتخت مخابره نشد تا جایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به این غیبت طولانی نجفی واکنش نشان دادند. این واکنش منحصر به جناح خاصی نبود و حامیان تیم مدیریت فعلی شهر تهران نیز جزو منتقدان بودند.
 
 
توییت خبرنگار روزنامه شرق
البته در میان جستجوها برای پیدا کردن شهردار تهران، نجفی در گفتگو تلفنی با شبکه پنجم سیما در روز ۳۰ آذرماه به جلسات و بازدیدهای خود اشاره و اظهار کرد:
 
"امروز عمدتاً در دفتر خودم جلسه داشتم و در کنار آن در محل اصلی ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز حضور یافتم. علاوه بر این از یکی - دو سالن ورزشی شهر تهران نیز بازدید داشتم چرا که شهرداری تهران از شب گذشته درب تمامی سالن‌های ورزشی را باز کرده و افرادی را برای کمک به مردم فرستاده بود."
 
البته ادعای نجفی برای حضور در دفتر کارش به شکلی است که هیچ تصویری از حضور وی در دفتر کارش منتشر نشده است در حالیکه تا دو هفته گذشته و قبل از ناپدید شدن شهردار تهران، کانال تلگرامی و اینستاگرام نجفی، تمام رفت و آمدهای وی را به صورت تصویری برای مردم گزارش می‌کردند.
 
بعد از همه حرف و حدیث‌ها درباره ناپدید شدن شهردار پایتخت، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با ادعای اینکه نجفی در تهران بوده است؛ اعلام کرد:
 
همانطور که پس از وقوع زلزله اخیر تهران، شهردار تهران اعلام کرد، وی از نخستین ساعات بعد از زلزله تهران در کنار بازدیدهای سرزده میدانی در دفتر کاری خود به صورت دائم با بخش‌های مختلف در ارتباط بود و در جریان مجموعه عملیاتی که باید از طریق شهرداری و ستاد مدیریت بحران انجام می‌شد، قرار داشت ضمن آنکه جلسه ستاد مدیریت بحران بلافاصله بعد از وقوع زلزله با دستور دکتر نجفی تشکیل شد و مباحث مطرح شده در این جلسه به صورت مداوم به وی منتقل و دستورات لازم اخذ می‌شد.
 
برخی رسانه‌ها بدون توجه به این اطلاعات و این نکته که بازدید سرزده لزوماً به معنای همراهی عکاسان و خبرنگاران با مدیر ارشد نیست، اقدام به داستان‌سرایی درخصوص عدم حضور شهردار تهران در پایتخت کرده‌اند.[۱]
 
البته در توضیحات شهرداری تهران، بازهم هیچ سندی مبنی بر حضور نجفی و فعالیت‌های مورد اشاره در این اطلاعیه، ارائه نشده است
 
بعد از این تکذیبیه فوری و بدون سند، یکی از وبسایت‌های خبری در حوزه شهری نوشت:
 
پیگیری خبرنگار سدنانیوز نشان می‌دهد او به همراه خانواده‌اش از روز یکشنبه ۲۶ آذر ماه به کیش سفر کرده است. نجفی و همراهانش، در دو سوییت طبقه سوم هتل داریوش اقامت کردند. هزینه اقامت در این سوییت‌ها شبی از یک میلیون و ۹۰ تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. هتل پنج ستاره داریوش از جمله هتل‌های زیبا و مجلل کیش است.[۲]
 
این خبر در حالی مخابره شد که برخی رسانه‌ها امروز از سفر اواسط هفته گذشته نجفی به خارج از تهران با توصیه پزشکان به دلیل بیماری قلبی وی و لزوم عدم حضور در هوای آلوده تهران خبر داده بودند.
 
در پی انتشار این خبر، تکذیبیه‌ دیگری اینبار از خود نجفی و در گفتگو با خبرنگاران صادر شد. شهردار تهران اظهار داشت که چند ماه است که نه مشهد و کیش رفته است و نه خارج از کشور:
 
من فکر می‌کنم حداقل شش ماه است که به کیش نرفته‌ام. یکی از دوستان می‌گفت در فضای مجازی به او پیام داده بودند که آقای نجفی روز پنج شنبه، خارج از تهران بوده است. ایشان می‌گفت من پیام دادم که حداقل تا ظهر امروز، پنجشنبه با آقای نجفی جلسه داشتیم و جلسه ما هم با قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) درباره فعالیت‌های عمرانی شهر تهران بود.
 
شهردار تهران ادامه داد: من از ساعت شش صبح روز پنج شنبه تا امروز مرتباً مسائل مربوط به زلزله را پیگیری کردم؛ در بعضی از جلسات خودم شرکت کردم و در بعضی از جلسات نیز نمایندگان و معاونانم حضور داشتند.
 
نجفی تاکید کرد: من شش ماه است که به کیش نرفتم؛ چند ماهی است به خارج از کشور نرفتم و سه ماه هم هست به مشهد نرفته‌ام.[۳]
 
البته باز هم مشخص نشده است که اگر نجفی در تهران و در دفتر کارش و در جلسات حضور داشته، چرا هیچ تصویری وی منتشر نشده است؛ از سوی دیگر، با توجه به ضروری بودن حضور شهردار تهران در ستاد بحران پایتخت، ایشان در جلسات غایب بوده و تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد جلسات بدون حضور شهردار برگزار شده است.
 
اما صحت دو ادعای دیگر نجفی در مورد عدم سفر به مشهد در شش ماه گذشته و خارج از کشور در چند ماه قبل نیز زیر سوال است:
 
اول:
 
شهردار تهران دو ماه قبل به کره جنوبی سفر کرده است
 
یک جستجوی ساده در اینترنت نشان می‌دهد که نجفی در آخرین روزهای مهرماه سال ۹۶ یعنی در حدود دو ماه پیش برای حضور در یک همایش شهری؛ به کره جنوبی سفر کرده است.
 
محمدعلی نجفی صبح بیست و پنجم مهرماه در رأس هیاتی وارد فرودگاه اینچئون شهر سئول شد؛ وی در جریان این سفر ضمن حضور در سومین نشست شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر تحت سازماندهی OEDC به ایراد سخنرانی در این نشست پرداخت.[۴]
 
 
عکس یادگاری نجفی در خیابان‌های کره جنوبی
دوم:
 
 
نجفی کمتر از دو ماه قبل، به مشهد سفر کرده است
 
 
همچنین نجفی در سفر دیگر خود به مشهد مقدس، در تاریخ پنجم آبان ماه یعنی کمتر از دو ماه پیش، برای حضور گردهمایی شهرداران کلانشهرهای کشور، به این شهر سفر کرده بود.
 
 
حضور نجفی در گردهمایی شهرداران کلانشهرهای کشور در مشهد
حالا غیبت شهردار تهران در روزهای بحرانی تقریبا روشن و غیرقابل انکار است؛ اما اینکه نجفی این روزها را در کیش گذرانده‌اند یا جایی نزدیکتر به مرکز بحران، سؤالی است که انتظار می‌رود پیش از انتشار اسناد و تصاویر حضور ایشان در جایی غیر از تهران، با صداقت و از سوی خودشان به اطلاع مردم برسد.
 
[۱]-http://shahrnevesht.tehran.ir/مدیریت-اخبار/مشاهده-جزئیات-خبر/ArticleId/۲۸۷۷۶
 
[۲]-http://sadnanews.com/fa/news/۳۷۱۹
 
[۳] - shahrnevesht.tehran.ir/مدیریت-اخبار/مشاهده-جزئیات-خبر/ArticleId/۲۸۷۷۹
 
[۴] - https://www.mehrnews.com/news/۴۱۱۷۱۴۲

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن