به گزارش تهران پرس،از اواخر قرن 19م گروهی تحت عنوان«فمینیسم» به احکام فقهی اسلام درباره زن اعتراض کردهاند؛ از آنجایی که این احکام را نتیجه غلبه نگاه و تفسیر مردانه دانستهاند، به ارائه تفسیر جدیدی از قرآن و سنت و استنباط احکام اقدام کردند. حجاب از مهمترین احکامی بوده که مورد توجه فمینیستها قرار گرفته است؛ آنها به زعم خود با نگرشی عرفی، قرائتی نو بر مبنای رعایت حقوق زن در اینباره ارایه کردند در حالیکه آنچه از مطالعه و بررسی دیدگاههای آنها بهدست میآید، حاکی از آن است که بدون داشتن تخصص کافی فقهی و حقوقی و با نگاهی سطحی و دور از هرگونه پشتوانه علمی به این حکم نگریستهاند. تفسیر به رای، محدودیت منابع مورد استفاده و عدمتوجه به اصول پژوهشی در منابع فقهی از جمله مسائلی میباشند که نظرات آنها را درباره حجاب قابل تامل و نقد قرار داده است. در مقاله پیشرو تلاش شده نظرات سه تن از فمینیستها (قاسم امین، فاطمه مرنیسی و آمنه ودود) با تکیه بر ادله عقلی و نقلی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
کلیدواژه ها: حجاب؛ فمینیسم؛ حقوق زن؛ تفسیر به رای؛ آیه حجاب
نویسندگان:
عبداله بهمنپوری: استادیار الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه یاسوج
صدیقه آلکثیر: کارشناسیارشد الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی (نویسنده مسئول)
فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی - دوره 3، شماره 2، پیاپی 10، پاییز 1394.