دیدبان
وفیق ابراهیم

آمریکا و فرسایشی کردن بحران‌های منطقه

آمریکا و فرسایشی کردن بحران‌های منطقه

به گزارش دیدبان،آمریکایی ها همچنان از اقرار به این مسأله که پروژه شوم داعش در سوریه و عراق به پایان رسیده است، طفره می روند. درحال حاضر ایالات متحده آمریکا همه کارت های خود برای بازی در منطقه را ـ از سوریه تا یمن ـ به کار گرفته است. آمریکایی ها همچون مرغ‌های سَرکنده، دیوانه وار به دور خود می چرخند؛ گویی که چیزی را گم کرده و اکنون با داد و قال راه انداختن به دنبال بازیابی آن هستند. این همان تلاش برای طراحی سناریوهای جدید به منظور تحقق اهداف قدیمی است. ایالات متحده آمریکا امروز با وقاحت تمام از عدم تصمیم خود برای بیرون کشیدن نیروهایش از مرزهای سوریه  وعراق سخن می راند. هدف اصلی ایالات متحده از تلاش برای بقای نظامی در سوریه و عراق، طولانی کردن بحران های منطقه به ویژه در این دو کشور است.

تشکیل «ارتش جدید سوریه»

ایالات متحده آمریکا پیشتر موفق شده بود حدود 5 هزار عنصر گروه تروریستی ـ تکفیری داعش را از شهر دیرالزور فراری دهد. اکنون آمریکایی ها با همان افراد فراری داده شده گروه موسوم به «ارتش جدید سوریه» را تشکیل داده اند. اعضای این گروه در شرایط کنونی توسط 300 فرمانده آمریکایی تحت آموزش های نظامی قرار گرفته اند. نیروهای دموکراتیک کُرد سوری نیز بر آموزش نظامی اعضای این گروه نظارت دارند. علاوه بر این، آمریکایی‌ها برای جلوگیری از برملا شدن ارتباطات‌شان با داعشی ها و حمایتهایشان از آنها، آموزش‌های عقیدتی را برای گروه موسوم به «ارتش جدید سوریه» آغاز کرده اند. هدف اصلی این آموزشها ریشه کن کردن تفکر داعشی در نزد اعضای گروه است. ایالات متحده آمریکا این مسیر را با حمایت کشورهای غربی و همچنین برخی حکام مرتجع عرب همچون حکام سعودی ادامه می دهد.

نکته مهمتر در این زمینه این است که آمریکایی ها قصد عقب نشینی از سوریه را ندارند و این مسأله بدان معناست که آنها عزم خود را برای حمایت از نیروهای تحت امرشان یعنی نیروهای موسوم «ارتش جدید سوریه» جزم کرده اند. لذا اینگونه می توان نتیجه گرفت که فرزندان ناخلف آمریکایی ها که در قالب ارتش جدید سوریه ظهور خواهند کرد، پروژه آینده واشنگتن برای فرسایشی کردن بحران سوریه است. این یعنی آمریکا، بحران در سوریه را در قالبی جدید تشدید خواهد کرد. شاید آمریکایی ها به دنبال ایجاد درگیری های قومی و نژادی در سوریه هستند؛ فتنه ای که البته تخصص ویژه ای هم در به راه انداختن آن دارند.

بازی با حشد الشعبی در عراق

امروز بحث هایی پیرامون حشد الشعبی و سرنوشت آن در عراق مطرح می شود که به نظر می رسد آمریکایی ها می خواهند از این فرصت به دست آمده نهایت بهره برداری را داشته باشند. ایالات متحده آمریکا به دنبال آن است تا عراق را به صحنه تقابل دو جبهه مخالف و موافق حشد الشعبی تبدیل کند. گروه اول کسانی هستند که تلاش می کنند به خاطر نقش مهم و مؤثر حشد الشعبی در آزادسازی اراضی اشغال شده عراق از لوث تروریست های تکفیری داعش، این گروه را به عنوان یکی از شاخه های رسمی نیروهای مسلح عراق حفظ کنند. گروه دوم افراد، جریان ها و گروه هایی هستند که درصدد فراهم کردن زمینه برای انحلال حشد الشعبی برآمده اند و از اعضای آن می خواهند که سلاح های خود را تحویل دولت بغداد بدهند. لذا این مسأله نشان می دهد که واشنگتن قصد دارد منازعه جدی را در عراق بر سر حشد الشعبی ایجاد کرده و اقشار مختلف جامعه عراق را به جان یکدیگر بیندازد. آمریکایی ها در شرایطی برای تحقق خواسته ها و اهداف خود در عراق کمر همت بسته اند که عراق طی چند ماه آینده انتخابات حساس و سرنوشت ساز پارلمانی را در پیش روی خود می بیند. واشنگتن در صدد است تا این کشور را تضعیف کرده و تحت نفوذ خود قرار دهد. هدف مهم دیگر واشنگتن کاستن از حجم گسترده نفوذ ایران در عراق است؛ البته آمریکایی ها با نفوذ ترکیه در این کشور نیز مشکل دارند.

یمن کانون پروژه «بحران سازی» آمریکا

امروز از کشور یمن می توان به عنوان کانون اصلی و اساسی برای پروژه بحران سازی ایالات متحده آمریکا در منطقه یاد کرد. نمایش اخیر «نیکی هیلی» نماینده دائم ایالات متحده آمریکا علیه ایران و أنصارالله درست در همین چارچوب قابل بررسی است. ایالات متحده آمریکا با اجرای این نمایش در صدد ایجاد یک ائتلاف عربی ـ اسلامی علیه ایران و انصارالله برآمد. آمریکایی ها از نفوذ ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان بسیار عصبانی و خشمگین هستند. علت اقدامات آنها علیه ایران و متهم کردن آن به حمایت تسلیحاتی از انصارالله نیز همین است. آنها به دنبال فرسایشی کردن بحران یمن نیز هستند.

ناتوی اسلامی علیه ایران

همانگونه که گفته شد ایالات متحده آمریکا به دنبال کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. به نظر می رسد که واشنگتن برای عملیاتی کردن این خواسته خود با دلارهای نفتی عربستان سعودی قصد دارد نفوذش در منطقه را به اشکال مختلف گسترش دهد. واشنگتن اکنون مقابله با ایران، روسیه و چین را در دستور کار خود قرار داده است. واشنگتن با فضاسازی ها علیه ایران به مانند آنچه که نیکی هیلی انجام داد به دنبال تشکیل «ناتوی اسلامی» به رهبری خود علیه ایران است. آمریکا دیگر نمی خواهد پایتخت هایی همچون صنعاء، بغداد، دمشق و بیروت تحت نفوذ ایران باقی بمانند.

سخن پایانی

ایالات متحده آمریکا به خوبی دریافته است که تنها راهکار برای بسط هیمنه خود بر کشورهای منطقه به راه انداختن جنگ های جدید و فرسایشی کردن بحران های کنونی است. به رسمیت شناخته شدن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل توسط رئیس جمهوری آمریکا نیز با هدف ایجاد بحران های جدید در منطقه صورت پذیرفت.در این میان، آمریکایی ها امید زیادی به ایجاد اختلافات عمیق و ریشه ای میان شیعیان و اهل تسنن در منطقه بسته اند. امروز کشورهای منطقه آبستن حوادث و تحولات مختلف هستند. درحال حاضر امید زیادی برای پیروزی نهایی مقاومت در منطقه وجود دارد. امروز در نزد افکار عمومی منطقه این امید وجود دارد که تمامی کشورها از لوث پایگاه های نظامی آمریکایی ها و همچنین از زیر یوغ سلطه جویی های قرون وسطایی آنها رهایی یابند.

وفیق ابراهیم: تحلیلگر عرب زبان

منبع: پایگاه عربی «البناء»

مترجم: اکرم آزادی مهرگانی

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن