صفحه اصلی > سیاست کد خبر: 39853
ف

بودجه دفاعی کشور در سال ۱۳۹۷

طرح پیشنهادی برای بودجه دفاعی سال آینده برای امور دفاعی-نظامی کشور ۴۰۰ تریلیون ریال قرار داده شده که این امر باعث بروز برخی دیدگاه های غیرمنطقی در برخی از رسانه ها شده است.

به گزارش دیدبان؛ یکی از خبرگزاری‌ها در مورد بودجه دفاعی کشور نوشته: سهم ۴۰۰ تریلیون ریالی نهادهای نظامی از بودجه ۹۷. 
شاید مسئولان این رسانه نسبت به این موضوع آگاهی دقیقی ندارند که رقم مدنظر گرفته شده برای بودجه دفاعی نهادهای نظامی کشور با توجه به قیمت دلار نه تنها رقمی بالا نیست بلکه فقط مقداری از هزینه هفت میلیارد دلاری عربستان برای خرید بمب‌های هوشمند بیشتر است. 
 
 
در ضمن این نکته نیز قابل توجه است که به دلیل بحران شدید مالی در کشور و بی پولی دولت، اگر ۷۰ درصد از این بودجه هم محقق شود، یعنی چیزی حدود ۲۸تریلیون تومان، باید خدا را شکر کرد. متاسفانه اوضاع نامناسب اقتصادی کشور و مشکلات بسیار زیادی را باعث شده است که حتی بودجه برای تعمیرات برخی از تجهیزات داخلی هم وجود ندارد. با این پول نمی‌شود ۱۰۰ جنگنده سوخو۳۰ خریداری کرد. حالا بماند که همه تجهیزات ارتش و حتی بخش عمده‌ای از تجهیزات سپاه پاسداران قدیمی و کلا از رده خارج است.
امسال بودجه نظامی ترکیه سر از ۲۳ میلیارد دلار درآورد و بودجه رژیم صهیونیستی هم چیزی بیش از ۱۲ میلیارد دلار به صورت رسمی و شش میلیارد دلار به‌شکل غیررسمی در قالب برخی کمک‌های نظامی امریکا و ورود درصدی از صادرات سلاح به بخش دفاعی در جهت سرمایه‌گذاری است. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد بودجه ۷ میلیارد دلاری کشوری به پهناوری ایران، اصلا در شان ما نیست و باید گفت با این دست فرمان، راه به جایی نخواهیم برد. 
 
 
حالا اگر کسی هم ما را به دو به‌هم زنی متهم نکند، باید مقایسه‌ای میان بودجه ارتش و سپاه کرد!! متاسفانه بودجه ارتش فقط ۹۶هزار میلیارد تومان است و بودجه سپاه دقیقا سه برابر این رقم. در حالی که نیروهای ارتش سه برابر سپاه و تجهیزات و مراکز نظامی آن نیز پنج تا شش برابر است. با این دست فرمان باید شاهد مسافرکشی تعداد بیشتری از افسران و درجه‌داران ارتش باشیم، کسانی که باید آن اندازه تامین باشند که دغدغه‌اشان فقط دفاع از کشور باشد، به‌گونه‌ای شده‌اند که ماهی ۱۵روز را برخی اوقات فقط نان و پیاز می‌خورند. از همین رو با توجه به ضرورت تامین تمامی نیازهای مادی و تجهیزاتی نهادهای دفاعی کشور باید بودجه در نظر گرفته شده برای ارتش نیز افزایش پیدا کند.
 
 
به هر حال نیروی دفاعی کشور نمی‌تواند با نان و پنیر، تانک ام۴۷، تم۶۰، تانک چیفتن و ژ۳ از خاک کشور دفاع کند. نیروی دفاعی هر کشور در هر رسته‌ای باید کاملا تامین باشند. آقایان اندکی با اختلاس‌ها و دزدی‌ها مقابله کنند، تعهد می‌دهم که بشود با پول آن یک ارتش حرفه‌ای تشکیل داد. شما تجهیزات یک سرباز افغانستانی یا پاکستانی را با یک سرباز ایرانی مقایسه کنید تا متوجه عرض بنده شوید.... متاسفانه تا زمانی که یک جنگ دیگر دامن این ممکلت را نگیرد، آقایان باورشان نخواهد شد که تقویت بنیه دفاعی کشور تا چه اندازه اهمیت دارد. 
اگر در رژیم پهلوی این همه تجهیزات و امکانات نظامی خریداری نمی‌شود، شک نداشته باشید که ارتش بعث عراق سه روزه اهواز را تصرف کرده بود. جنگ واقعیت‌هایی دارد که گفتنش تلخ است. اگر در کربلای ۵ ما ۲۰۰ دستگاه نفربر برای انتقال نیروها به خط داشتیم، تلفات ما نصف می‌شد، چرا که نیمی از تلفات ما را در این عملیات توپخانه، به‌ویژه خمپاره ۶۰ گرفت. حالا بقیه را خودتان بهتر می‌دانید. 
 
 
نگاه به دفاع از کشور یک نگاه کلی است و ربطی به ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و دوستان امنیتی و غیره ندارد. باید ۴ تا ۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشور به حوزه دفاعی اختصاص پیدا کند، در برخی کشورها این میزان بیش از ۱۰ درصد و در مورد رژیم صهیونیستی تا ۱۲ درصد را شامل می‌شود. این یک اصل در اقتصاد و تعاریف دفاعی در جهان امروز است. ژاپنی ها و آلمانی ها نیز چند سالی است به این مسئله توجه بیشتری داشته‌اند و بخش دفاعی کشور خود را تقویت کرده‌اند. آیا آنها حمایت ابرقدرتی مانند آمریکا را در پشت سر ندارند اما خود دست به گسترش ننیه دفاعی خود شده‌اند؟
 
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • :: سنخ‌بندی گرایش به ازدواج در بین دختران
  • :: تحلیل اثر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت پایانه های نفتی ایران
  • :: تبیین تحولات اجتماعی از دیدگاه امام علی(علیه السلام) در نهج البلاغه
  • :: چگونگی آموزش خلاقیت محور ریاضی در مراکز پیش دبستانی
  • :: پیامدهای ناخواستۀ برنامه‌های پلیسی کنترل بازارهای خرید و فروش مواد مخدر
  • :: نحوه دلالت مدیریت منابع مالی جامعه اسلامی بر ولایت مطلقه فقیه
  • :: طراحی الگوی برنامه‌ریزی راهبردی فرهنگی ‏
  • :: قانون جرم سیاسی در سنجۀ اصل 168 قانون اساسی
  • :: سرگذشت خطبه از جاهلیت تا عصر رسالت نبوی
  • :: تأثیر آموزش مهارت های زندگی به روش قصه گویی بر مؤلفه های خلاقیت
  • :: فلسفه و غایت تمدن ناب در اسلام بر اساس آراء و اندیشه‌های علامه جعفری
  • :: نسبت بین اکوان سه گانه انسان و تأثیر متقابل آنها
  • :: تبیین نقش آموزه های دینی در امنیت اجتماعی
  • :: تبیین نقش آموزش مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی در پیشگیری از آسیب های فردی-روانی فضای سایبری
  • :: نگاه عارفانه شیخ علاءالدوله سمنانی به جامعه
  • :: نشانه شناختی جایگزینی واج و تأثیر آن در ایفای معنا در متون تفسیری
  • :: اصلاح طلبان،طالبان عدول از آرمان فلسطین
  • :: بررسی جامعه‌شناختی نقش رسانه‌های جمعی در جامعه‌پذیری زیست‌محیطی نوجوانان
  • :: منابع مالی حکومت اسلامی
  • :: سه رویکرد در باب خودکفایی
  • :: رهیافت‌های تحقق منافع امنیت ملّی جمهوری اسلامی در محیط رقابت خارجی با حضور جریان تکفیری با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری
  • :: نقش فطرت در معناداری زندگی
  • :: تحلیل جامعه‌شناختی جرائم سایبری
  • :: ابرقدرتی به نام شاه؟
  • :: تهدیدات امنیتی بیوتروریسم و راه‌های مقابله با آن با رویکرد پدافند غیرعامل
  • :: پیامدهای حرکت جوهری در تحول وجودی انسان
  • :: نتانیاهو در هند دست به دامان بالیوود می‌شود
  • :: لایحه بودجه برای هزینه های دولت یا هدایت اقتصاد
  • :: مبانی الگوی اجتماعی سنجش دین‌داری در ایران
  • :: شاه‌کلید شکل‌گیری اقتصاد پاک
  • :: بازکاوی جایگاه منطقه الفراغ در نظام سازی فقهی با تأکید بر آراء شهید صدر
  • :: راهبرد متعالی در مدیریت حل اختلاف
  • :: ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان ایرانی در فضای مجازی
  • :: موسیقی قرآن در فرآیند ترکیب و آرایش معطوف به معنای واژگان
  • :: تأثیر زیارت بر ابعاد مثبت و منفی احساس تنهایی دانشجویان
  • :: معنای لغوی واژه نقد/ امر اهل بیت نقدپذیر نیست
  • :: رسانه هایی که کارگزار هجمه علیه ارزش های جامعه خویش اند