دیدبان

بررسی علل حضور داعش در افغانستان

بررسی علل حضور داعش در افغانستان
به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ مسأله چرایی شروع جنگ در دهه های اخیر افغانستان و تداوم آن توسط طالبان و وضعیت فعلی، بحث جداگانه ای است که ان شاءالله در آینده نزدیک بدان اشاره خواهیم کرد. اما حوزه فعالیت و نفوذ داعش در این کشور با توجه به شکست اخیر آنها در عراق و سوریه، از مباحثی است که نکاتی را حائز اهمیت و توضیح می کند.
 
 
۱_ آنچه که مشخص است هدف داعش از فعالیت در افغانستان داعش سیطره بر سرزمین خراسان است که ریشه در اعتقادات آخرالزمانی آنها نیز دارد.
ولی علل مهم تری برای حضور داعش در افغانستان وجود دارد که از بین آن می توان در درجه اول تهدید شیعیان افغانستان و در مرحله بعدی ایران و پاکستان، اشاره کرد. (با توجه به نقش رزمندگان فاطمیون و زینبیون در شکست داعش، تضعیف این نقطه قوت، جزء برنامه های اتاق فرماندهی داعش قرار گرفته است.)
از طرفی اوضاع نابسامان اقتصادی، اختلافات قومی، سرخوردگی از طالبان یا حکومت مستقر و حمایت های پنهان سرویس های جاسوسی غربی و… از علل پا گرفتن داعش در افغانستان است.
 
 
 
از طرفی دیگر اعضای خارجی این گروه تروریستی در افغانستان عمدتاً از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان، عراق و قزاقستان می باشند که پیش از این در گروههای «تحریک اسلامی ازبکستان» و یا داعش در غرب آسیا فعالیت داشته اند. (تحریک اسلامی ازبکستان که در پاکستان نیز فعال بودند، از اواخر سال ۱۳۸۲ «مارس ۲۰۰۴» فعالیت خود را شروع کرده و در جنگ با ارتش پاکستان، در اتحاد طالبان و القاعده قرار داشتند.)
با توجه به اینکه تاکتیک نظامی داعش در افغانستان همانند عراق و سوریه همچنان جنگ چریکی (نامنظم) است. متاسفانه اعمال شنیع و ناهنجاری که باعث جذب عده ای می شود، نظیر جهاد نکاح و… در نقاط تحت اشغال آنها رواج دارد. (خطر این اعمال بیش از تخریب چهره فعلی اسلام، تخریب نسل آینده است که از جمله اهداف سکولاریستی و شیوع زنازادگی در طرح جنگ مذهبی سی ساله است.)
طبق بررسی مناطق فعالیت دواعش در افغانستان، مشخص می شود که دو محور اصلی برای عملیات آنها در نظر گرفته شده است:
۱- محور شرق (در استان های ننگرهار و خوست و کنر و…)
۲- محور شمال غربی (در استان های فاریاب و جوزجان و سرپل)
 
 
در شمال افغانستان، شهرستان های درزآب، قوش تپه استان جوزجان، مناطقی از شهر بلچراغ استان فاریاب، شهر صیاد استان سرپل (منطقه شیعه نشین میرزاولنگ در حومه این شهر قرار دارد.) تحت فعالیت دواعش قرار دارد.
در شرق نیز به ویژه در استان های ننگرهار و کنر و خوست، فعالیت و حضور دواعش گزارش شده است. اما این مناطق کوهستانی و صعب العبور است و به سختی می توان منطقه ای را تحت سیطره داعش ذکر کرد.
به صورت کلی عناصر گروه تروریستی داعش در نقاط بسیاری از افغانستان حضور و فعالیت کرده اند، اما به خاطر عدم حمایت مردمی و درگیری با طالبان و یا ارتش و نیروهای مردمی با مشکلات فراوانی روبرو شده اند. البته در سالهای گذشته وزارت دفاع افغانستان به همراهی ناتو عملیات هایی را در جهت پاکسازی این مناطق انجام دادند اما به دلیل شرایط خاص اقلیمی مناطق شرقی و تعلل نیروهای محلی در شمال غرب همچنان مأمنی برای تحرکات داعش است.
 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن