دیدبان

توهم سعودی در انیمیشن خیالی

توهم سعودی در انیمیشن خیالی
به گزارش دیدبان؛ در روزهای اخیر یک انیمیشن در فضای مجازی در حال انتشار است که در آن عربستان سعودی با کمک ایالات متحده آمریکا ایران را مورد حمله قرار داده و ضمن شکست جمهوری اسلامی در این جنگ و به اسارت در آمدن سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سا پاسداران انقلاب اسلامی مردم نیز در خیابان های تهران و دیگر شهرهای ایران با در دست داشتن پرچم عربستان سعودی و تصاویر محمد بن سلمان ولیعهد جوان و ماجراجوی سعودی از نظامیان عربستان استقبال می کنند.
 
 
 فارغ از اینکه این طنز ساخته و پرداخته ذهن موهوم کدام طنازِ سعودی است و چگونه مسوولان این کشور اجازه انتشار آن را داده‌اند، نباید به سادگی از کنار چنین طرح‌ها و ایده‌هایی عبور کرد.
هر ایده‌ و طرحی یک فکر و برنامه‌ای پشت سر خود دارد. با این حال آنچه در این انیمشین به عنوان پیام ارسال می شود نشان از عدم درک درست و واقعی آل‌سعود از محیط پیرامونی خود است. همین عدم شناخت باعث شد تا ولیعهد ناپخته این کشور ارتش تا بنِ دندان مسلح کشورش را به باتلاق یمن برده و پس از ۳۳ ماه هنوز نتوانسته یک کشور از هم پاشیده‌ و محاصره‌شده را شکست دهد و نظر خود را به آنها بقبولاند.
 
 
نیروهای مسلح ما در برابر تجهیزات سعودی، به دلیل روزآمد بودن تسلیحات و تجهیزات عربستان شاید حرف چندانی برای گفتن ندارد، این مهم را بسیاری از کارشناسان مسائل نظامی در کشور ما هم تایید می‌کنند و عربستانی ها نیز در این انیمیشن هم آنها به‌شدت روی جنگنده‌های مولتی‌رول یوروفایتر و اف۱۵‌ امریکایی خود می‌نازند. ما هم در کشور جنگنده‌ای نداریم که در نبرد هوا به هوا بتواند حریف این دو جنگنده‌ شود، اما این همه واقعیت نیست. این چیزی است که بن‌سلمان نتوانسته آن را درک کند یا خوب به او توضیح نداده‌اند.
چندی پیش گزارشی در مورد یک طرح نظامی توسط گروهی از کارشناسان و طراحان در استخدام دولت سعودی به بن سلمان ارائه شده بود.
 در این گزارش آمده بود که با ۳۰۰ جنگنده، سعودی‌ها خواهند توانست به زیرساخت‌های مقاومت در لبنان حمله کرده و آن را نابود کنند. پس از آن، به سوریه و در نهایت نیز به ایران حمله می‌کنند. گفته شده بود که نقشه‌هایی در اتاق بن سلمان رفته که او سر از هیچکدام در نیاورده، اما خوشش هم آمده است. بعید نیست که این انیمیشن بر اساس برآوردهای این گزارش و آرزوهای بن سلمان طراحی شده باشد. اما بدون شک، او تاریخ را وارونه مطالعه کرده است.
 
 
در این انیمیشن، یک نکته خیلی مهم وجود دارد. بن سلمان دقیقا توهمات صدام در سال ۱۹۸۰ میلادی را دارد، صدام خود را در نقش خالد بن ولید می‌دید که می‌خواست قادسیه‌ای دیگر را تکرار کند، حالا بن سلمان فکر می‌کند وقتی اسلام وارد ایران شد مردم به شدت از آن اعراب استقبال کردند. بخشی از مردم ایران، قرآن و شعار عدالت، برابری و برادری اسلام را برداشته، اما بارها و بارها علیه اعرابی که هنوز در جاهلیت خود به‌سر می‌بردند، قیام کردند و آنها نیز کشتارهای وحشتناکی در برخی مناطق جغرافیای ایران راه انداختند، دقیقا کاری که اکنون در یمن در حال انجام آن هستند. 
به بن سلمان گفته‌اند که در تهران اینگونه از او استقبال خواهند کرد، اینکه چه کسی کلاه سر او گذاشته خدا می‌داند، اما وقتی اینکه در این کلیپ هیچ گلوله‌ای شلیک نمی‌شود و بعد هم سردار سلیمانی دستگیر می‌گردد، بیانگر آن است که آنها دل خونی از دست این سردار ایرانی دارند. این دلِ خون از همه محیط پیرامونی عربستان به دست آمده و آل‌سعود تاکنون نتوانسته‌اند راه‌حلی برای آن به دست بیاورند. پیش از این هم نوشتم که نباید انگیزه ورود به جنگ توسط بن سلمان و حلقه چاپلوس پیرامونی‌اش را نادیده گرفت، باید خیلی هوشیار بود و با دقت تصمیم گرفت
موضوع دیگر مردم عربستان است. مردم عربستان به لحاظ سطح مطالعه از کشور ما بسیار بالاتر هستند. قشر جدیدی که در این کشور رشد کرده‌اند درس خوانده بهترین دانشگاه‌های جهان بوده و عموما هم در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت، و در عین حال به دست آوردن رتبه‌های خوب جهانی هستند. باوجود یک جنگ سخت و کمرشکن آنها هنوز هم به لحاظ اقتصادی از ما قوی‌تر بوده و توانسته‌اند کسری های خود را جبران کنند. این مسائل در مقابل عربستان برای کشور ما بسیار خطرناک‌تر است و باید مراقب این حوزه‌های مهم بود.
 
 
بخش عمده‌ای از جوانان، چه در حوزه‌های مذهبی و چه علمی در جهان اسلام راهی عربستان می‌شوند، این میزان در کشور ما بسیار بسیار کمتر است. در مساله بیت‌المقدس نیز باوجود هماهنگی کامل با امریکا و رژیم صهیونیستی، در جهان اسلام کسی زیاد معترض آنها نشد، حتی در نشست استانبول نیز موارد مدنظر آنها تا اندازه بسیار زیادی اعمال شد، هر چند سطح مشارکت آنها در اندازه یک وزیر اوقاف بود. این مسائل نشانه‌های بسیار بدی است که ضرورت توجه به آنها به شکل‌های مختلفی وجود دارد و باید دست‌اندرکاران کشور به آنها توجه داشته باشند.
اصولا جنگ چیز خوبی نیست، اما وقتی قرار است که جنگ کرد، ما شکست‌خورده میدان نیستیم. کافی است فقط آب‌شیرین‌کن‌های حاشیه خلیج‌فارس و همچنین نیروگاه‌های برق مورد هدف موشک‌ها قرار بگیرند تا آن وقت تکلیف جنگ تعیین شود. سعودی‌‌ها و اماراتی‌ها در خانه‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند و نباید به خانه همسایه سنگ بزنند. آنها تاب تحمل شلیک موشک ارتش یمن را نداشتند و عالم و آدم را جمع کردند. در این مورد مسائل و نکات بسیار زیادی وجود دارد که کارشناسان بهتر از همه می‌توانند آن را تشریح کنند. در کشور ما نباید چندان در رقابت با سعودی‌ها قرار گرفت، واقعیت‌هایی که وجود دارند، اولویت‌هایی که هستند فراتر از این مسائل بوده و تا زمانی که آنها در داخل خود و در یمن درگیر هستند، قدرت شلیک تفنگ بادی هم ندارند.
 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»