دیدبان
پادشاه عربستان:

فلسطینیان حق دارند قدس شرقی را پایتخت خود بدانند

فلسطینیان حق دارند قدس شرقی را پایتخت خود بدانند

به گزارش دیدبان به نقل از خبرگزاری فرانسه، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی گفت که فلسطینیان حق دارند قدس شرقی را پایتخت خود بدانند.

وی همچنین گفت که دولت عربستان سعودی مصمم است با «قاطعیت و عدالت» با فساد مقابله کند. ملک سلمان همچنین در سخنرانی تلویزیونی خود گفت که عربستان برای تقویت بخش خصوصی کشور تلاش می‌کند.

«عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز در سخنرانی امروز –چهارشنبه- خود در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی گفت که منطقه ما تنها با پایان دادن به مناقشه بر اساس یک راهبرد دو جانبه می تواند از یک صلح جامع برخوردار باشد.

وی افزود: «تلاش برای یهودی کردن قدس و تغییر هویت عربی و اسلامی آن به تشدید خشونت‌ها منجر می‌شود».

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اجلاس سران کشورهای سازمان اسلامی گفت که ما برای نجات و حمایت از قدس و مواجهه با تغییر هویت آن اینجا هستیم.

وی افزود که برای نخستین بار در تاریخ، جهان در مقابل تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل متحد می‌شود.

محمود عباس تاکید کرد که تشکیل کشور مستقل فلسطین بدون پایتختی قدس شرقی امکان‌پذیر نیست. بدون اینکه قدس پایتخت فلسطین باشد، جهان و منطقه شاهد صلح نخواهد بود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه داد: «اسرائیل به زمین‌های ما حمله می‌کند، مردم فلسطین را اخراج می‌کند، ۴۰۰ روستا و شهر فلسطینی را از بین برده است و توافقات بین‌المللی را نقض کرده است و هیچ کس آن را مورد محاسبه قرار نمی‌دهد».

وی تصریح کرد که پس از تصمیم آمریکا در قبال قدس دیگر نقش این کشور در روند صلح فلسطین را نمی‌پذیریم.

عباس همچنین گفت: «می‌خواهیم قدس شهری باشد که درهایش به روی همه معتقدان به ادیان آسمانی باز باشد. ایمان داریم که این شهر مقدس تنها پایتخت کشور مستقل فلسطین بوده و خواهد بود.» 

وی در ادامه گفت که خواستار افزایش تلاش‌ها برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد هستیم.

نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی صبح امروز در استانبول ترکیه آغاز به کار کرد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»