دیدبان

کنگره آمریکا برنامه‌ای برای بازگرداندن تحریم‌های ایران ندارد

کنگره آمریکا برنامه‌ای برای بازگرداندن تحریم‌های ایران ندارد

به گزارش دیدبان به نقل از رویترز، کنگره آمریکا ضرب‌الاجل ۶۰ روزه برای تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای ایران را «مسکوت می‌گذارد» و این توافق حداقل به طور موقت بدون تغییر باقی خواهد ماند. این خبر را منابع کاخ سفید و کنگره ایالات متحده اعلام کردند.

رهبران کنگره اعلام کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای بازگرداندن تحریم‌ها در مهلت امروز- چهارشنبه- ندارند. منابع نزدیک به کنگره می‌گویند که قانونگذاران بدون هیچ اقدامی از این ضرب‌الاجل عبور خواهند کرد.

با تمام‌شدن مهلت مقرر، کنگره آمریکا تصمیم‌گیری در این زمینه را به کاخ سفید و ر‌ئیس‌جمهوری واگذار می‌کند. «دونالد ترامپ» تا اواسط ژانویه سال آینده میلادی مهلت دارد که تصمیم بگیرد آیا کماکان مایل به لغو تحریم‌های بخش انرژی ایران است یا می‌خواهد تحریم‌ها را بازگرداند.

کنگره آمریکا در حال حاضر و دستکم به صورت موقت، اجازه می‌دهد توافق مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران فعال باقی بماند.

ترامپ در ماه اکتبر حاضر نشد پایبندی ایران به برجام را تایید کند. متحدان اروپایی آمریکا، و چین و روسیه که همگی در مذاکرات با ایران شرکت داشتند، خواهان پایبندی واشنگتن به این توافق هستند.

یک منبع نزدیک به کاخ سفید نیز گفته که دولت فعلی آمریکا در حال حاضر تلاشی برای بازگرداندن تحریم‌های ایران ندارد و تصمیم‌گیری در این مورد را به کنگره واگذار کرده است.

در حالی‌که دونالد ترامپ، توافق برجام را «بدترین توافق موجود» یاد کرده بود، تهدید کرده است که اگر قانونگذاران آمریکایی لحن سخت‌تری را به متن توافق برجام اضافه نکنند، از توافق خارج می‌شود.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»