دیدبان

سازمان ملل ایرانی‌بودن موشک‌های شلیک‌شده به عربستان را تایید نمی‌کند

سازمان ملل ایرانی‌بودن موشک‌های شلیک‌شده به عربستان را تایید نمی‌کند

به گزارش دیدبان به نقل از اینترفاکس، کارشناسان سازمان ملل، که قطعات پخش‌شده از موشک‌های شلیک‌شده به فرودگاه «ملک خالد» در حومه ریاض از سوی یمن را بررسی کرده‌اند، تایید نکرده‌اند که این موشک‌ها ساخت ایران بود.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اعضای شورای امنیت را در جریان نتایج گزارش این کارشناسان قرار داده است. طبق این گزارش، قُطر موشک‌هایی، که از یمن در ۲۲ جولای گذشته و ۴ نوامبر جاری از سوی «انصارالله» به عربستان سعودی شلیک شدند، «معادل» قُطر موشک‌های «سکود» و نسخه اصلاح‌شده «قیام- ۱» ایرانی است.

این گزارش می‌افزاید که این موشک‌ها هر چند برخی ویژگی‌های موشک‌های ایرانی را دارد ولی کارشناسان سازمان ملل نتوانسته‌اند ایرانی‌بودن موشک‌های شلیک‌شده به ریاض را تایید کنند و تحقیقات در این‌باره همچنان ادامه دارد.

هفته پیش نیز «رویترز» نیز خبر داد به گزارشی محرمانه از دبیرکل سازمان ملل متحد دست یافته که عنوان می‌کند موشک‌هایی که نیروهای انصارالله در ۲۲ جولای گذشته و ۴ نوامبر جاری به عربستان سعودی پرتاب کردند، از یک منبع واحد هستند، اگرچه همچنان تحقیقات درباره ادعاهای عربستان و آمریکا که ایران این موشک‌ها را تدارک دیده است، ادامه دارد.

پس از آن‌که رژیم سعودی در برابر توان موشکی نیروهای یمنی مستاصل شد، ایران را به حمایت نظامی و تسلیحاتی از انصارالله متهم کرد و مدعی شد که موشک‌های شلیک‌شده به عربستان، ساخت ایران هستند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»