دیدبان

کاخ سفید بیانیه‌ای درباره یمن صادر کرد؛ تکرار اتهامات ثابت‌نشده علیه ایران

کاخ سفید بیانیه‌ای درباره یمن صادر کرد؛ تکرار اتهامات ثابت‌نشده علیه ایران

به گزارش دیدبان به نقل از رویترز، کاخ سفید، بامداد امروز- شنبه- برای بار دوم در سه روز گذشته از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی خواست اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن از طریق بنادر این کشور را صادر کند.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در این بیانیه اعضای جنبش «انصارالله» یمن را به اقدامات سرکوبگرانه علیه رقبای سیاسی‌اش در صنعا متهم و قتل «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوی پیشین یمن را محکوم کرده است.

این بیانیه با متهم کردن ایران به حمایت از انصارالله یمن، از طرف‌های درگیری در جنگ یمن خواسته است به پای میز مذاکره بازگردند تا طبق ادعای واشنگتن، به نفوذ «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» پایان داده شود.

در بیانیه سخنگوی کاخ سفید آمده است: «ما از ائتلاف به رهبری عربستان می‌خواهیم اجازه ورود کمک‌های انساندوستانه و کالاهای اساسی و تجاری از جمله سوخت را از طریق بنادر یمن صادر کند و اجازه از سر گیری پروازهای تجاری به صنعا را بدهد.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین در این بیانیه، ایران را به تسلیح، مشاوره و تقویت اقدامات خشونت‌آمیز انصارالله در یمن، متهم کرده است.

کاخ سفید می‌گوید، آمریکا بر این باور است جنگ و درگیری‌های ویرانگر در یمن و رنج ناشی از آن، می‌بایست از طریق مذاکرات سیاسی براساس قطعنامه‌های شورای امنیت حل و فصل شود.

در حالی این بیانیه کاخ سفید در روز جمعه منتشر شده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای گفته بود، عربستان سعودی می‌بایست فورا اجازه ورود کامل غذا، سوخت، آب و دارو به مردم یمن که شدیداً نیازمند آن هستند، را بدهد.

پس از آن‌که جنبش انصارالله، ماه گذشته به سوی ریاض موشک شلیک کردند، ائتلاف سعودی محاصره یمن را آغاز کرد. این در حالی است که سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر از وضعیت هولناک انسانی در یمن ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند، دست‌کم هشت میلیون نفر در معرض قحطی هستند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»