دیدبان

طرح‌های سه‌گانه برای فلسطین

طرح‌های سه‌گانه برای فلسطین

به گزارش دیدبان؛ رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک در یادداشتی با اشاره به طرح واشنگتن برای انتقال پایتخت خود در سرزمین های اشغالی نوشت:

طرح ترامپ برای فلسطین، از طریق جرارد کوشنر داماد یهودی‌اش اجرایی می‌شود. این طرح برای سازش و عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل، مساله قدس را قبل از آغاز هر گونه مذاکره سیاسی و عملی حذف می‌کند. در طرح ترامپ، قدس پایتخت اسرائیل است و آمریکا دیگر حضور اسرائیل در قدس شرقی را اشغالگری نمی‌داند و شهرک‌های یهودی نشینی که اسرائیل پس از جنگ 1967 احداث کرده نیز قانونی می‌گردد. بموازات طرح ترامپ، محمد بن سلمان نیز طرحی را برای تشکیل دولت فلسطینی خارج از قدس ارائه کرده است. بر اساس این طرح که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز خبر آن را منتشر کرده؛ بازگشت آوارگان به فلسطین منتفی و شهرک‌های صهیونیست نشین در موقعیت خود باقی می‌مانند. در طرح بن سلمان، روستای «ابو دیس» به عنوان پایتخت جایگزین برای دولت فلسطین در نظر گرفته شده است. عربستان طرح خود را در جریان سفر اخیر محمود عباس به ریاض، به وی ابلاغ کرده است. در همین حال اسرائیل معتقد است که برای ورود  به میز مذاکرات و در ازای پیشبرد روند سازش با ا عراب، باید صحرای سینا وطن جایگزین فلسطینی‌ها شود؛ آمریکا انتقال پایتخت این رژیم به قدس را تضمین و جنبش حماس نیز سلاح گردد.

به این ترتیب مخرج مشترک نیاز برخی رژیم‌های عربی به آمریکا و اسرائیل، باعث شده که تمامی مطالبات فلسطینی‌ها نظیر بازگشت آوارگان به اراضی اشغالی، تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس، آزادسازی اراضی اشغالی و ... منتفی گردد و اسرائیل تنها در ازای نشستن پشت میز مذاکرات، امتیازات بزرگی را از رژیم‌های عربی بگیرد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»