دیدبان

آثار اقدام ترامپ علیه قدس

آثار اقدام ترامپ علیه قدس
به گزارش دیدبان؛ سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی برای پاسخگویی به سوال فوق نوشت: 
 
۱ - فشار لابی صهیونیستی به دولت امریکا با هدف ملغی کردن طرح تشکیل دو کشور در یک سرزمین . این موضوع بخصوص زمان هایی مطرح شده که در سطح بین المللی و یا منطقه ای فشاری به نفع فلسطینی ها وجود داشته و کشورهایی علیرغم نظر مخالف دولت آمریکا به طرح این موضوع روی اورده  و امریکا را با معذور مواجه کرده اند . در این بین دولت امریکا با هدف تغییر میدان بحث ، از به رسمیت شناختن مرکزیت قدس برای اسراییل یا انتقال سفارت خود "سخن" گفته است ولی تا پیش از ترامپ آن را عملی نکرده اند .
همانطور که می دانید در یکسال گذشته تعداد زیادی از کشورهای اروپایی ، طرح تشکیل کشور و دولت فلسطینی در زمین های ۱۹۶۷ را در پارلمان های خود به تصویب رسانده اند ؛ 
 
۲ - دولت نتانیاهو برای تکمیل شهرک های یهودی در قدس شرقی تحت فشار زیادی است و این در حالی است که سران این رژیم برای نابود کردن ارمان فلسطین به تصرف کامل این شهر که رمز فلسطین است نیاز دارند .
در این بین دولت امریکا در دوره های مختلف با طرح علنی تعلق قدس به اسرائیل  در واقع فشار را از روی دولت صهیونیستی بر می داشت و بطور موقت خود بار آن را بر دوش می کشید و در نهایت ان را برای کشورهای عربی نظیر عربستان و اردن و مصر فاکتور می کرد یعنی با اعلام به تاخیر انداختن ان انان را سرکیسه می نمود و انان نیز وانمود می کردند فشارهایشان موثر واقع شده و مانع تصرف قدس توسط اسراییل شده اند . انان نیز این را برای فلسطینی هایی نظیر تشکیلات خودگردان و امثال محمود عباس فاکتور می کردند و برای انان وجاهت می خریدند ؛ 
 
۳ - وقتی دولت های عرب وابسته به آمریکا گرفتار مخمصه جدی می شدند و صحنه منطقه ای را می بازختند و این باخت را تا حد زیادی ناشی از تعلل آمریکا در حمایت جدی از خود می دانستند و کم و بیش در بینشان زمزمه ای بلند می شد که باید به جای دیگری دخیل ببندند ، امریکا با کلید کردن روی مسئله فلسطین که بغرنج ترین مسئله عربی است ، انان را سراسیمه کرده و راهی واشنگتن می نمود در این بین امریکا حمایت جدی تر از انان را موکول به برقراری روابط فعال تر با اسراییل می کرد و در واقع میخ دیگری بر تخته وابستگی اعراب به آمریکا می کوبید .
البته باید دید با توجه به تفاوت رفتاری ترامپ این چه اتفاقی می افتد ایا عملی کردن چیزی که تا کنون روسای جمهور امریکا فقط از آن حرف می زدند و کاملا" مغایر با قطعنامه های ۳۳۸ و ۲۴۲ شورای امنیت سازمان ملل است در کنگره با مانعی مواجه می شود یا نه . ایا ما شاهد دوباره تعدیل طرح ترامپ در ماجرای بردن نام سپاه در لیست تروریزم توسط کنگره خواهیم بود یا نه . 
این موضوع در واقع در این شرایط کار ایران را در تشکیل جبهه ای منطقه ای با محوریت دفاع از فلسطین خیلی اسان تر می کند .

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»