دیدبان

آغاز رزمایش هوایی بی‌سابقه آمریکا و کره‌جنوبی بر فراز شبه جزیره کره

آغاز رزمایش هوایی بی‌سابقه آمریکا و کره‌جنوبی بر فراز شبه جزیره کره

به گزارش دیدبان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا و کره‌جنوبی امروز –دوشنبه- بزرگ‌ترین رزمایش هوایی تاریخ دو کشور را در حالی آغاز کردند که کره‌شمالی هفته گذشته قوی‌ترین موشک بالستیک بین قاره‌ای خود را آزمایش کرده بود.

در این تمرینات که از امروز دوشنبه آغاز شده و تا پنج روز آینده ادامه خواهد داشت، ۲۳۰ جنگنده نظامی شامل شش جنگنده آمریکایی از طراز اف ۲۲ و ده‌ها هزار نیروی نظامی مشارکت دارند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در این باره اعلام کرد که رزمایش «فیجیلانت ایز» بر فراز شبه جزیره‌کره هرساله با هدف تقویت مواضع دفاعی برگزار می‌شود اما این رزمایش از نظر حجم و قدرت آن بی سابقه است.

پیونگ یانگ از برگزاری این مانور انتقاد کرد و رئیس جمهور آمریکا را به تحریک کره شمالی برای آغاز جنگ هسته ای متهم کرد.

برگزاری این رزمایش نظامی هوایی پنج روز پس از آن برگزار می شود که کره‌شمالی قوی‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیمای خود را آزمایش و عنوان کرد که این موشک قابلیت آن را دارد که به سراسر خاک آمریکا برسد.

درگیری لفظی میان کره شمالی و آمریکا در چند ماه اخیر به اوج خود رسیده است و مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز گذشته اعلام کرد که احتمال جنگ مستقیم نظامی میان کره شمالی و آمریکا هرروز بیشتر می‌شود.

همچنین روزنامه رسمی دولتی کره‌شمالی در واکنش به رزمایش هوایی مشترک بزرگ آمریکا و کره‌جنوبی، این دو کشور را کشورهای جنگ‌افروز خواند و تاکید کرد که این عملیات می‌تواند به جنگ هسته‌ای منجر شود.

روزنامه حزب حاکم کره‌شمالی با محکومیت این رزمایش در سرمقاله امروز خود نوشت: این اقدامی تحریک آمیز علیه کره‌شمالی است و ممکن است هرلحظه به جنگ هسته‌ای منجر شود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»