دیدبان
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، آیا؟/1

چرا ما به لبنان و فلسطین کمک می کنیم؟

چرا ما به لبنان و فلسطین کمک می کنیم؟

به گزارش گروه رصد دیدبان به نقل از وبلاگ وارث خون:

( یا : چرا جمهوری اسلامی‌ایران به لبنان و فلسطین و… کمک می‌کنید؟)

بی شک تا به حال با این سوال یا شبیه آن مواجه شده اید که قبل از آنکه یک سوال باشد بیشتر یک شبهه هست برای زیر سوال بردن اصل جمهوری اسلامی. این شبهه و حواشی فراوان آن از جنبه‌ها و زاویه‌های گوناگون قابل بررسی است؛ از اصل شبهه یعنی "آیا کمک کردن از بودجه جمهوری اسلامی‌ایران به دیگر کشورها و ملت‌ها صحیح است؟” تا اینکه اگر صحیح است "چرا با وجود مناطق محروم در ایران به لبنان و فلسطین کمک می‌کنیم؟ آیا این کار درست است؟” و تا اینکه اگر طبق حکم اضطرار این کار هم درست باشد "چه نسبتی باید بین کمک به مناطق محروم ایران و خارج از ایران وجود داشته باشد؟”

در این مقال فاغ از حواشی می‌پردازیم به اصل شبهه. اصل این شبهه را از طروق مختلف و دیدگاه‌های متفاوت می‌توان بررسی کرد و جواب داد: ۱- از دیدگاه اسلامی. ۲- از دیدگاه انسانی. ۳- از دیدگاه تاریخی. ۴- از دیدگاه سیاسی. که به تفضیل به هرکدام می‌پردازیم.و همین ابتدا باید با تاکید فراوان اعلام کرد بی شک جمهوری اسلامی‌ایران تنها طبق دیدگاه اعتقادات اسلامی‌خود این کار را انجام می‌دهد و بر اساس اصول اسلامی‌خود به این امر اصرار می‌ورزد. و دیگر دیدگاه‌ها بود و نبودشان، باعث خللی در لزوم این فعل نمی‌شوند.

۱- از دیدگاه اسلامی: وقتی می‌گوییم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. اول باید روشن کرد: خانه کجاست؟ و منظور ما از خانه چیست؟ و بی شک خانه ما اسلام است نه ایران. یعنی ما قبل از اینکه ایرانی باشیم یک مسلمان هستیم و بر اساس قوانین دین مبین اسلام زندگی می‌کنیم و صفر تا صد زندگی مان را بر اساس اسلام تنظیم می‌کنیم نه بر اساس چیز دیگری. و اما دیدگاه اسلام در این باب:

(۱) قرآن: قرآن به صراحت مسلمانان را امت واحده دانسته و اگر آنان را به همیاری و کمک یکدیگر دستور داده است واژه‌هایی مثل مسلمان ایرانی و مسلمان لبنانی و… در آن نیامده است و اساسا مرزهای سیاسی – جغرافیایی دنیای امروز در اعتقادات اسلامی‌مردود است و بر اساس موضوع برادری امت اسلامی‌در سوره‌ها و آیه‌های مختلفی پافشاری و اصرار شده است و حتی پا را فراتر نهاده و همه مستضعفین جهان را فارغ از دین شان جزء جبهه اسلام دانسته است.

(۲) سنت (اهل بیت (ع)): ائمه(ع) که همتراز قرآن می‌باشند هم بی شک موضوع گیری قرآن را دارند. و هم در سیره رفتاری و هم در بیانات کلامی‌پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، برادری امت اسلامی‌و نفی هرگونه مرزبندی به وضوح مشهود است. تا آنجا که پیامبر(ص) فرمودند: هرکس شب را صبح کند و به امور مسلمین اهتمام نورزد مسلمان نیست. و این گونه نه تنها این امر را واجب کردند بلکه آن را معیار و شاخص مسلمانی و جزء امت پیامبر(ص) بودن قرار دادند. و این موضوع در گفتار و رفتارائمه(ع) به شیوه‌های مختلف و به بیان‌های متفاوت تاکید شده است تا آنجا که در سنت یکی از موضوعات متواتر است.

(۳) امام خمینی و انقلاب اسلامی: انقلاب اسلامی‌محصول تفکر و اندیشه امام و اسلام ناب اوست و از آنجا که امام عصاره ثقلین (قرآن و سنت) هستند در این زمینه با شدت و تحکم و به وضوح ورود کرده است و موضع گیری‌های مشخصی کرده است و بر برادری مسلمانان و نفی مرزهای سیاسی – جغرافیایی تاکید کرده است و آن را از اصول لایتغیر انقلاب اسلامی‌و جمهوری اسلامی‌ایران معرفی کرده است و کوتاهی در این امر را انحراف از آرمان‌های انقلاب و خیانت به اسلام دانسته است

(۴) شهدا: شهدا که السابقون السابقون انقلاب اسلامی‌هستند با رفتار و گفتار خود بر این امر تاکید کردند از جمله شهید سعدالله فاریابی. و همچنین شهید محسن فاریابی در وصیت نامه خود -برای روشن کردن این موضوع که برای اسلام می‌جنگند یا برای اسلام- آورده است: همانطور که امام معصوم فرموده اند وطن ما بصره و شام نیست وطن ما اسلام است. و شهید رمضان فاریابی هم با عمل خود و رفتن به سوریه و لبنان و قصد نبرد با اسرائیل و دفاع از مسلمانان و مظلومان آن منطقه، حساسیت و اهمیت این موضوع را نشان دادند.

۲- از دیدگاه انسانی: (هرچند سخن گفتن از این دیدگاه تکرار مکررات و تبیین مسلمات و اثبات واضحات است) بی شک هر شخصی فارغ از هرگونه مرزبندی سیاسی، جغرافایی و حتی فارغ از هرگونه اعتقادات مذهبی و مسلکی از دیدگاه انسانی با این مسئله روبروست زیرا انسان ذاتا از ظلم بیزار و خواهان عدالت است و دوست دارد از مظلوم دفاع کند مگر از جنبه روحی از جرگه انسان خارج شده باشد

۳- از دیدگاه پیشینه تاریخی انقلاب اسلامی: همه می‌دانیم سلام مستحب است اما جواب سلام واجب و این گونه از لحاظ تعهدات جمهوری اسلامی‌در قبال کمک‌های دیگر مسلمانان در مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی‌و شکل گیری جمهوری اسلامی‌ایران این موضوع قابل تامل است که برای ما در مقابل دیگر مسلمانان ایجاد تعهد می‌کند:

(۱) در تمام مدت مبارزه نهضت اسلامی‌به رهبری امام، خمس و زکات‌های شیعیان جهان که به دست امام و یا به دست دیگر علما می‌رسید صرف انقلاب می‌شد و این گونه همه شیعیان جهان در پیروزی انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی‌ایران سهمی‌داشتند و این موضوع حتی از چشم دشمنان انقلاب (شاه و غرب) دور نمانده بود و همیشه از این موضوع (استقلال و خودکفایی روحانیت شیعه) نگران بودند

(۲) با اینکه در بسیاری از مناطق وضع شیعیان بسیار نگران کننده بود اما امام در مقابل درخواست روحانیون نماینده خود در آن مناطق مبنی بر خرج کردن بخشی از وجوهات شرعی جمع آوری شده در همان مناطق، همیشه اشاره می‌کردند به اولی بودن انقلاب اسلامی‌و پیروزی آن نسبت به رسیدگی به وضع شیعیان محروم آن مناطق واین که پیروزی انقلاب اسلامی‌ایران به نفع همه مسلمانان و مستضعفان جهان است . برای نمونه می‌توان نامه و درخواست امام موسی صدر از امام را نام برد.

(۳) کشورهایی مثل سوریه و لبنان نه تنها همیشه مخفیگاهی امن برای انقلابیون فراری ایرانی و مرکزی برای رفع نیازهای مالی و نظامی‌و… آنان بودند و… حتی تعداد زیادی از چریک‌های شیعه لبنانی در بهمن ۵۷ همراه با شهید چمران وارد تهران شدند و در جنگ‌های خیابانی به کمک مردم ایران شتافتند و حتی در این راه شهید هم دادند(رجوع شود به کتاب "لبنان” نوشته شهید چمران)

(۴) مجاهدان و رزمندگان مسلمان از سایر کشورهای دنیا که در دوران هشت ساله دفاع مقدس بدون کمترین و کوچکترین چشم داشتی به کمک جمهوری اسلامی‌ایران آمدند و این گونه "جانبازان و شهیدان جهانی هشت سال دفاع مقدس” فراوانی وجود دارد که تعهد جمهوری اسلامی‌را نسبت به مسلمانان و مستضعفان جهانی سنگین تر می‌کند. (مزارتعدادی از این شهدا در بهشت زهرای قم هست)

۴- از دیدگاه سیاسی و روابط بین الملل در دنیای امروز: همین بس که طبق آمارهای سازمان‌های جهانی کشور "چین” بیشترین کمک مالی و سیاسی را به فلسطین کرده است. و شاید اول این حرف، محال به نظر برسد اما از دیدگاه سیاست خارجی بسیارمحتمل و حتی امر واجبی است زیرا هر عقل سالم و مخصوصا اهل سیاستی حکم می‌کند هرچه می‌شود دشمن را پشت خاکریزهای دورتری و در درگیری با کسان دیگری معطل کرد تا خود آسوده بود یا حداقل فرصت بیشتری برای تجهیز و آمادگی به دست آورد. و تلاش در این راه جدی می‌شود وقتی خود امریکا بارها اعلام کرده است و همه هم می‌دانند که امریکا به دنیای تک قطبی اعتقاد دارد و در این دهکده جهانی خود را کدخدا می‌داند و قصد دارد با تمام توان هر مخالف و رقیبی را از سر راه رسیدن به این آرزوی محال بردارد.

*** فارغ از این بحث‌ها دو نکته هم وجود دارد که بسیار قابل توجه است.

اول: اینکه دیروز شهدا بر برادری مسلمانان و مستضعفان جهان و مبارزه اعتقادی بدون مرز تاکید و بر نفی مرزبندی سیاسی و جغرافیایی اصرار داشتند ولی امروز عده ای به سادگی در مقابل چنین شبهات ساده ای وا می‌دهند زنگ خطری ست که نشان دهنده ضعف ما در مبانی اعتقادی و مکتبی مان هست که باید به جد در این راه کوشید وگرنه بی شک «خسر دنیا و الاخرة».

دوم: یک سوال سه گزینه ای است: اگر ما مقداری پول را بخواهیم به دو قسمت تقسیم کنیم کدام گزینه اضافه است و نباید پولی خرج آن بشود؟ ۱- (رسیدگی به محرومین ایران) ۲- (کمک به مظلومین مسلمان) ۳- (ریخت و پاش‌ها و خرج‌های اضافی و گزاف دولتی / دزدیدن و انباشت سرمایه عمومی‌به خاطر عدم مبارزه با مفاسد اقتصادی / احتکار سرمایه و دارایی‌های اساسی کشور برای سودجویی بیشتر / کاهش سرمایه گذاری در کشور و فرار سرمایه‌ها از کشور به خاطر مفاسد فراوان اقتصادی / انباشت سرمایه و فرصت‌ها در دست افراد خاص یا شهرهای خاص به خاطر رانت خواری‌ها / تقسیم ناعادلانه سرمایه گذاری‌ها و فرصت‌ها در کشور و ندیدن روستاها و شهرهای کوچک / ادامه روند همیشگی ندیدن و ناچیز و بی اهمیت پنداشتن مردم روستاها و شهرهای کوچک و دورافتاده در تمام اتفاقات مهم در دولت و مجلس با این که نیمی‌از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند / مسابقه رفاه طلبی و چشم هم چشمی‌در بین مردم / بی اعتنا به اصول قناعت و ساده زیستی غرق در تجمل و اسراف شدن / هدر رفت سرمایه کشور به وسیله مصرف بی رویه عمومی‌/ مادی گرا شدن و فراموش کردن تمام اصول اسلامی‌و فضائل انسانی و پرورش رذایل حیوانی در خود / و… )

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران