دیدبان

هیات دولت سوریه برای مشارکت در مذاکرات ژنو شرط گذاشت

هیات دولت سوریه برای مشارکت در مذاکرات ژنو شرط گذاشت

به گزارش دیدبان، دور هشتم مذاکرات صلح سوریه از امروز- چهارشنبه- در ژنو برگزار می‌شود. «یحیی العریضی» سخنگوی رسمی «هیات عالی مذاکره‌کنندگان»-  ائتلافی از گروه‌های معارض دولت سوریه- در بیانیه‌ای اعلام کرد که این هیات آماده مذاکره مستقیم با هیات دولت در هشتمین دور از مذاکرات ژنو است.

این در حالی‌ست که روزنامه «الوطن» سوریه گزارش داد هیات دولت تنها به دو شرط حاضر به مشارکت در این مذاکرات هستند: نخست‌ این‌که هیچ مذاکره مستقیمی با هیات معارضان صورت نمی‌گیرد و شرط دوم آن‌که در مذاکرات نباید از کناره‌گیری «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سخنی به میان بیاید.

این روزنامه یادآور شد که هیات دولت به ریاست «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، صبح امروز با تاخیری دو روزه، که در اعتراض به شروط «هیات ریاض» بوده است، عازم ژنو شد. 

هفته گذشته چندین گروه معارض، در ریاض گرد آمدند و سندی دال بر ضرورت کناره‌گیری بشار اسد منتشر کردند. «نصر الحریری» نماینده اصلی گروه‌های معارض برای شرکت در مذاکرات، روز دوشنبه پس از ورود به ژنو بر این خواست تأکید کرده بود.

به نوشته الوطن، تماس‌ها بین دفتر «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، دمشق و مسکو بالاخره در متقاعد کردن دمشق برای مشارکت در نشست ژنو نتیجه داد؛ چرا که به دولت تضمین‌هایی داده شده است که تحت هیچ شرایطی مفاد بیانیه نشست ریاض، در نشست ژنو مطرح نخواهد شد و مذاکرات نیز مستقیم نخواهد بود و گفت‌وگوها فقط حول دو محور یعنی  بر تدوین یک قانون اساسی تازه برای سوریه و همچنین برگزاری انتخابات آزاد در این کشور متمرکز می‌شود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»